Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fiskfejset
#1092313
Hej, hoppas jag lagt denna tråden rätt.

Jag är väldigt okunnig vad gäller bilar.

Det är så att jag köpte en Volvo S60 årsmodell 2003 för ca 20 000 kr för ett halvår sedan.
För ett tag sedan när sambon skulle köra iväg med bilen så började den larma för service i växellådan samt att ikonen för lambdasond lampa lyser gult på displayen - blev även trög att köra. Körde då in till kanten, när man försökte köra iväg igen så rörde sig ej bilen utan man bara hörde motorn varva. La i backen och det small till lite, bilen kunde backa. La tillbaka i drive och försökte köra framåt och rörde sig inte då heller. Det gick däremot att köra sakta i L-växeln. Kan även tillägga att när man öppnade motorhuven så lät fläktarna väldigt högt, det var varmt och röret som går till växellådan (tror de är olja?) var väldigt varm och varmare än det brukar vara enligt personen som hjälpte till vid tillfället.

Lämnade in bilen på Volvoverkstad i hopp om att det var ett fel som kunde åtgärdas snabbt.
Fick beskedet att det ej är ett mekaniskt fel utan elfel, en givare som heter solenoid s2 behövde bytas samt en kabel som flippat ut då den
ska ligga mellan 11-15 ohm men istället ligger på 150 ohm.

Domen blev att dom skulle ha 10 000 kr för 5 timmars arbete för att åtgärda detta.

Är detta en rimlig kostnad? Vad hade ni gjort i en liknande situation?

Mvh Fiskfejset
av andersuw
#1092349
En solenoid är i detta fall en elektrisk manövermagnet, det vill säga en elektromekanisk enhet med vars hjälp automatlådan styrs. Om priset för reparationen är rimligt är svårt för mig att säga men det är mycket möjligt att det krävs en hel del demonterings-/monteringsarbete för att komma åt att byta solenoiden. Bästa sättet att kolla prisets rimlighet torde vara att ringa runt till några olika verkstäder och höra sig för om priset, inklusive åtminstone någon verkstad som specialiserat sig på just automatlådereparationer.
#1092360
Solenoiden har nog bara fastnat i ett läge, och som regel går det att göra rent den.
5 timmar låter lite för mycket, då demontera oljepannan på lådan tar ca 1 timme, och ca lika länge för återmontering. Själva solenoiden byter man på ett par minuter...
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1092365
nej det är ett högst orimligt pris.
AW55 ska gå att komma åt solenoiderna på när den sitter på plats.
jag förstår inte att det ska ta 5 timmar att lossa på några skruvar
kolla runt med olika växellådsföretag vad det tar. STT/STM i stenungsund och Hallsten i fjärås.
av Fiskfejset
#1092380
tack för era svar:)

Jag har kontakt med en annan verkstad som jag ska checka med imorgon och se vad dom komma med.

Han på volvo menade på att det var höga kostnader för solenoiden, kabeln(1200kr) samt för olja(vet inte om det går att återanvända den oljan som finns i redan).

Jag ska kolla runt, tack för era tips, typiskt att det är just detta som klabbar då det verkar svårt att hitta andra som haft samma problem, så jag
vet inte riktigt vad man ska utgå ifrån och jag är ju som sagt inte sådär jättekunnig på bilar.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1092391
över 1500 för oljan ska det inte kosta.
Lådan rymmer bortåt 7 liter och 20 L JWS 3309-olja går att köpa för 1200:- ink. moms.
av Fiskfejset
#1099157
Okej här kommer en liten uppdatering med nya frågor.

Det har varit ett rent helvete att få rätt på bilen med höga kostnader och den fungerar fortfarande inte.

Har haft den inlämnad och solenoiden är bytt samt kabeln som tillhör och oljan i växellådan är bytt.

Vi får inte längre massa olika larm som vi fick tidigare MEN...bilen kör bara i 3ans växel och lamporna som visar var man ligger med växelspaken lyser inte dessutom så lyser motorlampan på displayen hela tiden.

När jag lämnade in bilen från början (där dom felsökte bilen, ej där själva reparationen är gjord) så fungerade lamporna som visar ifall man har bilen i R eller D osv.. Men när jag hämtade bilen där så fungerade dessa inte längre. Killen som bytt olja, kabel och solenoiden tror att killen på Volvo lagt den i nåt säkerhetsläge och att eventuellt ny mjukvara måste laddas in, och det va inget som dom kan göra hos sig sa han för det går bara hos Volvo.

Jag är lite utmattad av allt detta för nu har jag inte kunnat använda min bil på två månader, den har varit på reparation och fungerar fortfarande inte. Snart är reparatipnskostnaden lika hög som vad bilen kostat och jag ger snart upp och skrotar bilen.

Vad ska jag göra? Ska jag kräva något av Volvo eftersom dom kopplat bort lamporna som visar vilken växel man ligger i? Ska jag pumpa in mer pengar på bilen eller är det dags att ge upp?

Sorry för rörigt inlägg, svårt o skriva från mobil och jag har dålig kunskap om bilar.
av THP
#1099192
Fiskfejset skrev:Okej här kommer en liten uppdatering med nya frågor.

Det har varit ett rent helvete att få rätt på bilen med höga kostnader och den fungerar fortfarande inte.

Har haft den inlämnad och solenoiden är bytt samt kabeln som tillhör och oljan i växellådan är bytt.

Vi får inte längre massa olika larm som vi fick tidigare MEN...bilen kör bara i 3ans växel och lamporna som visar var man ligger med växelspaken lyser inte dessutom så lyser motorlampan på displayen hela tiden.

