Antisladd serv erfordras samt knakande förarstol
Postat: tis 12 dec 2006, 11:24
Lite bakgrund till det hela. Köpte bilen i Februari -06 och bilen hade då rullat drygt 1600 mil. Bilen lämnades in i April för byte av svänghjul och koppling(pga knackande ljud på tomgång) och samtidigt byttes SAS-modulen eftersom det var en felkod satt på den. Hade inte hunnit köra så många mil med bilen vid detta tillfälle.
Sen Maj nån gång så har Antisladd serv erfordras dykt upp X antal gånger men det sätts ingen felkod. Fick Antisladd serv erfordras senast igår när jag skulle köra in bilen i garaget, regnade när jag for hem från jobbet om det har nån betydelse. Felmeddelandet dök iofs upp några gånger i somras när det var varmt och torrt.
Farthållaren vägrade gå igång för några veckor sedan och då sattes det en felkod iaf. Felkoden som sattes var BCM 0100 och orsakade att det inte gick att aktivera farthållaren. Så vi vet varför farthållaren inte gick att aktivera men inte var grundorsaken ligger. Är det ett kommunikationsproblem så behöver man ju ändå veta orsaken till kommunikationsproblemet. :)
Även meddelande om Startspärr har dykt upp dock bara vid ett tillfälle men vid två eller tre försök vid samma tillfälle, sista gången Startspärr dök upp gick det att starta bilen. Ingen felkod hittades för detta.
Både jag och min mek misstänker att både Antisladd samt att farthållaren inte gick att aktivera har samma orsak men vad?
Meken har varit i kontakt med en annan Volvoverkstad angående detta, snackades även om att prata med Göteborg. De misstänker för tillfället att det är fukt i nån kabelstam, de rev dock och kollade kabelstammar i Fredags och det såg torrt och fint ut. Programvaran för motorstyrning uppdaterades vid samma tillfälle. Ett problem är att nybilsgarantin är nu utgången men detta är problem som bilen varit inne för under garantitiden så jag behöver inte betala något nu. Men jag har ingen lust att vänta och se om det försvinner om man säger så, kan ju bli en dyr historia i framtiden. Samtidigt förstår jag givetvis att det är svårt med fel som bara kommer ibland och framförallt som inte sätter en felkod.
Vad tror ni om detta?
En mek från en annan Volvoverkstad har även varit upp och kikat på min bil tillsammans med min Volvomek utan större framgång.
-----------------------------------------------------------------------------------
Problem nummer två som verkar svårlöst och har genererat 3 eller om det är 4 verkstadsbesök är en knakande förarstol. Alla bultar har dragits åt, det har smorts upp och nån lite smått roande antignisseltejp har varit inblandad. Nu misstänks det några bussningar i en balk som går i stolen(tror den har med krockskydd att göra) som de tror kan vara orsaken. För att komma åt dessa måste tydligen stolen rivas i beståndsdelar vilket är ett jobb som tar ungefär en dag. Meken tycker själv att det bästa vore en ny stol men det verkar bli rivning av stol igen.
Tycker för övrigt att min mek sköter sig bra, är trevlig samt tillmötesgående. Däremot så börjar man ju bli lite trött på verkstadsbesöken. Men vill poängtera att jag är nöjd med min mek och hyser inget som helst agg mot honom eller min verkstad. Assistansen gentemot min Volvoverkstad från Volvo däremot verkar ju inte vara den snabbaste och bästa.
Några tips på lösningar?
Man kanske till och med ska gå vidare och prata med han som sålde bilen till mig så han får ta upp med Volvo angående eventuell lösning? Kan inte vad jag har rätt till men tänkte kolla upp det iaf, har ju snackats om tre verkstadsbesök har jag för mig. Nån som har koll på detta?
