Sida 1 av 1

Igensatt vevhusventilation? XC70 D5

Postat: tor 14 jul 2016, 13:20
av Alexas
Efter två långtrippar med bilen har jag märkt att den drar lite olja. Mer än vad jag skulle kalla för normalt. Efter 100 mil har stickan gått ner ett steg (ett kryss) på stickan. Det är alltså 250 ml eftersom alla 8 steg är 2 liter. Det skulle betyda 1 Liter/400 mil.

Bilen har ganska nyligen gått igenom att cylinderläckage-test som va bra och den ryker inget på gaspådrag.

Gjorde snabb koll på vevhusventilationen och jag misstänker att den är igensatt.

Eller vad tror ni?
https://vimeo.com/174647770

Kanske svårt att se på filmen men det ryker en hel del ur både stickan och toppen.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Igensatt vevhusventilation? XC70 D5

Postat: tor 14 jul 2016, 14:24
av andersuw
Om vevhusventilationen är frisk skall det vara lite undertryck vid hålet för stickan. Lägger man en liten papperslapp där (t.ex. ett litet kvitto e.dyl.) skall den sugas fast lite lätt. Om det istället är övertryck så papperslappen trycks bort är vevhusventilationen igensatt. Om detta sedan också förklarar att oljeförbrukningen är i högsta laget är svårt att säga men det är i vart fall inte omöjligt.

Re: Igensatt vevhusventilation? XC70 D5

Postat: sön 17 jul 2016, 15:17
av Knatch
andersuw skrev:Om vevhusventilationen är frisk skall det vara lite undertryck vid hålet för stickan. Lägger man en liten papperslapp där (t.ex. ett litet kvitto e.dyl.) skall den sugas fast lite lätt. Om det istället är övertryck så papperslappen trycks bort är vevhusventilationen igensatt. Om detta sedan också förklarar att oljeförbrukningen är i högsta laget är svårt att säga men det är i vart fall inte omöjligt.
Frågan är ju vart oljan tar vägen?

Re: Igensatt vevhusventilation? XC70 D5

Postat: mån 18 jul 2016, 17:38
av frasse4
På en bensinmotor är ju vevhusventilationen kopplad till insuget som har undertryck vid tomgång och suger in vevhusgaser. På en diesel finns ju normalt inget gasspjäll och därför inget direkt insugsvacuum. På en del dieslar används istället det undertryck som bildas av turbon, men det kan ju vara ganska lite på tomgång/låglast. Men någon som är bättre insatt i en D5:as vevhusventilation kan nog svara på om det får ryka så mycket som i filmen...