Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalle123
Hej!!

Har en V70 2,4 (170) -05 som rullat strax över 3000 mil. Bilen har aldrig varit på service men enligt serviceboken så ska den servas vid 3000 mil. Dock har inget dykt upp i displayen...

Så fråga ett är om meddelandet dyker upp vid exakt 3000 mil eller om det dröjer...?

Misstämker att killen som haft bilen innan mig nollställt servicelampan själv och struntat i att serva...

Om jag nu servar bilen innan lampan har tänts nollas då ändå infon för servicelampan. Om man servar på verkstad vill säga...?

TACK PÅ FÖRHAND...!
Användarvisningsbild
av CarMan
servar du på en verksta så nollas lampan
av kalle123
CarMan skrev:servar du på en verksta så nollas lampan
Ok men borde inte servicemeddelandet dyka upp i displayen när bilen nu rullat 3000 ?
av Frigge
kalle123 skrev:
Ok men borde inte servicemeddelandet dyka upp i displayen när bilen nu rullat 3000 ?
Det beror ju på när den nollades senast.
När den nollställs låses värdet på 3000 mil alt 1 år från o med
nollställningen. Är den enl serviceboken inte servad så lämna in bilen för service nu, då har ju du gjort som man ska allafall.
av kalle123
Frigge skrev:
kalle123 skrev:
nollställningen. Är den enl serviceboken inte servad så lämna in bilen för service nu, då har ju du gjort som man ska allafall.

nollställningsvärdet + 3000 mil menar du? exempel mätarn nollställs vid 1700 mil för att sedan tändas 3000 mil senare dvs vid 4700 stämmer detta verkligen...är det inte inlagt som default i bilens dator att meddela om service vid mätarställning på 3000 mil??...någon som har fakta runt detta?
av Frigge
kalle123 skrev:
Frigge skrev:
kalle123 skrev: Ok men borde inte servicemeddelandet dyka upp i displayen när bilen nu rullat 3000 ?

nollställningsvärdet + 3000 mil menar du? exempel mätarn nollställs vid 1700 mil för att sedan tändas 3000 mil senare dvs vid 4700 stämmer detta verkligen...är det inte inlagt som default i bilens dator att meddela om service vid mätarställning på 3000 mil??...någon som har fakta runt detta?
Jag ger dig ju fakta :roll:
Om du nollar servicelampan vid 1700 mil tänds den vid 4700 mil eller 1 år efter nollställning.
av kalle123
Frigge skrev:
kalle123 skrev:
Frigge skrev: Det beror ju på när den nollades senast.

Jag ger dig ju fakta :roll:
Om du nollar servicelampan vid 1700 mil tänds den vid 4700 mil eller 1 år efter nollställning.
Ok tack för svaren :D
av Luthor
Lyfter upp denna tråd lite istället för att starta en ny, det är nämligen så att det är dags för första (3000 mil) servicen på min V70 -05. Ringde till Rejmes här i Norrköping och kollade vad det skulle kosta och då sa hon 2445 kronor, tycker själv att det låter billigt men vad vet jag. Brukar det ligga där omkring på en "auktoriserad Volvoverkstad"?

Man kanske även borde köra en total uppgradering av CAN som jag läst om här på forumet, är det något mer som jag skall fråga om eller få "uppgraderat"???
av SportHenke
Nja, är den verkligen korrekt servicehistorik i fall den servas nu efter 3000mil? Bilen ska väl servas efter max 3000mil eller max 12 mån eller max xx driftstimmar på motorn ?

Om det är en MY -05 så är den ju tillverkad mellan maj -04 till maj -05. Om den servas nu i dec -06 så har den ju gått med samma olja i mellan 18-24månader, alltså i värsta fall 2 gånger så långt som serviceintervallet föreskriver!

/Henrik

Edit: räknade fel på antalet månader förut
Senast redigerad av 1 SportHenke, redigerad totalt 0 gånger.
av Luthor
Helt riktigt, bilen är tillverkad i april -05 (uttagen juni -05)... Har alltså gått ca 18 månader, vet att det är för länge men när servicelampan började lysa i juli så var jag inne hos Volvoåterförsäljaren här i stan och allt de sa att jag behövde göra var att "nolla" servicelampan (första servicen skulle göras vid 3000 mil). Sagt och gjort, men nu vet jag bättre och vill serva bilen...

Så åter till min ursprungliga fråga, är det ett rimligt pris jag fått från Rejmes?
B230F går fett

Okej, har bytt alla packning på motorn (p&ar[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]