Och om någon undrar så har jag inte varit grinig eller otrevlig på nåt vis gentemot min verkstad, har varit tålmodig om man säger så. Jobbar själv med service och vet att saker och ting kan ta tid men snart har det gått ett år sedan jag köpte bilen. Och inom det jag jobbar så byter vi tänkbara delar när det är intermitenta problem men det verkar inte riktigt ske inom bilvärlden.
Sen Maj nån gång så har Antisladd serv erfordras dykt upp X antal gånger men det sätts ingen felkod. Fick Antisladd serv erfordras senast igår när jag skulle köra in bilen i garaget, regnade när jag for hem från jobbet om det har nån betydelse. Felmeddelandet dök iofs upp några gånger i somras när det var varmt och torrt.
Farthållaren vägrade gå igång för några veckor sedan och då sattes det en felkod iaf. Felkoden som sattes var BCM 0100 och orsakade att det inte gick att aktivera farthållaren. Så vi vet varför farthållaren inte gick att aktivera men inte var grundorsaken ligger. Är det ett kommunikationsproblem så behöver man ju ändå veta orsaken till kommunikationsproblemet. :)
Även meddelande om Startspärr har dykt upp dock bara vid ett tillfälle men vid två eller tre försök vid samma tillfälle, sista gången Startspärr dök upp gick det att starta bilen. Ingen felkod hittades för detta.
Både jag och min mek misstänker att både Antisladd samt att farthållaren inte gick att aktivera har samma orsak men vad?
Meken har varit i kontakt med en annan Volvoverkstad angående detta, snackades även om att prata med Göteborg. De misstänker för tillfället att det är fukt i nån kabelstam, de rev dock och kollade kabelstammar i Fredags och det såg torrt och fint ut. Programvaran för motorstyrning uppdaterades vid samma tillfälle. Ett problem är att nybilsgarantin är nu utgången men detta är problem som bilen varit inne för under garantitiden så jag behöver inte betala något nu. Men jag har ingen lust att vänta och se om det försvinner om man säger så, kan ju bli en dyr historia i framtiden. Samtidigt förstår jag givetvis att det är svårt med fel som bara kommer ibland och framförallt som inte sätter en felkod.
Vad tror ni om detta?
En mek från en annan Volvoverkstad har även varit upp och kikat på min bil tillsammans med min Volvomek utan större framgång.
-----------------------------------------------------------------------------------
Problem nummer två som verkar svårlöst och har genererat 3 eller om det är 4 verkstadsbesök är en knakande förarstol. Alla bultar har dragits åt, det har smorts upp och nån lite smått roande antignisseltejp har varit inblandad. Nu misstänks det några bussningar i en balk som går i stolen(tror den har med krockskydd att göra) som de tror kan vara orsaken. För att komma åt dessa måste tydligen stolen rivas i beståndsdelar vilket är ett jobb som tar ungefär en dag. Meken tycker själv att det bästa vore en ny stol men det verkar bli rivning av stol igen.
Tycker för övrigt att min mek sköter sig bra, är trevlig samt tillmötesgående. Däremot så börjar man ju bli lite trött på verkstadsbesöken. Men vill poängtera att jag är nöjd med min mek och hyser inget som helst agg mot honom eller min verkstad. Assistansen gentemot min Volvoverkstad från Volvo däremot verkar ju inte vara den snabbaste och bästa.
Några tips på lösningar?
Man kanske till och med ska gå vidare och prata med han som sålde bilen till mig så han får ta upp med Volvo angående eventuell lösning? Kan inte vad jag har rätt till men tänkte kolla upp det iaf, har ju snackats om tre verkstadsbesök har jag för mig. Nån som har koll på detta?
Och om någon undrar så har jag inte varit grinig eller otrevlig på nåt vis gentemot min verkstad, har varit tålmodig om man säger så. Jobbar själv med service och vet att saker och ting kan ta tid men snart har det gått ett år sedan jag köpte bilen. Och inom det jag jobbar så byter vi tänkbara delar när det är intermitenta problem men det verkar inte riktigt ske inom bilvärlden.