Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1130573
Volvo batteri år 2016.JPG
Volvo batteri år 2016.JPG (47.33 KiB) Visad 3098 gånger
När är Volvo batteriet på bilden tillverkat?

I batteriets celler går det att fylla på destillerat vatten.
Batteriet sitter i en V70 årsmodell 2005 som startar lätt med detta batteri.
Jag plockade i alla fall bort batteriet ur bilen och laddade batteriet cirka 16 timmar på max med en vanlig enkel gammal Biltema Batteriladdare, artikelnummer 37-709.
Biltema Batteriladdare.JPG
Biltema Batteriladdare.JPG (53.45 KiB) Visad 5582 gånger
Efter laddningen så visade två celler 0,04 lägre densitetsvärde än de övriga fyra cellerna.
Jag vågar inte chansa längre med detta Volvo startbatteri i bilen, trots att bilen startar lätt i rådande yttertemperatur på runt noll och några minusrader, planerar att köpa ett nytt batteri snart.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
#1130577
Ja batteri är tillverkat vecka 13 2005, jag har D5 MY 2005 med 40000 mil på nacken också med original batteri från 2005. Om det går att komma åt så är det bara att fylla på med destillerat vatten, då den avdunstar med tiden och densiteten ökar.
#1130822
Har kvar gammal Varta original batteri från VW Passat 02 (Volvo original leverantör var då också Varta), som också var tillverkat 2002 (med likadan märkning på polen) och jag fick byta den 2013-2014 då vid ca -8 - 10 blev det för dåligt med startström.
#1130905
Jag bytte batteri förra hösten och det var märkt 4X 05, alltså tillverkad vecka 40-något under år 2005. Det är inget kontrollnummer, inte på Volvos batterier åtminstone.

Gamla Volvo-batterier tror jag går att fylla på så kanske att man egentligen kunnat krama ur lite mer livslängd, men jag vet inte exakt hur det där fungerar med syravikter. Mitt gamla började bli trött under sommaren, varnades för låg spänning om man körde stereo på låg volym i en halvtimme till den grad att startmotorn näppeligen fick igång motorn. Nu med nya batteriet så känns det som att ha fått en ny startmotorn, känns som att den drar både starkare och snabbare. Och inga problem med låg spänning hittills heller, starten känns lika rapp.
av rid54
#1131041
Om densiteten på elektrolyten är lägre i ett par celler så hjälper det inte att fylla på vatten. I dessa celler har en del av syran blivit permanent bunden i plattorna (sulfatering) och batteriet är på väg att tröttna. Inget att göra i de flesta fall. det finns laddare som påstås kunna "avsulfatera" blybatterier, men jag vet inte om det är nån praktisk metod för en bilägare som vill lita på sin bil.
#1131077
Ptja, jag har en CTEK MXS 7 som har ett recondläge. Min gamla 240 brukas dagligen (ej av mig) och den bilen var lite opålitlig på att starta förut. Körde en recond-laddning i höstas och batteriet känns som nytt. Om det sen beror på att någon avsulfatering skedde eller för att det bara fick sig en rejäl laddning kan jag däremot inte svara på. Men i TS fall tror jag det kan vara klokt att köpa ett nytt. 11 år är ju ändå bra livslängd för ett vanligt bly-syrabatteri tycker jag, den nya normen är väl 3-4 år med alla dagens bränslevärmare.
#1131132
Ni verkar ha helt rätt att märkningen på startbatteriets minuspol anger tillverkningsdatum.
Jag mejlade Bilia och fick detta svar:

Tack för ditt mail!

Denna markering gäller dom flesta typer utav original batterier till bilar, inte bara Volvo.
Markeringen indikerar, precis som du skriver, på tillverkningsvecka och år.

Stort tack för all information, jag planerar nu snart att köpa ett nytt startbatteri till bilen.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren

Bränslepump finns på bensinmodellerna, […]

Volvo 960 dricker mycket

Får du inga felkoder? Om du plockar bort sak[…]

Vindrutespolning

Var det enkelt att byta? Du gjorde det underifr&ar[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär […]