Sida 1 av 2

Ojämt slitna däck och AWD ?

Postat: tis 28 nov 2006, 20:00
av Bengt A
På Volvobilar med viscokoppling ska man ju vara försiktig med att ha olika däckfabrikat fram o bak, samt ojämt slitna däck.
Men hur känsligt är det ?
Bilen verkar ju slita framdäcken ngt snabbare än bak, och då kan det ju va läge att skifta fram o bak ibland.
Nu är det ändå dax att byta ut två däck till nya, vågar jag köra med två nya och 2 "ganska bra" (4-5 mm) ?
Och i så fall, var sätter jag de bästa (sett ur "vinkelväxelperspektiv")

Postat: tis 28 nov 2006, 20:05
av Frigge
Du kan utan att vara orolig köpa 2 nya MEN du måste köpa samma märke och dimensioner som dom du har. Fram eller bak spelar ingen roll ur vinkelväxelsynpunkt

Postat: tis 28 nov 2006, 20:29
av CarMan
största däcken fram gör att viskon frihjuler & vinkelväxeln går obelastad.
största hjulen bak gör att viskon arbetar (framhjulen "spinner" ju) & vinkelväexeln går under ständig belastning

Postat: tis 28 nov 2006, 20:56
av Frigge
CarMan skrev:största däcken fram gör att viskon frihjuler & vinkelväxeln går obelastad.
största hjulen bak gör att viskon arbetar (framhjulen "spinner" ju) & vinkelväexeln går under ständig belastning
Låter logiskt det du säger Carman. Dock har jag än så länge aldrig varit med om ett haveri pga att däcken bak varit mer slitna än fram.

Postat: tis 28 nov 2006, 22:48
av VolvoB20
CarMan skrev:största däcken fram gör att viskon frihjuler & vinkelväxeln går obelastad.
största hjulen bak gör att viskon arbetar (framhjulen "spinner" ju) & vinkelväexeln går under ständig belastning
Är viskokopplingen rotationsriktningsberoende alltså? Jag trodde viskon bara reagerade på hastighetsskillnaden mellan axlarna genererade uppvämningen av vätskan som ändrar egenskap och får skivorna att låsas mjukt mot varandra. Sen spelar det ingen roll vilken av axlarna som går fortare för det blir samma uppvärmning.

Funkar inte viskon om man backar alltså?

Postat: ons 29 nov 2006, 02:08
av nick4
Frigge skrev:Du kan utan att vara orolig köpa 2 nya MEN du måste köpa samma märke och dimensioner som dom du har. Fram eller bak spelar ingen roll ur vinkelväxelsynpunkt

Vad händer om det är samma-lika dimensioner men olika fabrikanter?

Postat: ons 29 nov 2006, 08:21
av Frigge
nick4 skrev:
Frigge skrev:Du kan utan att vara orolig köpa 2 nya MEN du måste köpa samma märke och dimensioner som dom du har. Fram eller bak spelar ingen roll ur vinkelväxelsynpunkt

Vad händer om det är samma-lika dimensioner men olika fabrikanter?

Då går det åt helvete !

Postat: ons 29 nov 2006, 11:15
av Cimmen
Är det lika känsligt på en -04 AWD som har haldex??

Postat: ons 29 nov 2006, 17:27
av Bengt A
Tack för bra svar !
Så summering av läget:
Det är ok att köpa två nya däck, av samma fabrikat som de gamla,
och köra dessa helst på framhjulen tillsammans med de halvslitna bakhjulen. Bra, Gummiverksta´n here I come !

Postat: ons 29 nov 2006, 18:18
av CarMan
Frigge skrev:
CarMan skrev:största däcken fram gör att viskon frihjuler & vinkelväxeln går obelastad.
största hjulen bak gör att viskon arbetar (framhjulen "spinner" ju) & vinkelväexeln går under ständig belastning
Låter logiskt det du säger Carman. Dock har jag än så länge aldrig varit med om ett haveri pga att däcken bak varit mer slitna än fram.
nä jag tror inte man får haveri om men gör tvärtom, men frågan var väll stäld på det viset att han villa ha reda på vad som var bärt i synvinkeln att bara titta på påfrästningen på vinkelväxeln & där med även slitagen på däcken, soppa fröbrukning o allt som har med det o göra.

men trafiksäkrast är ju förstorss tvärtom