Sida 1 av 4

Rejmes nekar garanti

Postat: fre 15 dec 2006, 15:39
av Zilv
Rejmes nekar garanti för avtagbart dragkrok.

Köpte V70 2.5t -05 sent i våras och fick med 12mån garanti på bilen.

Så kom dagen då jag skulle använda dragkroken alltså för 1 veckan sedan.
Och dragkroken funka jätte bra förutom att jag kan inte lås dragkroken med nyckel pga något sitter i nyckel hålet.
Och rejmes tar inte åt sig jobbet pga finns ingen garanti på tillbehör!
bara bil gäller garantin.

Vad gör man :?:

Dragkrok va ju så när jag köpte bilen.

Postat: fre 15 dec 2006, 15:54
av flyvert
Du borde kunna hävda garanti, kroken satt ju på bilen när du köpte den va?

Köpte själv min hisingscontainer med dragkrok som eftermonterad option. I garantipappren står det att garantin gäller bilen + originalmonterade tillbehör.

Men när jag skulle montera på kroken för första gången gick den inte att låsa vilket jag påpekade och fick bytt inom ramen för garantin.

PS.
Det är något lurt med låsen på Volvos originalkrok, dom "känns inte" som andra låskolvar och själva vridfunktionen är "seg". Och att nyckeln sitter som den gör, gör det inte lättare att använda den - nån kall vinterdag då kroken skall av/på lär man nog bryta av "folien" till nyckelämne...
DS.

Postat: fre 15 dec 2006, 16:09
av Zilv
På Rejmes 12 mån avtal Garanti lappen alltså.
Står det ATT garanti inte gäller för exrta utr tex radio stereo motorvärmare släpvagndrag m,m
Men eftersom det är inget som har uppstått under den tiden jag har haft bilen så kan det ju inte räknas inom den garantin???
Det är ju ett dolt fel från köpet?

Postat: fre 15 dec 2006, 16:15
av matzen10
Låter märkligt i mina öron att man inte åtar sig garanti på en dragkrok! Ett undantag jag känner till är RTI-skärmen, men dragkroken borde definitivt omfattas!
Har du pratat med servicemarknadschefen?

M V H
---> Matz

Postat: fre 15 dec 2006, 16:18
av Hellrider
Zilv skrev:På Rejmes 12 mån avtal Garanti lappen alltså.
Står det ATT garanti inte gäller för exrta utr tex radio stereo motorvärmare släpvagndrag m,m
Men eftersom det är inget som har uppstått under den tiden jag har haft bilen så kan det ju inte räknas inom den garantin???
Det är ju ett dolt fel från köpet?
det var det värsta jag hört,typiskt rejmes se till och höj rösten ordentligt så lär dom vika sig,förmodligen så vet dom knappt vart dragkroken sitter på bilen heller,rejmes kompetens är vida kännt inom volvovärlden!

Postat: fre 15 dec 2006, 16:36
av zenobia
Zilv skrev:På Rejmes 12 mån avtal Garanti lappen alltså.
En garanti-lapp är inget avtal, möjligtvis konsumentinformation.

Be att få avtalet och tillhörande dokument. Det finns säkert ett och annat finstilt på det avtalet MEN står det inget om dragkrok där så är det bara att visa dom.

Är undantaget med i avtalet så är det bara att bita i det sura äpplet.

Postat: fre 15 dec 2006, 17:11
av Zilv
Jo jag har skällt på dom som bara F#N , men killen som håller i garanti jobben vill inte släppa det , men jag försöker få tag på säljare ledaren på rejmes i Linköping eftersom inte säljaren som jag köpte bilen av jobbar inte kvar där längre.
Om han inte ordnar det så får jag väl ringa VD på rejmes i Linköping :!:

Postat: fre 15 dec 2006, 17:14
av Frigge
Hellrider skrev:
Zilv skrev:På Rejmes 12 mån avtal Garanti lappen alltså.
Står det ATT garanti inte gäller för exrta utr tex radio stereo motorvärmare släpvagndrag m,m
Men eftersom det är inget som har uppstått under den tiden jag har haft bilen så kan det ju inte räknas inom den garantin???
Det är ju ett dolt fel från köpet?
det var det värsta jag hört,typiskt rejmes se till och höj rösten ordentligt så lär dom vika sig,förmodligen så vet dom knappt vart dragkroken sitter på bilen heller,rejmes kompetens är vida kännt inom volvovärlden!

Jaha, är det så man får igenom saker ?? Skulle inte tro att det rådet är värt mycket. Bättre att sköta sånt på en bra nivå, det vinner ALLA på.
Gå in på ett Företag och bråka vinner man INGENTING på.
Att Rejmes inte inte skulle vara ett kompetent VolvoFöretag var det värsta skitsnack jag hört. Jag har mycket kontakt med olika Volvo Företag i Sverige och Rejmes anses som ett mycket kompetent Företag. Det uttalandet visar bara din kunskap inom området Hellrider.

Postat: fre 15 dec 2006, 17:32
av VolvoBengan
Vänta nu, jag är ju den som kan MINST här inne på forumet om bilar.

Men är inte bilen typgodkänd med en dragkrok på?
Då borde den ju falla under garantin på bilen och inte som tillbehör.
Bilen är ju reggad med krogen på!

När bilen köps NY, förstår jag att det kallas tillbehör med en dragkrok, men inte gärna när du köper den begagnad!

Jag tycker du ska prata med chefen eller någon annan och förklara läget snällt men bestämt.
Att höja rösten kommer INTE leda någon stans, snarare tvärt om att du absolut inte kommer få någon hjälp av dem.

Skulle de nu trots allt inte hjälpa dig, tycker jag du ska ta kontakt med en konsumentrådgivare i din hemkommun och fråga dem om råd.
Säg gärna till killen på Rejmes att du tänker tala med en konsumentrådgivare om de inte vill hjälpa dig, då brukar de oftast kunna se mellan fingrarna eller iallafall vara mer till mötesgående

Kolla själv in http://www.bilar.konsumentverket.se/
Sär kan du själv leta dig in till om du har rätt eller fel som vill ha felet åtgärdat på en garanti Rejmes inte anser är rätt.

Personligen tycker jag som sagt inte dragkroken är tillbehör, då bilen är begagnad och den sitter på och dessutom är registrerad med den.
För mig är det inte ett tillbehör.

Stå på dig, men håll en vänlig ton och med ett leende så ska du se de hjälper dig :wink:

Postat: fre 15 dec 2006, 22:05
av Zilv
Tackar för all hjälp och kommer driva vidare på måndag nu iveckan , har maila säljarledaren och marknadschefen ang detta , så för vi se om dom svarar innan tisdag annars får jag börja ringa igen, och även ta kontakt me komsumenverket och se om dom kan hjälp mig .
ni får gärna ge mig mer råd och tips.