Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skippe
Hej,
Min volvo v70 från 2001 har dött under färd. Jag har bytt bränslepump till en sprillans ny. Motorn går runt när jag försöker starta och den startar någon sekund när man tvingar fram bensin alternativt kör med startgas, sen dör den direkt. Vad kan vara fel på bilen?
Jag har ingen felkodsläsare, men bilen har varit inne på verkstad och där har felkoder lästs av att det skulle vara fel i nyckeln, fel i bränslenivågivare (bränslenivå givaren är fixad, och fungerar igen)

Tar tacksamt emot förslag och idéer.
Användarvisningsbild
av greeeken
Skippe skrev:Hej,
Min volvo v70 från 2001 har dött under färd. Jag har bytt bränslepump till en sprillans ny. Motorn går runt när jag försöker starta och den startar någon sekund när man tvingar fram bensin alternativt kör med startgas, sen dör den direkt. Vad kan vara fel på bilen?
Jag har ingen felkodsläsare, men bilen har varit inne på verkstad och där har felkoder lästs av att det skulle vara fel i nyckeln, fel i bränslenivågivare (bränslenivå givaren är fixad, och fungerar igen)

Inte riktigt samma men. Jag hade en BMW som höll på så. dog under färd. Visade sig vara tändlåset som var glappt. Eftersom jag haft många nycklar hängandes där med bilnyckeln blev de glapp med tiden.
Du säger att bilen varit inne o dom felsökt . Var det hos Volvo???
av andy78
Om det är nyckel så kan det vara problem med startspärren ta loss kontakten till tändningslåset och försäkra bra kontakt hjälper inte det prova en annan nyckel.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av sensonic
..och bränslepumpsreläet kan vara värt att prova. Har du någon bekant du kan flytta över från för test så är det en billig felsökning.
av Skippe
sensonic skrev:..och bränslepumpsreläet kan vara värt att prova. Har du någon bekant du kan flytta över från för test så är det en billig felsökning.

Ok, vart sitter bränslerelät på v70n?
av Skippe
greeeken skrev:
Skippe skrev:Hej,

Inte riktigt samma men. Jag hade en BMW som höll på så. dog under färd. Visade sig vara tändlåset som var glappt. Eftersom jag haft många nycklar hängandes där med bilnyckeln blev de glapp med tiden.
Du säger att bilen varit inne o dom felsökt . Var det hos Volvo???
De som kollade va ingen Volvo verktad, en mindre bilverkstad.
av Skippe
andy78 skrev:Om det är nyckel så kan det vara problem med startspärren ta loss kontakten till tändningslåset och försäkra bra kontakt hjälper inte det prova en annan nyckel.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Mitt nästa problem är att jag endast har en nyckel tyvärr ??:-/
av andy78
Nu vet jag inte om det stämmer men sök på volvo v70 fuel pump relay så får du bilder på ett rött relä.
https://www.google.se/search?q=volvo+v7 ... AAQ#imgrc=_

Lossa relät det går även att öppna inte allt för ovanligt med dåliga lödningar som gör att bilen inte går igång.
Att ta isär det brukar se ut på ungefär följande på de flesta bilen av samma årsmodell, man bänder upp kåpan med en mejsel och dra den rakt ut för att se kretskortet och dess lösningar på volvo verkar det även vara 2 kondingar, inte alltid de är dåliga dock.
av Skippe
andy78 skrev:Nu vet jag inte om det stämmer men sök på volvo v70 fuel pump relay så får du bilder på ett rött relä.
https://www.google.se/search?q=volvo+v7 ... AAQ#imgrc=_

Lossa relät det går även att öppna inte allt för ovanligt med dåliga lödningar som gör att bilen inte går igång.
Att ta isär det brukar se ut på ungefär följande på de flesta bilen av samma årsmodell, man bänder upp kåpan med en mejsel och dra den rakt ut för att se kretskortet och dess lösningar på volvo verkar det även vara 2 kondingar, inte alltid de är dåliga dock.
Finns detta även på V70n? Vart sitter det på dem? Har ingen erfarenhet av bränslerelän sen tidigare, dock hört rätt mycket nu det senaste att de kan ställa till med en j*vla massa problem....

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]