Sida 1 av 1

Dumpventil...?

Postat: ons 02 mar 2005, 19:18
av Emty
Hej igen...

Har en V70n -01 2,4T och undrar var dumpventilen sitter? Skulle vilja byta nämligen...

Tack på förhand

Postat: tor 03 mar 2005, 21:49
av Whisky
Original avlastningsventil sitter väl bökigt till kring turbon, om jag inte är ute och cyklar..? Den nya skall ju placeras mellan intercoolern och spjällhuset, så nära det sistnämda som möjligt.

MEN bäst är att du rådfrågar butiken du köper ventilen av! De har utförliga beskrivningar på hur just deras dumpar ska monteras och hur gammal avlastningsventil tas bort och täcks med ett dumplock, samt alla tillbehör du behöver.
Återigen... Kolla med återförsäljaren, de vet bäst om sina grejor och har instruktioner! Kan även variera om du ska montera en öppen eller återcirkulerande ventil.

dumpventil ?

Postat: fre 04 mar 2005, 13:39
av bladet1
Hej ! (D)

En kanske dum fråga , men vad är en dumpventil , har själv en s80 2,4 t -01 och är det något man bör byta för att den blir dålig eller för att bilen ev skall gå ännu bättre ??

mvh Bladet

Re: dumpventil ?

Postat: fre 04 mar 2005, 14:01
av Whisky
bladet1 skrev:Hej ! (D)

En kanske dum fråga , men vad är en dumpventil , har själv en s80 2,4 t -01 och är det något man bör byta för att den blir dålig eller för att bilen ev skall gå ännu bättre ??

mvh Bladet
Teorin bakom dumpventilen är att den skall avlasta det mottryck som uppstår i turbon när gasspjället stängs. Om det finns ett mottryck bromsas impellerbladen upp snabbt i turbon (vilket kan vara rent skadligt) och den får sen mycket längre s.k "Spool up", dvs tid innan den börjar ladda igen.

Volvos turbomotorer (liksom de flesta) har en avlastningsventil som standard. Denna fungerar perfekt och är inte något som skall beöva bytas. Däremot tycker "hard core-trimmare/stylare" att den är lite dumt konstruerad eftersom även intercoolern och hela trycksystemet töms. Sen vill många "med lite fjuniga överläppar" :wink: ha det coola pysljudet när man släpper på gasen, som man får med en öppen dump.

Ska jag vara ärlig tycker jag inte att detta är något man ska ge sig på... Får man det inte ventilen helt rätt inställd kan man ställa till med mer skada än nytta! Originalet fungerar bra ur slitage/säkerhetssynpunkt... Kanske dock inte helt optimalt ur prestandasynpunkt. Men den laddningstid du ev. vinner är knappt märkbar i vanliga fall.
Sen menar vissa att man inte ska montera öppna dumpventiler på motorer med luftmassemätare... Ska du ändå montera en, skaffa en återcirkulerande och strunta i det "coola" pysljudet!

dumpventil !

Postat: fre 04 mar 2005, 15:34
av bladet1
Hej igen

När man läser detta mycket bra o uttömmande svar så inser jag att
jag inte skall bekymra mig med denna ventil , bilen går ju trotts allt som de ska ( tror jag ) , tack för svaret

mvh Bladet

Postat: fre 04 mar 2005, 22:00
av v70r awd 04
meningen med att byta är inte så stor man kan ändå inte åka med en öppen så det blir ju inget pyss pyss :cry:

ända sättet att få lite mer ljud i att är att byta till öppet filter
om det va ljudet du var utte efter :wink:

:)

Postat: sön 06 mar 2005, 16:54
av Emty
Tack alla som svarat!!!
:)