Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jolabero
Hej alla !
Jag är ny här på forumet och jag hoppas jag inte postar detta fel !
Mitt problem då....abs +tracks lampan lyser !
Jag har fått felkoder utlästa på verkstad och är: abs 0022 / abs 0010 / abs 0070:
abs ringen samt sensorn vä fram utbytt men samma fel iaf.
Jag har lött om min abs styrenhet......hittade inga dåliga lödningar men gjorde det ivf för att vara säker på att detta inte var problemet.
Jag har matat abs pumpen med 12 volt och den verkar funka.
Min abs styrbox är ate 8619538 och vad jag har hittat på nätet så är detta den enda styrbox som inte dras med kallödningar.
När jag starar bilen lyser abs lampan och slocknar inte vid färd, dock visar hastighetsmätaren bara upp till 40 km...... efter en liten bits körning så börjar hastighetsmätaren fungera normalt men i samma veva tänds tracks lampan.
Snälla ! hoppas någon som kan hjälpa mig med detta problem
av andersuw
Felkoderna betyder i korthet att signal saknas från hjulsensor vänster fram (0010), att hjulsensor höger fram ger fel signal (0022) samt att pumpmotorn ger felaktig signal (0070).

Från vilken källa kommer uppgiften om att just din specifika ABS-box är befriad från problemet med spruckna lödningar? Såvitt jag vet dras alla de styrenheter som heter ABS med det problemet. Det var först i och med bytet till BCM 2002 som det försvann.

Utan att känna till mer om bakgrunden (felsymptom vid olika tidpunkter, vidtagna åtgärder etc.) skulle jag tippa på att problemet ligger i styrenheten. Dels är ABS-enheterna erkänt felbenägna, dels förefaller det lite osannolikt att du mer eller mindre samtidigt skulle fått fel på tre olika delar av bromssystemet. Defekt styrenhet nämns också uttryckligen av VIDA som tänkbar felorsak (men förstås inte den enda) för två av de tre felkoderna (0010 och 0070).
av jolabero
Hej och tack för ditt svar !
Uppgifterna om min styrbox kommer från mattmo en hemsida från staterna, han har tydligen jobbat rätt mycket med volvo v70 och då abs relaterade problem !......skit samma .....jag lånade en abs styrbox från en polare som har samma box som jag och samma problem uppstår, när vi monterade hans frungerande box i min bil...... i polarens bil så funkade min "defekta" styrbox" klockrent.......så jag tror att det är någon form av läsproblem mellan abs enheten och huvuddatorn...tyvärr jag har inte hittat något schema eller någon annan info som kan hjälpa mig att lösa detta problem.
hoppas att du sitter inne med info
av andersuw
Att felet skulle sitta i kommunikationen mellan huvuddator (CEM) och ABS är osannolikt. Då skulle du få felkoder på CEM, inte bara på ABS. Däremot kan de fel du har bero på dålig kommunikation mellan ABS-enheten och de manicker som står under dess direkta kontroll (hjulsensorerna, pumpmotorn). Det kan förstås vara fel på själva manickerna också men det verkar ju mindre sannolikt att alla tre fallerar mer eller mindre samtidigt. Så om ABS-enheten kan friskrivas efter de test du utfört skulle mina misstankar i första hand rikta sig mot kablage/kontaktstycken. Särskilt skulle jag till att börja med titta närmare på de kontaktstycken du stoppar in i ABS-enheten.

När och hur började problemen och vad hände sedan?

