Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tth86
Hei!
Jeg har en Volvo Xc90 2008 som jeg oppdaget rost på i 2014.

I 2012, ble bilen hel lakkert av ett Volvo merkeverksted(Bilia Hamar i Norge).
Dette ble gjort fordi det var lakk slipp på hjubue listen høyre framme, før tidligere eier kjøpte bilen av Bilia Hamar.
Bilia klarte inte å matche farg nyansen, så de måtte lakkere hele høyre side på bilen.
Dette medførte at det ble farg nyanse forskjell mellom høyre och venstre side, så bilen ble mattet ned på venstre side och lakkert der ochså for å få samme farge.

Alt dette har jeg fått bekreftet fra Bilia Hamar på email før jag kjøpte bilen i 2014.

Bilia bekrefter at bilen inte har hatt skade, men at alt har gått på lakk och nyanse.
Dette ble ochså sendt til Volvo.

Bilen har en hvit perlemor farge. Derfor hadde de vanskelig for å treffe nyansen på fargen/lakken.

Bilen hadde rost garanti fram til 29.08.15 .

Jeg tok kontakt med Volvo Car Norway, ble henvist til min nærmeste Volvo forhandler(2014).

På kaross verkstedet ble det sagt at det så ut som rust på indre plate i venstre bak dõren. Det var ingen skade på på lakkens ytre side.

Volvo ville inte ta dette på garanti fordi det var for lite tilfeller på rust i fals på dörene.

Jeg betalte merkeverkstedet selv og fikk slipt bort rusten och lakkert på nytt. Dette ble gjort i mars 2015.

I år(2016) kom rusten tilbake på samme plass. Nu åpner kaross verkstedet falsen och bekrefter igjen at det er rost på indre dõr plata.

Volvo vil at merkeverkstedet(kverneland bil) skal måle lakk tykkelse på bilen. Dette blir gjort.
Bilen har forskjellig lakk tykkelse og Volvo sier at di inte vil dekke noe på rust garanti, fordi bilen er lakkerad.

Min mening er at når en bil lakkeres hos ett merkeverksted vil bilen få forskjellig lakk tykkelse sammenlignet med fabrikk lakkering hos volvo?

Bilen har aldri vært lakkert innvendig hvor rusten fins.

Både Bilia(Volvo merkeverksted) och Kverneland(Volvo merkeverksted) sier at når de lakkerer en Volvo, vil inte dette påvirke garantien på bilen.

Min bil har fulgt alla servicer etter serviceboken.

Er det noen her som har hatt samma problem med sin bil, eller kjenner til rost i fals på dör?

(08.2016)Dören ble slipt och lakkerad igjen, men merkverkstedet sier at rosten kan komme tilbake, fordi det er rust på indre platen och den er vanskelig å få bort.

Jag har sagt til merkeverkstedet at jag kan skaffa en ny dör uten rust, som dåm kan lakkera, men merkeverkstedet sier at det er nesten umulig å lakkera en dör uten at få nyans forskjell och at bilens side må lakkeres for at få ett bra resultat.

Jag tror det er derfor Volvo prøver å vri seg unna garantien her!?

Hvorfor dekkes inte dette på rustgarantien til Volvo? Da dette uten tvil er gjennom rust!
Bilagor
IMG_3985.jpg
Vänstre bak dör
IMG_3985.jpg (441.8 KiB) Visad 2289 gånger
av Kenneths
Ett enkelt sätt att hindra rostskador är att köpa en vanlig kompressor med tryckspruta från tex Biltema och spruta vanlig kallpressad linolja på underrede, hål, balkar, dörrar, hjulhus och innanför skärmarna så kommer garanterat ingen rost att få fäste.

Linolja finns att köpa på 20 litersdunkar på nätet. Det går åt ca 5 liter per bil och linolja skadar inte bilens vaxbehandling.

Har sprutat många bilar under flera decennier där till och med bilmodeller med stooora rostproblem tex Opel, Ford etc inte alls drabbats av rost.

Detta görs på sommaren och var noga med att lägga på plastfilm på bilen innan man sprutar på linolja .

Skyddsplast finns att köpa på Biltema.

Tvätta noggrant biltak, sidorna, fönster på bilen direkt efter att bilen linoljebehandlats eftersom då linoljan torkat några dagar blir den som sirap och är nästan omöjlig att få bort, så effektiv är den!

Det tar bara ca 1,5 timme att göra hela denna, enkla och oerhört effektiva rostskyddsbehandling.

Vad gäller rost ovanför vindrutan läggen man en 1,5 cm bred genomskinlig stenskottsfilm tex 3M precis där rutan slutar och taket börjar. Rost där beror på att grus och sten träffar rutan och rullar uppåt och träffar plåten pga att takplåten tyvärr ligger / sticker ut ett par mm över vindrutan.
klimatanläggnig traig?

hej. jag hade batteriet urkopplat under en tid d&[…]

Urtrampningslagret? Det låter bara lite[…]

Avgassystem till volvo 940

Behåll 3"DP och katten, skarva sedan […]

Luktar avgaser i kupen

Som rubriken lyder så lukar det i kupen, fra[…]