- sön 10 jul 2016, 16:49
#1092313
Hej, hoppas jag lagt denna tråden rätt.
Jag är väldigt okunnig vad gäller bilar.
Det är så att jag köpte en Volvo S60 årsmodell 2003 för ca 20 000 kr för ett halvår sedan.
För ett tag sedan när sambon skulle köra iväg med bilen så började den larma för service i växellådan samt att ikonen för lambdasond lampa lyser gult på displayen - blev även trög att köra. Körde då in till kanten, när man försökte köra iväg igen så rörde sig ej bilen utan man bara hörde motorn varva. La i backen och det small till lite, bilen kunde backa. La tillbaka i drive och försökte köra framåt och rörde sig inte då heller. Det gick däremot att köra sakta i L-växeln. Kan även tillägga att när man öppnade motorhuven så lät fläktarna väldigt högt, det var varmt och röret som går till växellådan (tror de är olja?) var väldigt varm och varmare än det brukar vara enligt personen som hjälpte till vid tillfället.
Lämnade in bilen på Volvoverkstad i hopp om att det var ett fel som kunde åtgärdas snabbt.
Fick beskedet att det ej är ett mekaniskt fel utan elfel, en givare som heter solenoid s2 behövde bytas samt en kabel som flippat ut då den
ska ligga mellan 11-15 ohm men istället ligger på 150 ohm.
Domen blev att dom skulle ha 10 000 kr för 5 timmars arbete för att åtgärda detta.
Är detta en rimlig kostnad? Vad hade ni gjort i en liknande situation?
Mvh Fiskfejset
Jag är väldigt okunnig vad gäller bilar.
Det är så att jag köpte en Volvo S60 årsmodell 2003 för ca 20 000 kr för ett halvår sedan.
För ett tag sedan när sambon skulle köra iväg med bilen så började den larma för service i växellådan samt att ikonen för lambdasond lampa lyser gult på displayen - blev även trög att köra. Körde då in till kanten, när man försökte köra iväg igen så rörde sig ej bilen utan man bara hörde motorn varva. La i backen och det small till lite, bilen kunde backa. La tillbaka i drive och försökte köra framåt och rörde sig inte då heller. Det gick däremot att köra sakta i L-växeln. Kan även tillägga att när man öppnade motorhuven så lät fläktarna väldigt högt, det var varmt och röret som går till växellådan (tror de är olja?) var väldigt varm och varmare än det brukar vara enligt personen som hjälpte till vid tillfället.
Lämnade in bilen på Volvoverkstad i hopp om att det var ett fel som kunde åtgärdas snabbt.
Fick beskedet att det ej är ett mekaniskt fel utan elfel, en givare som heter solenoid s2 behövde bytas samt en kabel som flippat ut då den
ska ligga mellan 11-15 ohm men istället ligger på 150 ohm.
Domen blev att dom skulle ha 10 000 kr för 5 timmars arbete för att åtgärda detta.
Är detta en rimlig kostnad? Vad hade ni gjort i en liknande situation?
Mvh Fiskfejset