Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chilimannen
#1087559
Hej

Jag får upp felkod P2178 system too rich off idle och gula motorlampan börjar att lysa. När jag släcker den så kan den vara släckt någon dag. Den tänds aldrig under färd utan vid start av bilen.
Jag märker inget fel på bilen tomgången är normal, accelerationen är normal
Är det någon som vet vad orsaken brukar vara till denna felkod?
av ThunderAce
#1087681
P2178 - ECM-212D
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Felkodsinformation ECM-212D

Villkor
Styrenhet motor (ECM) får information från lambdasonden (bank 1) om bränsle-/luftblandningen i tomgång respektive undre och övre dellastområdet. Om bränsle-/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt i det undre dellastområdet sätts felkoden.

Felorsak
Luftläckage insug.
Högt bränsletryck.
Läckande insprutningsventiler.
Skadad luftmassmätare.
Förorenad motorolja.
För hög oljenivå.
Skadad lambdasond (bank 1).

Felsymptom
Bränslesystem/Onormalt hög bränsleförbrukning
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
av chilimannen
#1091036
ThunderAce skrev:P2178 - ECM-212D
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Felkodsinformation ECM-212D

Villkor
Styrenhet motor (ECM) får information från lambdasonden (bank 1) om bränsle-/luftblandningen i tomgång respektive undre och övre dellastområdet. Om bränsle-/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt i det undre dellastområdet sätts felkoden.

Felorsak
Luftläckage insug.
Högt bränsletryck.
Läckande insprutningsventiler.
Skadad luftmassmätare.
Förorenad motorolja.
För hög oljenivå.
Skadad lambdasond (bank 1).


Felsymptom
Bränslesystem/Onormalt hög bränsleförbrukning
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för hjälpen

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]