När jag lämnade in bilen från början (där dom felsökte bilen, ej där själva reparationen är gjord) så fungerade lamporna som visar ifall man har bilen i R eller D osv.. Men när jag hämtade bilen där så fungerade dessa inte längre. Killen som bytt olja, kabel och solenoiden tror att killen på Volvo lagt den i nåt säkerhetsläge och att eventuellt ny mjukvara måste laddas in, och det va inget som dom kan göra hos sig sa han för det går bara hos Volvo.

Jag är lite utmattad av allt detta för nu har jag inte kunnat använda min bil på två månader, den har varit på reparation och fungerar fortfarande inte. Snart är reparatipnskostnaden lika hög som vad bilen kostat och jag ger snart upp och skrotar bilen.

Vad ska jag göra? Ska jag kräva något av Volvo eftersom dom kopplat bort lamporna som visar vilken växel man ligger i? Ska jag pumpa in mer pengar på bilen eller är det dags att ge upp?

Sorry för rörigt inlägg, svårt o skriva från mobil och jag har dålig kunskap om bilar.
Vad du ska göra? Du ska reklamera?
av rid54
#1099254
Om jag förstod dig rätt så har Volvo identifierat ett problem med Solenoid S2 och en kabel. De ville ha en astronomisk summa för att fixa detta. Du valde då en annan verkstad för det jobbet.

1. Blev jobbet du beställde av verkstad nr 2 genomfört, dvs byte av solenoid och vad det nu var?
2. Var det mer problem med bilen när du hämtade den från Volvo än vad det var när du körde dit?

Som det verkar när jag läser texten så har verkstad nr 2 bara gjort vad som beställts, men inte egentligen kunnat undanröja grundfelet, dvs de problem som fanns i bilen när de fick den. Om de har fått en begränsad beställning (byt X och Y) och gjort det, kan man kanske inte helt enkelt reklamera hos dem. Volvo, däremot, har -tydligen- lämnat en trasigare bil ifrån sig än de fick in så dem kan man kanske gå på lite. Dessutom verkar det ju som de på Volvo måste utläsa felkoder på rätt sätt (igen) och föreslå nån ny åtgärd (din bil går ju inte som den ska...). Beroende på vad som dykt upp som felkoder etc så kan det ju vara så, att verkstad nr 2 inte förmådde "reseta systemet" och därför går inte bilen OK och det är ju knappast Volvos fel. Det bästa vore om du kan få kontakt med någon bekant eller liknande som kan göra felkodsutläsningar, så du vet lite mer om läget än att bilen inte går bra och att motorlampan lyser. Eller så får du helt enkelt be Volvo börja om med grundlig felsökning, men kanske hänvisa till att de skapade fel som inte fanns när du lämnade in bilen så du slipper betala?
av Fiskfejset
#1099282
rid54 skrev:Om jag förstod dig rätt så har Volvo identifierat ett problem med Solenoid S2 och en kabel. De ville ha en astronomisk summa för att fixa detta. Du valde då en annan verkstad för det jobbet.

1. Blev jobbet du beställde av verkstad nr 2 genomfört, dvs byte av solenoid och vad det nu var?
2. Var det mer problem med bilen när du hämtade den från Volvo än vad det var när du körde dit?

Som det verkar när jag läser texten så har verkstad nr 2 bara gjort vad som beställts, men inte egentligen kunnat undanröja grundfelet, dvs de problem som fanns i bilen när de fick den. Om de har fått en begränsad beställning (byt X och Y) och gjort det, kan man kanske inte helt enkelt reklamera hos dem. Volvo, däremot, har -tydligen- lämnat en trasigare bil ifrån sig än de fick in så dem kan man kanske gå på lite. Dessutom verkar det ju som de på Volvo måste utläsa felkoder på rätt sätt (igen) och föreslå nån ny åtgärd (din bil går ju inte som den ska...). Beroende på vad som dykt upp som felkoder etc så kan det ju vara så, att verkstad nr 2 inte förmådde "reseta systemet" och därför går inte bilen OK och det är ju knappast Volvos fel. Det bästa vore om du kan få kontakt med någon bekant eller liknande som kan göra felkodsutläsningar, så du vet lite mer om läget än att bilen inte går bra och att motorlampan lyser. Eller så får du helt enkelt be Volvo börja om med grundlig felsökning, men kanske hänvisa till att de skapade fel som inte fanns när du lämnade in bilen så du slipper betala?
Ja jobbet blev gjort av verkstad nr 2. Han bytte det som verkstad nr 1 sa var trasigt dvs sladd och solenoiden. Men killen på verkstad nr 2 fick inte bilen att gå ur själva säkerhetsläget som jag misstänker att verkstad nr 1 lagt dit. Enligt honom var det bara dom på verkstad nr 1 som hade möjlighet till detta och det kanske enligt honom behövdes en mjukvara uppdatering för att få bilen att fungera igen. Anledningen till att vi misstänker att verkstad nr 1 gjort något är just det att när jag lämnade bilen där för felsökning så kunde man välja D, R, P, L osv med växelspaken och se belysning var man hade spaken, men när jag sedan hämta bilen efter felsökning på verkstad 1 så lös inte längre lamporna som visar vilket läge man har spaken i, vilket gör det svårt när det är tex mörkt ute, samt att den ligger hela tiden i treans växel. Enligt killen på verkstad nr 2 så kommunicerar inte växellådan och motorn med varandra vilket vi trodde att dom skulle göra när solenoiden, sladden och oljan var bytt:-(

Jag har en vän som har en dator med det programmet där man kan se alla felkoder så jag kanske kan be honom koppla upp dig och sen kan jag skriva in felkoderna här.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]