Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
#1081506
Igår och idag hände det något som inte var kul. Kopplingen fastnade i nertryckt läge, nu på eftermiddagen tog den väldigt långt ner. Ringde volvo och frågade, ingen tveksamhet, bara att byta koppling a 15000. Men sen kollade jag i vida, där sa den att dessa symptom tyder på luft i systemet, vad tror ni?

Bytte ett bromsok för några dagar sedan, kan den ha dragit in tjuvluft? Vart sitter nippeln för att lufta kopplingen?
av MickeM
#1081548
Var det bara pedalen som fastnade nere, eller var kopplingen urkopplad också?

Om det bara var pedalen, och inte själva kopplingen, och dragläget nu är lägre, så skulle jag först, kolla vätskenivån, (svårt att se i kopplingsdelen av behållaren) och nr två, se över kopplingshydrauliken.

Sliten koppling slirar, eller ev fastnar i nertryckt om den kärvar, men då drar den inte heller.

Nej, bromsoksbyte drar inte in tjuvluft i ett annat system, men kanske nivån i behållaren blev för låg, och därmed luft i kopplingshydrualiken.
av kebabpizza
#1081550
Kopplingen är en egen krets, den delar dock behållare med bromsarma.
Troligast är att slavcylindern är slut, kostar ju tyvärr en bra slant att fixa.
av frippe87
#1081556
Den fastnade i ett läge så att det ej gick att få i någon växel. Den varnade för låg vätskenivå idag, men den varken slirar eller känns konstig när den funkar. Efter att ha fyllt på och pumpat på kopplingspedalen så blev den mkt bättre. Fårse om det håller i sig.

Borde det inte sjunka i bromsvätska behållaren ifall koppling är dålig?
av MickeM
#1081563
kebabpizza skrev:Kopplingen är en egen krets, den delar dock behållare med bromsarma.
Troligast är att slavcylindern är slut, kostar ju tyvärr en bra slant att fixa.
Ja, det är slavcylindern OM, kopplingen var fri, när pedalen fastnade nere.

Om kopplingen ännu drar som vanligt, med pedalen i golvet, eller med lågt dragläge, så kan det vara låg vätskenivå, eller kopplingshuvudcylindern.
Slavcylinderbyte = kopplingsbyte =dyrt, eller jobbigt, om man gör det själv.
Huvudcylinderbyte till kopplingen är en mindre operation än kopplingen, men trångt och pilligt.


Håll tummarna för att vätskenivån är för låg, av bromsoksbytet. = lite bromsvätska för under 100kr.
(Förutsatt att du inte efterfyllde bromsvätskan ordentligt efter okbytet).

En läcka sänker nivån givetvis, oavsett i vilket system den är, men kopplingen drabbas före bromsen, av säkerhetsskäl
Tänk på att du måste nästan överfylla koppen, innan det går över i kopplingsdelen av behållaren, alt slå i och vänta nån minut.

En läcka i slavcylindern, blir ju kopplingsbyte också så klart.
av frippe87
#1081576
Jag missade totalt att fylla i bromsvätska efter okbyte. På förmiddagen när bilen stannades så var kopplingen totalt motståndslös första biten, för att sedan dra lääängst ner. Fyllde på och pumpade med kopplingspedalen, då blev den som vanligt och var det nu när jag provkörde.

Tyder inte det på luft i systemet? Ska byta bromsslang fram.imorgon, bör man köpa en luftman och luft kopplingen?
av v70t4y2000
#1081590
Bästa är att använda en kompis som hjälper dig med pedalen när du skall lufta.
Om du har otur så spricker behållaren om du använder en "Luftman" . Vet 2st som använt en Luftman som gjort att behållaren spricker ( speciellt om de är gamla o sköra )
av frippe87
#1081627
Men vad jag har förstått så måste man trycksätta behållaren alternativt pressa in vätska genom nippeln för att lufta en koppling, stämmer det?
av MickeM
#1081631
Nja, om den är helt tom på vätska, så "måste" man trycksätta koppen, för då går det knappt att lufta med pedalen.
Då krävs tååååååålamod.

Om du bara fått in lite luft i kopplingen pga låg vätskenivå, så funkar det i 95% av fallen att bara fylla, och sen koppla ur 10 - 20 ggr, så är den ok sen.
Du har överhuvudtaget inget att förlora på att testa det, då steg ett är att fylla koppen oavsett om du ska lufta eller ej.

Den är faktiskt relativt självluftande, så länge själva kopplingsfjädern på rör sig, men fungerar inte med för mycket luft.
av frippe87
#1081950
Problemet fortsätter, körde 40 mil igår utan problem.men imorse fick jag inte i några växlar medans bilen var igång. Så kopplingen är väl kanske dålig eller vad tror ni? Efter 1 min lirkande så funkar den felfritt igen..

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]