Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett litet irriterande ryck när jag lägger foten på eller lättar från gasen. Jag har bytt det övre motorfästet och det undre vid växellådan men det kvarstår lite. Det undre fästet var helt slut, knappt gummi kvar. Det övre var sprucket men inte glappt.

Vilket är nästa fäste jag ska ge mig på att byta? Det innanför höger innerskärm? Tycker mig se en skabbig sprucken gummiklump där nere uppifrån.
Tja, det är väl högra motorfästet som du nämner.

Du bytte tvärstagets två bussningar, tillsammans med det övre fästet, antar jag
MickeM skrev:Tja, det är väl högra motorfästet som du nämner.

Du bytte tvärstagets två bussningar, tillsammans med det övre fästet, antar jag
Nej men jag kanske ska göra det också. De ser hela ut och jag känner inget glapp i staget men det sitter å andra sidan ganska mjukt i bussningarna. Tack för tipset!

Jag byter nog det högra också med tanke på hur det nedre såg ut. Var verkligen inget kvar av gummit i det..
Det är en automat så kopplingen borde vara ok :-)

Rycket kommer primärt när bilen redan rullar. Till exempel om jag släpper gasen efter en omkörning eller när jag trycker ner gasen igen efter att ha rullat en sträcka. Det märks mer när lockupen är inkopplad än när lådan slirar.

Det blev märkbart bättre med nytt undre motorfäste, det var som sagt inget kvar av det.
De yttre knutarna ger sig långt före de inre, om du inte kört med trasig damask.
De yttre rör sig mycket mer.
Knäppande ljud vid sväng är symptomen för de yttre.

Om en drivknut är så fruktansvärd glapp, så du känner det i bilen när du kör, så är det "herrejössesglappt", och isf på god väg att ramla isär.
Det känner du, genom att vrida på axeln med växel i friläge, så knutarna inte är i spänn.
Ett pytteglapp är normalt.

Jag har hittills inte kört en framhjulsdriven bil, som jag inte upplevt "glapp transmission" på. Vissa mer än andra.
Inte bara tvärställda motorer, utan även Passat -05 frugan hade förr, med rakmonterad motor var "glapp".
Det är min V70 -05 också, och S70' -97 före den, osv....
Framvagnen är stum med hjulet i luften så herrejössesglappt tror jag inget är.

Referensen jag har är S80 -00 2.4i med samma automatlåda. Den har inget kännbart ryck när jag går av eller på gasen. Skillnaden tror jag spontant är 10000 mil mindre och en svagare motor som påfrestar fästena mindre.
Kapar tråden lite. Jag hjälpte en kompis byta övre motorfästet, som momentstaget fäster i. Nu känns bilen mycket lättare att starta från stillastående (manuell) men ett visst ryck kvarstår. Tvärstaget över motorn som momentstaget verkade fästa i gick väldigt lätt att vrida fram och bak men det verkade vara ganska stumt mot att röra sig när det belastades som om motorn tryckte i det. Hur tajt ska detta staget sitta? Någon som vet på ett ungefär vad det kan kosta att byta de bussningarna?

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]