Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1248953
Jag jobbar vidare med felsökningen. Nu står bilen hos en Volvo-verkstad och försökt göra omladdning av mjukvaran men bilen vägrar att ta emot. Det lutar mot att byta CEM.
Är det någon som har korsreferens mellan vilka CEM som går att använda i bilen?
Nuvarande CEM har nr 8645171 och har ersatts av 30657629.
#1248975
Näh, Xenon är inte skillnaden på CEM före och efter 2002 :)

Det är något heeelt annat, och kollar man kopplingschema så finner man tillslut något som ansluter till CEM på dom äldre och som går direkt till en annan modul på de nyare.
#1248990
Det är Volvo V70 från 2000 (version 2). Om jag förstår er rätt spelar inte numret någon roll. Jag kan använda CEM från V70 och S80. Den måste förstås vara fabriksåterställd innan Volvo-verkstad lägger in mjukvaran.
#1255616
Mekanikern har varit sjukskriven och dröjt med felsökningen. Nu har en fabriksåterställd CEM installerats men nya fel uppstår. När man försöker starta går inte startmotorn och istället slås AC-kompressorn till. Alltså när nyckeln vrids till läge 3 aktiveras reläet för AC:n. Vad tror ni kan vara för fel?
#1268260
Nu går bilen igen, efter nästan 1 år stillestånd!
Provade att byta CEM, enligt inlägg här och bilen startade inte. Det visade sig att behövde CEM med samma nummer som original. Bilen är byggd för den Italienska marknaden, med motor 2,0 och turbo. CEM:en är inte helt vanlig. HK Tech i Övik tyckte att vi skulle testa med ny CEM och HK hittade CEM med rätt nr. Efter fabriksåterställning och ny mjukvara i bilen, gick bilen igång igen.

Original CEM har varit hos reparatörer och de har synkat CEM med ECU. Laddat in nya nycklar. Men detta hjälpte inte oss och kostade en massa pengar. Lite underligt att man inte kunde upptäcka att CEM:en är trasig.
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.