Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad svårt det är med rubriker ibland...

Hursom. Var ute och åkte med min Volvo S60 T5 - 01:a. Märkte att när jag gasade och kom upp i ca 4000 - 5000 varv så började det tjuta inifrån motorutrymmet. Prövade några gånger för att kolla om jag hört rätt och om jag märkte någon skillnad på acceleration osv. Efter kanske tredje gången så slutade turbon att ladda. Motorn går bra i övrigt men är naturligtvis nu slö. Jag både märker och hör att turbon inte laddar. Ingen dump som låter osv.

När jag kom hem och ställt bilen så känns det som att tomgången är något lägre och dessutom lite svajig. Speciellt om jag trycker till lite på gasen.

Det här kom lite olägligt måste jag säga. Vad kan det vara och i vilket ände ska jag börja i?

Tacksam för all hjälp
Var ute och startade bilen lite snabbt. Inga felkoder. Tomgången var nu lite hög i stället kanske. Svajade lite men inte lika mycket. Både när jag gasade till och när jag bara stod på tomgång. Jag tycker mig höra att turbon får jobba lite när jag gasar till. Men jag vet inte. Borde jag ta en provsväng? Problemet kan väl inte magiskt bara försvinna...

Vad är den silvriga saken lite höger om mitten föressten? Och varför sitter det en skruv i något som ser ut som en t kors med slangar?

Bild
Användarvisningsbild
av jaun
Med mina nybörjarögon ser det ut som någon form av eftermarknads-dumpventil på tryckröret. Kanske den fastnat i öppet läge eller läckage på något annat ställe bland alla klämmor?
jaun skrev:Med mina nybörjarögon ser det ut som någon form av eftermarknads-dumpventil på tryckröret. Kanske den fastnat i öppet läge eller läckage på något annat ställe bland alla klämmor?
Hur funkar den?
En update. Jag tror att jag gjort bort mig.

Kollade över motorn lite. Den där skruven som satt i t-korset som jag frågade om. Den var där igår. Men inte idag. Jag hittade en liknande skruv och satte tillbaka och tog en provtur. Den var fortfarande slö och laddade fortfarande inte. Jag märkte att bilen började rycka och ha sig. Sen gick den bara sämre och sämre. Startar lätt och så. Men tillslut så kom jag inte framåt längre så jag håller på och letar efter någon som kan bogsera mig hem...
Vafan lixom :( .... Jag som precis har fixat iordning bilen med nya detaljer och ny lack och bytt fjädrar etc. Var lixom en dag ifrån att besiktiga den och sälja min gamla Merca.

Hjälp...
Den något tveksamma installationen av dumpventilen eller själva ventilen i sig bör vara huvudmisstänkta. Så med motorn igång så bör man leta efter läckage runt slangar och i själva ventilen.
Marlboroman skrev:Den något tveksamma installationen av dumpventilen eller själva ventilen i sig bör vara huvudmisstänkta. Så med motorn igång så bör man leta efter läckage runt slangar och i själva ventilen.
Om dumbventil är en den stora grejen i typ mitten av motorn. Vad är isåfall själva ventilen då. Eller
missuppfattar jag?

Hur kollar jag efter läckage? Suger eller blåser det?

Bilen går igång men går inte längre på tomgång riktigt. Dör sakta.
Bild

Den röda pilen pekar på dumpventilen.
Den gröna pilen pekar där man får känna efter med motorn igång om det drar, inte ovanligt på kopiorna på den typen av ventil.
Den gula pilen pekar på en slang som inte riktigt ser ut att sitta åt ordentligt.
Marlboroman skrev:Bild

Den röda pilen pekar på dumpventilen.
Den gröna pilen pekar där man får känna efter med motorn igång om det drar, inte ovanligt på kopiorna på den typen av ventil.
Den gula pilen pekar på en slang som inte riktigt ser ut att sitta åt ordentligt.
Okey. Men det går inte på tomgång. Den startar. Varvar upp. Håller på att dö. Varvar upp. Dör.

Jag sitter och läser lite i den här tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=190062 Kan det vara luftmassamätaren? Finns det något samband att den ger sig med att man gasat på med skruven borta från t-korset?

Dock verkar jag ha två problem. Den laddar inte. Plus att den inte går på tomgång.
Det kan vara flera saker, men det vettigaste är att kolla om du har något luftläckage i första hand. Symptomen du beskriver passar nämligen väldigt bra in på ett lite större läckage också. Har man t-kors som det sitter skruvar i så är risken att det kan läka luft lite här och var om den som satt dit grejerna inte haft högre ambitionsnivå. Och sitter det där t-korset du nämner på den lilla slangen från insuget som normalt går till original avlastningsventil så blir det inte bra om man har läckage.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]