Ytterligare en tanke: Har du provat att radera felkoderna och kollat om de återkommer tillsammans med de felmeddelande de utlöser. För vissa felkoder, särskilt de som är relaterade till säkerheten, kan det vara så att koden tillsammans med det felmeddelande det genererar ligger kvar tills dess koderna raderas trots att det felsymptom som från början utlöste koderna är borta. Jag vet inte om det är så med de koder du har men det är en möjlighet. Antar att tanken med detta är att man tidigt skall få incitament att ta itu ordentligt med problem som har med säkerheten att göra.
av jolabero
Hej igen !
Tackar för svar !
först av allt.........min info hämtades från matty moo:s hemsida...och problemet startade på en parkeringsplats...... inga felkoder eller något annat med bilen tidigare.....men när jag startade efter typ 15 min stillestånd så kom dessa felkoder och har sedan dess varit igång med ett undantag då alla lampor släktes av någon anledning.........jag är dock helt medveten om att inga fel/defekter reparerar sig själv....undantaget dock glappkontakt / kallödning etc.
av andersuw
Om du tror dig veta att koderna dök upp vid samma tillfälle och om du kan utesluta fel på styrenheten styrker det snarast hypotesen att det är vaj på kablage/kontaktstycken någonstans. Det är förstås väldigt osannolikt att tre olika manicker (två hjulsensorer och en pumpmotor) skulle gå sönder samtidigt. De tänkbara felorsaker som VIDA anger för dina tre felkoder är följande:

ABS-0010
Kontaktresistans i anslutningar.
Avbrott, kortslutning till jord eller spänning på spänningsmatningen till hjulsensor.
Signalledningar kortslutna till varandra.
Signalledning kortsluten till jord eller spänning.
Avbrott på signalledning.
Defekt hjulsensor.
Defekt styrenhet.

ABS-0022
Glappkontakt i kablage/skarvar.
Ledningarna ligger för nära en störningskälla.
Isolering på kablar skadad.

ABS-0070
Säkring 4 defekt.
Löst kontaktstycke för pumpmotorn.
Avbrott på spänningsmatning till pumpmotor.
Avbrott på pumpmotorns jordledning.
Avbrott på spänningsmatning (30-matning) till styrenhet #25 för pumpmotorn (bilar utrustade med DSTC #47).
Defekt pumpmotor.
Internt fel i styrenhet.
av jolabero
Just det ! glömde skriva alla felkoder har blivit raderade....men återkommit, har du möjligen ett schema på abs styrenheten och gärna i dess förlängning i kommunikation med huvuddatorn
av jolabero
Men för ett ögonblick...bara fundera, koden 0010 = signal saknas.....mmmm visst men hastighetsmätaren funkar dock i inledningen bara till 40 km i timmen.....sedan slål den igång och funkar rätt men i samma stund som detta händer så kommer antisladd ur funktion igång på min disply.......några funderingar på detta ?
av andersuw
jolabero skrev:Just det ! glömde skriva alla felkoder har blivit raderade....men återkommit, har du möjligen ett schema på abs styrenheten och gärna i dess förlängning i kommunikation med huvuddatorn
Jag har de scheman som finns i VIDA. Men jag förstår inte riktigt hur du skulle vara hjälpt av dem i det här läget. Om du har konkreta undringar kan jag dock kika efter.

När det gäller kommunikationen med huvuddatorn: Det jag vet redan innan jag tittat på något schema är att både ABS och CEM ligger på huvuddatanätet (CAN) och kan kommunicera med varandra den vägen. Men som jag redan påpekat skulle vaj på den kommunikationen (eller annan CAN-kommunikation) ge andra felkoder än dem du har. Förutsatt att ABS-enheten själv är frisk säger felkoderna att felet sitter i hjulsensorerna/pumpmotorn eller kablaget mellan dem och ABS-enheten. Och där är det inte fråga om CAN-kommunikation överhuvudtaget.
av andersuw
jolabero skrev:Men för ett ögonblick...bara fundera, koden 0010 = signal saknas.....mmmm visst men hastighetsmätaren funkar dock i inledningen bara till 40 km i timmen.....sedan slål den igång och funkar rätt men i samma stund som detta händer så kommer antisladd ur funktion igång på min disply.......några funderingar på detta ?
Ja. ABS-systemet testar sig självt varje gång du startar bilen första gången den överskrider en viss minimihastighet (ca 30 km/h). Hörs som ett kort skrapljud, ungefär som när ett stänkskydd tar i när man passerar en trottoarkant. Hur saker och ting funkar kan förändras som ett resultat av den testen.
XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]