Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ollehoff
Hej alla,

Tåg mitt körkort igår och nu är det dags att köpa en bil. Då jag är den ända i familjen som har körkort så måste jag köpa en bil som funkar som familjebil för päronen och syrran :P. Jag har tänk lägga max 30k på bilen, sen om några år när man är säkrare i sin bil körning så köper man en lyxig bil . Sen är det en liten överraskning för familjen :P

Jag vet inte vad man ska kolla på när man köper en bil, det jag kan tänka mig är att den inte ska dricka upp bensinen, framtids säker(hålla i 2-3år) det är de jag kan tänka mig. Sen har många rekommenderat volvos :)

Vad för bil modeller skulle ni rekommendera som första bil som klarar de "krav" jag har. Räcker 30k?

Jag hittade denna bil: https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=1

Hur ser den ut? vad rekommenderar ni?

Tack på förhand
av Rådlös
Det är en sak att sitta och bläddra i annonser på nätet och andra media, men något helt annat att kolla och undersöka en riktig bil som står framför dig.

Det mesta av den utrustning som nämns i annonsen är standardutrustning till alla bilar av den modellen. Kolla gärna att allt detta fungerar, men kolla även hela bilen. Hur känns bromsarna, hur känns styrningen, kör sakta framåt och släpp ratten. Fortsätter bilen rakt fram? Går den lugnt och utan ryck eller vibrationer? Växlar automatlådan som den skall utan ryck eller andra störningar? Hörs det något gnissel eller andra oljud? Hur är sätena, både fram och bak? Inga slitmärken eller "skavsår"? Inga tomma skruvhål i paneler efter extrautrustning? Hur låter kupéfläkten? Inget gnissel eller skrap? Blåser det i alla kanaler? Hur hörs motorn, inga mekaniska knack eller andra oljud? Titta i motorrummet. Är det rent och snyggt eller oljigt och dammigt? Sitter allt på plats eller finns det tomma fästen där något ser ut att saknas? Är det några lösa kablar eller slangar? Hur ser batteriet ut? Är det torrt och rent eller "växer" det grönvita oxider på det? Det skall finnas ett antal dekaler och skyltar i motorrummet. Finns det detta eller syns det att någon har rivit bort sådana?
Hur ser karossen ut? Fullt med stenskott eller repor. Kolla även dörrarna från så kallade "dörruppslag" orsakade av andra bilar på trånga parkeringar. Är hela karossen lika blank överallt eller finns det ytor som ser lite mattare ut? Lyser alla lampor som dom skall? Även inne i instrumentpanelen och i kupén? När man har ställt nyckeln i "körläge" skall dom flesta kontoll- och varningslampor lysa. När man har startat motorn skall i princip alla slockna. Gör det så?
Är däcken OK? Inte snedslitna eller "omaka par". Alla fyra bör alltså vara av samma typ och fabrikat sam någorlunda jämnt utslitna. Finns reservdäcket med? Likaså all utrustning, domkraft och vev etc. etc. Om det är låsbultar på hjulen, finns nyckelhylsan med? Känns dörrarna och luckorna lättstängda utan något "knirk" eller skrap? Glappar det något när dom skall vara stängda? Om ni upptäcker något fel i någon av alla funktionerna och säljaren spelar överraskad, "Detta visste jag inte! Så har det inte varit förut." Avsluta i så fall spekulationen. Välj en annan bil.
En sådan här lista kan göras hur lång som helst, men vi har bara kommit halvvägs. För nu kommer det viktigaste. Är bilens säljare ägaren av bilen? Detta kollar man upp enklast med Bilregistret. Där får man även kopior av dom tre senaste besiktingsprotokollen och mätarställningarna. Stämmer det med bilens mätarställning i dag? Vill säljaren ha några "mystiska" betalningar med handpenning eller senare leverans? Gå inte med på några sådana affärer!
Allt det här och mycket mer är jättesvårt. Ta med dig en som har varit bilägare i flera år, en kompis farsa eller bror. Även syster går naturligtvis också bra. Bara personen i fråga har erfarenhet av bilägande och körvana. Och som sagt, gå inte på några underliga affärer. Det finns tusentals andra bilar att välja på om inte säljaren inger ett bra förtroende.

Fundera lite över det här: Jag har en V70 som är hälften så gammal som ditt "projekt". Den har gått ungefär lika långt. Jag kör ungefär 1000 - 1500 mil om året. Försök fråga om säljarens körvanor och bilanvändning.

Läs igenom det här: https://www.blocket.se/security/bilar.htm Gärna flera gånger.
Användarvisningsbild
av Någonting
Rådlös har jättemånga bra tips. Men kom ihåg att lite gnissel och ålderstecken kommer att finnas på en 16 år gammal bil.

