Sida 1 av 4

volvo bi-fuel,kraftigt ryck

Postat: ons 29 nov 2006, 19:11
av lasse_t5
har en V70-04 bi-fuel..ibland rätt vad det är så blir det ett stort ryck i bilen..är det normalt ? har inträffat nån gång samtidigt som varningslampan för vänster bakdörr indikerat,trots den är stängd..är ny med bi-fuel,har tänkt det kanske är byte från gas till bensin eller nått sånt...ska fråga volvo,men frågar här först.

Postat: ons 29 nov 2006, 19:20
av CarMan
en mistänning blir som ett kraftigt ryck. när bilen går på gas så är den kännsligare & kan lättare få mistänning om nåt är "fel"

när servades den sist? när byttas t-stift sist?

Postat: ons 29 nov 2006, 20:39
av Driver64
Vid automatiskt byte från gas till bensin så står det "BENSINDRIFT INKOPPLAD" i meddelandedisplayen och PETROL-knappen börjar blinka. Har du sett något av detta?

Postat: ons 29 nov 2006, 21:03
av lasse_t5
tack för hjälp, jag har inte sett det varit vid byte från bensin till gas, misständningar kan vara en bra orsak...ska kolla när den fick stift bytade sist...olika metanhalt påverkar men det ska bilens system ställa om sig tycker man..
kom på nu att den ryckte till senast ikväll när den enbart gick på bensin

Postat: tor 30 nov 2006, 19:45
av 58
Det är bara att vänja sig.Volvo har inte lyckats att få gasbilarna att funka ordentligt.Min Bi-fuel -05 har fått det mesta utbytt vad det gäller gasdriften, och bra mycket av resten av bilen också för den delen.Tyvärr funkar inte skiten ändå.Vad som tar priset är ändå att man har konstaterat efter 8000 mil att motorn har dålig kompression på 1:ans cylinder och toppen måste renoveras,ska man skratta eller gråta??Bilen går orent på tomgång och rycker som tusan i vissa farter.Detta var kanske lite utanför ämnet men jag vill med detta säga att en bi-fuel är nog bra för miljön, men miljön i plånboken blir lätt förstörd!

Postat: tor 30 nov 2006, 21:12
av CarMan
58 skrev:Det är bara att vänja sig.Volvo har inte lyckats att få gasbilarna att funka ordentligt.Min Bi-fuel -05 har fått det mesta utbytt vad det gäller gasdriften, och bra mycket av resten av bilen också för den delen.Tyvärr funkar inte skiten ändå.Vad som tar priset är ändå att man har konstaterat efter 8000 mil att motorn har dålig kompression på 1:ans cylinder och toppen måste renoveras,ska man skratta eller gråta??Bilen går orent på tomgång och rycker som tusan i vissa farter.Detta var kanske lite utanför ämnet men jag vill med detta säga att en bi-fuel är nog bra för miljön, men miljön i plånboken blir lätt förstörd!
har du dålig komp så har dom nog hittat felet! & det är ju inte konstigt att det tog tid att hitta et så ovanligt fel, då det inte är specielt vanligt!!!

Postat: tor 30 nov 2006, 21:14
av lasse_t5
ajdå :shock: det lät inget vidare alls....jag snacka lite löst med volvo idag o de ville köra felsökning på bilen,men jag fick dåligt med tid till det idag...det händer ett ryck på bensindrift visserligen oxå,samtidigt blinkar det till o efteråt larnmar det för vänster bakdörr är öppen...knasigt..ska se batteriekablarna sitter som det ska nu ikväll...

Postat: tor 30 nov 2006, 21:27
av Hellrider
CarMan skrev:
58 skrev:Det är bara att vänja sig.Volvo har inte lyckats att få gasbilarna att funka ordentligt.Min Bi-fuel -05 har fått det mesta utbytt vad det gäller gasdriften, och bra mycket av resten av bilen också för den delen.Tyvärr funkar inte skiten ändå.Vad som tar priset är ändå att man har konstaterat efter 8000 mil att motorn har dålig kompression på 1:ans cylinder och toppen måste renoveras,ska man skratta eller gråta??Bilen går orent på tomgång och rycker som tusan i vissa farter.Detta var kanske lite utanför ämnet men jag vill med detta säga att en bi-fuel är nog bra för miljön, men miljön i plånboken blir lätt förstörd!
har du dålig komp så har dom nog hittat felet! & det är ju inte konstigt att det tog tid att hitta et så ovanligt fel, då det inte är specielt vanligt!!!
Det händer på dom flesta gasbilar,sätet i toppen blir kass,små porer bildas,,går inte att renovera ny topp,ett fruktansvärt vanligt fenomen på gasbilar dock inte efter 8000,men 14,15 å uppot så är det vanligt,bilen går ok på bensin men slår du över på gas så börjar den missa

Postat: tor 30 nov 2006, 21:28
av 58
CarMan skrev:
58 skrev:Det är bara att vänja sig.Volvo har inte lyckats att få gasbilarna att funka ordentligt.Min Bi-fuel -05 har fått det mesta utbytt vad det gäller gasdriften, och bra mycket av resten av bilen också för den delen.Tyvärr funkar inte skiten ändå.Vad som tar priset är ändå att man har konstaterat efter 8000 mil att motorn har dålig kompression på 1:ans cylinder och toppen måste renoveras,ska man skratta eller gråta??Bilen går orent på tomgång och rycker som tusan i vissa farter.Detta var kanske lite utanför ämnet men jag vill med detta säga att en bi-fuel är nog bra för miljön, men miljön i plånboken blir lätt förstörd!
har du dålig komp så har dom nog hittat felet! & det är ju inte konstigt att det tog tid att hitta et så ovanligt fel, då det inte är specielt vanligt!!!
Njae,särskilt inte efter 8000 mil!!Större delen av gasbilar i taxitrafik här i Linköping har fått renovera topplocken men då oftast runt 25000 mil,det brukar då vara ventilerna som bränts.

Postat: tor 30 nov 2006, 21:41
av CarMan
som sagt så är det ovanligt.