Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bullen
#74517
Hallå
Jag fällde baksätet på min v70 T5 -01 läderklädsel och när jag skulle fälla upp sätet igen så gick det inte p.g.a att bältet vill ej ''rulla'' ut igen bara in detta gör att baksätet ''får för lite bälteslängd''för att kunna fällas upp igen.
Vad gör man nu då?, är det bara å köra bilen till Volvo verkstan igen eller är det någon som har ett tips.

//bullen :cry:
Användarvisningsbild
av CarMan
#74579
det har gått sönder en stop plupp som ska hindra bältet från att rulla in för långt.
lossa bältesinfästningen under baksätet & fäll upp ryggen. sen kan du dra ut bälltet igen & köpa en ny stopp plupp på volvo
Användarvisningsbild
av Linden
#74628
Hejsan!

Har precis samma problem med min V70N-00:a men jag ser inte att något fattas denna plastdetalj kan man se den hur den ser ut?

Pratade med en mekaniker som abra sa att det var tvunget att bytas hela bältesrullen á 3000:- men jag fäller ju inte ner mitt säte så ofta så jag tyckte det var inte värt den summan men om det egentligen är en plastplupp så är det ju värt det alla gånger! :)
Användarvisningsbild
av CarMan
#74632
Linden skrev:Hejsan!

Har precis samma problem med min V70N-00:a men jag ser inte att något fattas denna plastdetalj kan man se den hur den ser ut?

Pratade med en mekaniker som abra sa att det var tvunget att bytas hela bältesrullen á 3000:- men jag fäller ju inte ner mitt säte så ofta så jag tyckte det var inte värt den summan men om det egentligen är en plastplupp så är det ju värt det alla gånger! :)
alla 3 bälten bak har en liten plast pluoo i bältet.
den är så liten att den kan pasera denom bältes låsets mitt, där det finns en större öppning.

kolla på alla 3 bältena, nått bälte borde ha denna plupp kvar.

när sätet är i normal position , är pluppen presis i "ingångshålet" / där bältet försviner in i ryggstödet.

pluppen finns att köpa på Volvo för några kronor & den är 2 delad, den smälter du sen igopp med en lödkolv eller liknande

hittar du den inte på din bil, så kolla på en annan.
Användarvisningsbild
av Harald
#74784
Hei

Jeg opplevde nøyaktig det samme på min gamle 2000 V70N.
Etter å ha slått ned baksetet klarte jeg ikke å sette opp høyre del på grunn av at beltet hadde låst seg.
Og Pluppen (beltestopperen) var på plass.
Løsningen var å løsne beltet i fra festet i "dørken".

Jeg antar at feilen skyldes at automaikken (den som skal sørge for at beltet låser seg ved en kollisjon) ikke tåler å bli lagt i liggende stilling (nedslått baksete - beltesnurren ligger i setet).
Dette på grunn av alder, rusk, feilvare eller en kombinasjon av alt dette.
Hos meg kom problemet hver eneste gang jeg la ned baksetet.

Jeg solgte bilen.
av blue eagle boy
#168589
SKa se om jag kan skaka liv i tråden.
Jo jag har fått precis samma problem som övriga här i tråden med bältet bak.
Fällde ner stolsryggen på högersida och sedan när jag skulle fälla tebax den gick det inte.
Jag har plast pluppen kvar i bältet. Är det fel på bältesrullen eller är det något annat som kan vara felet?

Blue Eagle
av hugonet
#1250247
Det ska finnas två plastpluppar på varje bälte. En stor, som gör att låsblecket hänger med upp och en mindre plupp som gör att bältet inte rullar in för långt. Den lilla är dock så liten att låsblecket ska kunna passera över (annars kan tjocka passagerare inte få bältet om midjan).
av Rådlös
#1250310
Bra med konsumentupplysning, men tråden startade 2006 och du svarade på en fråga som är mer än 10 år gammal. ;-) Men det kanske kommer någon till glädje? 8-)
Användarvisningsbild
av 144
#1250382
Gammal tråd men som norrmannen skrev verkar det vara en spärr som känner av lutningen och låser bältet för att man inte ska falla ner om bilen hamnar på taket.
av MickeM
#1250385
Du har en spärr i som låser vid lutning. Svar ja.
Men grundproblemet är att bältet sugs in för långt när ryggstödet lutas. Spärren slår i, och sen når inte bältet så sätet kan resas igen, eftersom det har spärrat för långt in. Då är plutten som ska hindra bältet att gå in för långt borta.

Lösningen är att släppa vid bälteshållaren i golvet så man kan resa ryggstödet. Tar man upp främre golvluckan ska man komma åt tydligen.
(Inte testat själv)
Sen får plutten ersättas så det inte händer igen.

Motorlampan tändes för några dagar[…]

Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]