Jag gissar på att du vill försöka komma undan så billigt som möjligt. Men om du inte kan meka själv så bör du ändå vara beredd på att det kan komma reparationer som du måste ta hand om. Vissa reparationer kan man undvika genom att "leva med problemen", men andra kan vara nödvändiga att fixa för att bilen ska fortsätta att fungera och inte vara farlig att köra. Du behöver inte många verkstadsbesök på bil i den prisklassen för att du ska komma upp i en ganska stor del av bilens värde.
Serviceintervallet på bilarna i S60/S80/V70-serien är minst varje år eller var 2000/3000 mil (före/efter årsmodell 2005), kolla så att detta är gjort.
Är kamremmen bytt? Denna skall bytas efter 16 000 eller 18 000 mil (före/efter årsmodell 2005) ELLER 10 år om det inträffar före. Den bör alltså vara bytt på alla bilar som du tittar på (jag förutsätter att du inte köper en 2007 eller senare). Om remmen inte är bytt (och att säljaren har starka bevis för detta) så välj en annan bil. Helst skall också vattenpumpen vara bytt då man måste plocka ner remmen för att göra detta, och man brukar bli rekommenderad att göra det i samband med att man byter remmen.

Kolla färgen på oljan. Den är gyllene gul när den är ny och blir sedan mörkare tills dess att den är svart. Den bör inte vara helt svart i en bensinbil (den hinner den i alla fall inte bli i min mellan servicearna), snarare mörkt gul/nästan mot brunt. Se upp om oljan ser grå ut det kan betyda att det läcker in vatten i oljan och det är inte bra, om du ser det så undvik bilen helt och hållet då det inte är försvarbart att fixa det på en bil i den prisklassen. Det är också bra om du startar motorn, drar upp oljestickan och lägger exempelvis ett kvitto mot hålet. Kvittot ska helst sugas mot hålet eller inte röra sig så mycket alls, om det blåser från oljestickans rör så visar det på dålig ventilation inuti motorn, undvik den bilen i så fall.

Starta sedan motorn och hör efter så att den inte låter konstigt. Jag förstår om man inte vet exakt hur den skal låta när man aldrig ägt en bil förut, men om det låter som att det är något som kan gå sönder så är instinkten ofta korrekt.
Motorn skall inte smälla/knacka. Växellådan ska inte heller vråla eller mullra. Om du hör ett mullrande/skrapande ljud som endast hörs när du kör i vissa hastigheter så betyder det troligen att ett eller flera hjullager (hjullagret som separerar hjulet från resten av bilen) är på väg att ge sig. Knakande ljud som främst hörs när man svänger är ofta drivknutar (axeln som går från bilens växellåda till framhjulen och som faktiskt överför motorns rotation till hjulen).

Titta också under bilen för att se så att det inte läcker någon vätska som behövs (kylarvatten kan vara svårt att se, men olja är lättare att se). Det är helt normalt (och önskvärt) att det droppar vatten från AC:n vid varmt/fuktigt väder. Den släpper vatten strax bakom motorblocket, ungefär i mitten av bilen. Om du är osäker så ta en bit papper och doppa i vätskan och inspektera färgen och lukta lite försiktigt på det.

Om du har möjlighet så skulle jag rekommendera att du tar den till en bilbesiktning, många bilbesiktningar erbjuder kontrolltest av bilar för en mindre kostnad. Kostnaden som du spenderar på det här är mycket mindre än det kostar att ha bilen inne på service eller verkstad en enda gång. Det är billigare att bli av med några hundralappar när man letar bil än att spendera flera tusen på att fixa fel på en bil.
av Arnold
När det gäller Volvo i den åldersklassen så är det risk för kallödningar på DIM-kortet och att spjällhuset pajar. Det är väldigt vanliga fel. Och det är dyra reparationer.
av Ollehoff
Rådlös skrev:Det är en sak att sitta och bläddra i annonser på nätet och andra media, men något helt annat att kolla och undersöka en riktig bil som står framför dig.

