Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klacken
S-60 2,4d-05 Har fått lysande laddningslampa och meddelande laddningssystem behöver service. Felkoder 9C03 antenn/ljusring,kommunikationsfel permanent och DD30 styrenhet generator ACM felaktig kommunikation permanent.
Mätning på batteri visar 12,6V och med motor igång 13,3V. Batterispänning via OBD med motorn igång visar 11,5V :?: Några tips?
Senast redigerad av 1 klacken, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Felkoden på antenn/ljusring har sannolikt inget med laddningsfelet att göra. Innebär bara att det är något fel på ljusringen vid tändningslåset. När det gäller CEM-DD30 säger VIDA följande:

"Felkodsinformation CEM-DD30

Villkor
Central elektronikstyrenhet (CEM) både sänder och tar emot information via ett standardiserat seriellt kommunikationssätt - LIN (Local Interconnect Network). Om styrenheten registrerar en allvarlig störning, till exempel att LIN-kommunikationen är blockerad till styrenhet generator (ACM), sätts felkoden.

Felkoden är detekterbar då nyckeln är i tändningsläge II i minst 10 sekunder och batterispänningen är större än 10,5 V.

Obs! Vid CEM-DDxx felkoder ska inte central elektronikstyrenhet (CEM) bytas, då felkoden pekar på kortslutning av en eller flera ledare på LIN-nätet. Central elektronikstyrenhet (CEM) är den enda styrenhet som övervakar spänningsnivån på LIN-ledningarna. Central elektronikstyrenhet (CEM) är därmed den enda styrenhet som kan sätta felkoder för kortslutning av någon av ledarna till jord eller spänning. Byt inte central elektronikstyrenhet (CEM) vid LIN-fel, såvida det inte genom felsökning i VIDA har framkommit att central elektronikstyrenhet (CEM) har ett internt fel.

Ersättningsvärde
Inget.

Felorsak
Skadad generator.
Problem med spänningsmatning till generator.
Kortslutning mellan LIN-ledningar.
Avbrott på en av LIN-ledningarna.
Internt fel i annan styrenhet på samma del av LIN-nätet.

Felsymptom
Batteriet laddar ur"

Man måste mäta upp för att komma fram till vilken/vilka av de tänkbara felorsakerna det handlar om. Om du är bra på bilel kanske du kan diagnosticera närmare på egen hand. Om inte skulle jag åka till någon firma som pysslar med just bilel, inte minst generatorer.
av klacken
Ok, inte så elkunnig så det börjar jag inte med. Att den laddar 13,3V är väl på mindre sidan så tror nog att generatorn är problemet men batteriet borde ju inte bli tomt iallafall.Verkar va samma på bensin och diesel från -05 och uppåt tror jag så borde ju finnas en del på skroten.
av andersuw
Du behöver upp på ca 13,8 V för att batteriet skall ta någon laddning överhuvudtaget och normal laddspänning ligger högre än så. När det gäller åtgärd på generatorn (om det nu är den det är fel på) är det inte säkert att den behöver bytas. Kan kanske räcka med att byta laddningsregulator. En bra firma som jobbar med bilel skulle kunna hjälpa dig med detta. Åker du till Volvo vill de sannolikt byta hela generatorn även om det egentligen inte behövs.
av klacken
Ok,får slänga i ett reservbatteri så ja klarar mig till helgen och ta loss regulatorn då att börja med.
av andersuw
Fulladdat reservbatteri in och det ordinarie på laddning låter som en bra idé. Men jag skulle åka till någon som kan diagnosticera fullt ut innan jag gjorde mig mödan att skruva loss någonting. Har inte själv försökt ta loss någon laddningsregulator men det är inte gjort i en handvändning på de här bilarna har jag förstått, i alla fall om man inte redan är van.
av eddar
andersuw skrev:Du behöver upp på ca 13,8 V . . .
14,2 V.
Hvis under = kortere levetid for batteriet. Hvis over = kortere levetid for lampene.
av andersuw
Vad jag skrev var att 13,8 V är ett gränsvärde för när batteriet överhuvudtaget får någon laddning att tala om (förutsatt att det inte är väldigt urdraget i utgångsläget). Jag klargjorde också att det inte är det ideala värdet för batteriladdning utan att det senare i normala fall ligger högre än 13,8. Vilket det ideala värdet är beror av bl.a. temperatur och batteriets laddningsgrad. Det är därför det finns en laddningsregulator i generatorn som justerar laddspänningen beroende på befintliga förhållanden.
av klacken
Ny regulator monterad men laddar bara sämre 11,6v som mest :cry: Är djupa spår där kolen legat mot (1,5-2mm) så dom nya får dålig kontaktyta,försökt slipa dom flera gånger men blir inte bättre. Blir nog att byta generator som nästa.
Användarvisningsbild
av Volvoismo
Innebär det att 14,0 V laddning (nytt batteri) är helt OK ?

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀

Upptäckte vid hjulskiftet för ett tag […]