Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1098595
Gäller min v70 t5. Igår så blev kopplingspedalen konstig. Men allt funkade. Den slirade inte eller något. Märkte att pedalen stannade lite innan den va helt uppe.

Tar jag foten under så klickar pedalen upp direkt.
Jag tog loss Hjälpfjädern. Men allt va helt där.
Tar jag bort Hjälpfjädern helt så stannar inte pedalen upp som tidigare.

Kan fjädern va slut ändå om den e hel?
#1098617
Var liknande symptom på min S60 innan kopplingen gav upp helt, det var slavcylindern som var slut så det blev ny koppling+cylinder. Var tur att svänghjulet klarade det annars hade det blivit mycket dyrare.
Kopplingen byttes när jobbet ändå var utfört för att komma åt slavcylindern.
#1098794
2ägaren skrev:Slavcylindern?
Den sitter bakom kopplingen och sköter själva kopplandet i/ur med bromsoljan som hjälpmedel och är hopbyggd med stödlagret som ger upp förr eller senare.
Ingen billig historia då man byter koppling samtidigt(då jobbet redan är utför för kopplingsbyte och seriös verkstad byter när dom ändå är på G med arbetet fölr att slippa göra om det senare då det tar sin lilla tid med div nedmonteringar av "halva framdelen av bilen") samt i många fall även dubbelmass-svänghjulet som lätt får sig en kyss vid haveri av koppling/lager så minst 10000kr, många gånger uppåt 16000kr med hjulet då bara koppling+cylinder+arbete ligger på runt 10-12000kr och hjulet inte kostar under 6000kr.
Jag kom undan med 8500kr på mindre verkstad med mek som har 20år under bältet på just Volvobilar. Då när jag fick byta koppling tog Volvo 12000kr för samma jobb med "kampanj" på 10000kr så jag kom undan med minst 1500kr.
#1534910
Min kopplings pedal gick idag bara halvvägs upp och stannar som om de vore det "normala" läget!
Den slirar inte extra konstigt eller något utan beter sig helt normalt bara att kopplingsläget blir väldigt kort men som sagt helt normal.
Kan de vara som du skrev någon hydraulik bakom pedalen?

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]