Det mesta av den utrustning som nämns i annonsen är standardutrustning till alla bilar av den modellen. Kolla gärna att allt detta fungerar, men kolla även hela bilen. Hur känns bromsarna, hur känns styrningen, kör sakta framåt och släpp ratten. Fortsätter bilen rakt fram? Går den lugnt och utan ryck eller vibrationer? Växlar automatlådan som den skall utan ryck eller andra störningar? Hörs det något gnissel eller andra oljud? Hur är sätena, både fram och bak? Inga slitmärken eller "skavsår"? Inga tomma skruvhål i paneler efter extrautrustning? Hur låter kupéfläkten? Inget gnissel eller skrap? Blåser det i alla kanaler? Hur hörs motorn, inga mekaniska knack eller andra oljud? Titta i motorrummet. Är det rent och snyggt eller oljigt och dammigt? Sitter allt på plats eller finns det tomma fästen där något ser ut att saknas? Är det några lösa kablar eller slangar? Hur ser batteriet ut? Är det torrt och rent eller "växer" det grönvita oxider på det? Det skall finnas ett antal dekaler och skyltar i motorrummet. Finns det detta eller syns det att någon har rivit bort sådana?
Hur ser karossen ut? Fullt med stenskott eller repor. Kolla även dörrarna från så kallade "dörruppslag" orsakade av andra bilar på trånga parkeringar. Är hela karossen lika blank överallt eller finns det ytor som ser lite mattare ut? Lyser alla lampor som dom skall? Även inne i instrumentpanelen och i kupén? När man har ställt nyckeln i "körläge" skall dom flesta kontoll- och varningslampor lysa. När man har startat motorn skall i princip alla slockna. Gör det så?
Är däcken OK? Inte snedslitna eller "omaka par". Alla fyra bör alltså vara av samma typ och fabrikat sam någorlunda jämnt utslitna. Finns reservdäcket med? Likaså all utrustning, domkraft och vev etc. etc. Om det är låsbultar på hjulen, finns nyckelhylsan med? Känns dörrarna och luckorna lättstängda utan något "knirk" eller skrap? Glappar det något när dom skall vara stängda? Om ni upptäcker något fel i någon av alla funktionerna och säljaren spelar överraskad, "Detta visste jag inte! Så har det inte varit förut." Avsluta i så fall spekulationen. Välj en annan bil.
En sådan här lista kan göras hur lång som helst, men vi har bara kommit halvvägs. För nu kommer det viktigaste. Är bilens säljare ägaren av bilen? Detta kollar man upp enklast med Bilregistret. Där får man även kopior av dom tre senaste besiktingsprotokollen och mätarställningarna. Stämmer det med bilens mätarställning i dag? Vill säljaren ha några "mystiska" betalningar med handpenning eller senare leverans? Gå inte med på några sådana affärer!
Allt det här och mycket mer är jättesvårt. Ta med dig en som har varit bilägare i flera år, en kompis farsa eller bror. Även syster går naturligtvis också bra. Bara personen i fråga har erfarenhet av bilägande och körvana. Och som sagt, gå inte på några underliga affärer. Det finns tusentals andra bilar att välja på om inte säljaren inger ett bra förtroende.

Fundera lite över det här: Jag har en V70 som är hälften så gammal som ditt "projekt". Den har gått ungefär lika långt. Jag kör ungefär 1000 - 1500 mil om året. Försök fråga om säljarens körvanor och bilanvändning.

Läs igenom det här: https://www.blocket.se/security/bilar.htm Gärna flera gånger.

Hej,

Tack för tipsen jag tänkte hitta någon som kan nåt om bilar och bil köp :)

Men vad tycker du om denna volvo modell? Folk verkar inte gilla den?

Skulle du kunna rekommendera någon annan bil modell?, behöver inte vara en volvo :)

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=1
av LaRy
S80 är en komfortabel och prisvärd bil. I jämförelse med V70 är den helt kall på marknaden och därmed prisvärd. Den är mer lättservad under huven, för att samma motor sitter i ett större utrymme, inga problem att byta exempelvis glödlampor. Ända negativa jag hört är just de saker som nämnts tidigare här, spjäll och bl.a. elektronik.
Faktum är att den har lägre bränsleförbrukning än V70, eftersom sedanen har lägre luftmotstånd. Bagaget är enormt och man kan fälla ryggstöden. Strålkastarglas i äkta glas, stora och med mycket bra ljus.
Men som tidigare inlägg säger, kolla skicket! Fungerar fönsterhissar m.m. Kolla att dörrspringor är lika stora så att den inte varit krockad. Fräsch olja, lika däck osv, ej rost på skivor, bytt kamrem p.g.a. ålder. Många S80 har äldre förare, därmed lugnt körda, få mil och välvårdade. Rost är något som inte existerar, vill jag påstå.
Svår att parkera, svängradie och storlek påminner om att parkera ett hangarfartyg.
Användarvisningsbild
av snepo
Ollehoff skrev:Hej alla,

Tåg mitt körkort igår och nu är det dags att köpa en bil. Då jag är den ända i familjen som har körkort så måste jag köpa en bil som funkar som familjebil för päronen och syrran :P. Jag har tänk lägga max 30k på bilen, sen om några år när man är säkrare i sin bil körning så köper man en lyxig bil . Sen är det en liten överraskning för familjen :P

Jag vet inte vad man ska kolla på när man köper en bil, det jag kan tänka mig är att den inte ska dricka upp bensinen, framtids säker(hålla i 2-3år) det är de jag kan tänka mig. Sen har många rekommenderat volvos :)

Vad för bil modeller skulle ni rekommendera som första bil som klarar de "krav" jag har. Räcker 30k?

Tack på förhand
Misstänksamt lite mil på en gammal volvo
Användarvisningsbild
av fjohan82
snepo skrev:
Ollehoff skrev:Hej alla,

Tack på förhand
Misstänksamt lite mil på en gammal volvo
Instämmer, dessutom 9 brukare...

Denna S80 (som har manuell låda, vilket är bra när man nyss har tagit körkort) har i jämförelse bara haft 3 brukare: http://www.bytbil.com/stockholms-lan/pe ... 11-9760354

Har normalt ca 2kw per timme, med duch blev det st[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]