Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena. Har glappkontakt i den "lilla" kabeln till min V70. Ibland startar bilen och ibland inte. Startar den inte går jag ut o petar till den lilla kontakten och så hoppar bilen igång. Nu till frågan. Vad är det för typ av kontakt jag har (http://www.tiikoni.com/tis/view/?id=cf7d6b1). Min första tanke vid problem som dessa är ju att helt enkelt byta kontakt... Men när jag inte kan avgöra vad det är för kontakt vettifan vad jag ska göra.
Kass bild men bättre än inget hoppas jag. Jag trodde det skulle vara ett vanligt flatstift typ...?
enkelt uttryckt:
För att startmotorn inte är en kombinerad generator(vanligt på små motorer) så ska den inte snurra med motorn när motorn är igång.
Därför skjuts kuggarna från varandra när du släpper nyckeln från startläget. För att få kuggarna i kransarna att gå i och ur varandra så krävs en kfraft för att flytta dom, denna kraften kommer från en elektrisk spole som med magnetfält skjuter en pistong framåt och bakåt.
Denna delen kallas solenoid och det är händer att de slutar fungerar, vilket resulterar i att startmotorn går runt, men kuggarna går inte ihop så själva motorn förblir still.
Ibland hjälper det att knacka på solenoiden, vilket är ett gammalt knep från bilarnas barndom
Jag var lite otydlig i min text läser jag nu. Min fråga var egentligen vad det är för kontakt på själva startmotorn. På bilden är det den "vita" kontakten. Ser ut att vara något slags vitt hölje men som är trasigt? Jag trodde att denna kontakt var en flatstift och därmed lätt att byta ut men verkar inte fallet vara här. Eller ser jag helt fel?

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]