Sida 1 av 1

Varför går kopplingslamellen sönder på detta sättet? Bild

Postat: tor 14 apr 2016, 18:45
av BGA
S80 med 140 hk motorn. Knappt 20 tusen mil. Hittade den på Returbilen när jag hämtade motorn. Jag har två teorier. Lamellcenter har kärvat i splinsen eller slarviga växlingar och kärvande splines. Någon som vet svaret?
Bild

Re: Varför går kopplingslamellen sönder på detta sättet? Bild

Postat: tor 14 apr 2016, 18:50
av Hilmer
Utmattning och/eller värme, 20 000mil är ju ingenting ifall det är mycket motorvägskörning, värre ifall man kör post eller hänger på pedalen osv.

Re: Varför går kopplingslamellen sönder på detta sättet? Bild

Postat: tor 14 apr 2016, 19:12
av Lucif3r
En koppling kan man ju köra sönder på några minuter om man vill det :roll: :lol:

Re: Varför går kopplingslamellen sönder på detta sättet? Bild

Postat: fre 15 apr 2016, 13:36
av Fritzell
Någon som gjort lakrits kanske?

Skickat från min GT-I8190N via Tapatalk

Re: Varför går kopplingslamellen sönder på detta sättet? Bild

Postat: ons 20 apr 2016, 12:25
av Magnus308
Skulle tro att det är någon som rullat bakåt och samtidgt lagt i växel och försökt köra framåt.
Ser ganska ofta folk som backar utan att stanna helt fösöka köra iväg på 1:an gör man detta i kraftig lutning så är väl det första som knäcks i drivlinan lamellplattan.
Inte första gången jag sett det hända

Re: Varför går kopplingslamellen sönder på detta sättet? Bild

Postat: ons 20 apr 2016, 13:35
av Hilmer
Magnus308 skrev:Skulle tro att det är någon som rullat bakåt och samtidgt lagt i växel och försökt köra framåt.
Ser ganska ofta folk som backar utan att stanna helt fösöka köra iväg på 1:an gör man detta i kraftig lutning så är väl det första som knäcks i drivlinan lamellplattan.
Inte första gången jag sett det hända
I så fall skulle man sett en vridning i anslutning till brottet, detta handlar högst troligt om utmattning eftersom brotten är exakta kopior av varandra.
Att rulla baklänges innan man kör framåt görs ju som regel med slirande koppling och risken för att det skulle medföra att man knäcker lamellcentrum på detta viset är minimal. Sällan körs det ju med hög fart bakåt för att sedan ändra riktning (ja i alla fall häromkring ;) ), och även om man skulle göra det så blir inte resultatet detta som vi ser på bild!

Re: Varför går kopplingslamellen sönder på detta sättet? Bild

Postat: tor 21 apr 2016, 11:21
av BGA
Jag tror som du " Hilmer ". Det är typiska utmattningsbrott, men varför? Jag har mekat med bilar sen solfjäderkopplingen kom, men aldrig sett ett sånt här brott. Får rätta mig själv lite, måste ju inte vara axiella krafter som utmattar. Kan ju vara dubbelmassesvänghjulet som på nått sätt överfört motorns pulser. Svärsonens V70 har varit inne på Volvo ett antal gånger pga vibrationer när kopplingen släpptes upp. Sista gången bytte dom DM hjulet. Det blev bättre men inte bra.
Min bild visar inte hela lamellen. Det är bara på ena sidan 3-4 plåtar gått av. Troligen visste inte bilägaren att han var på väg mot ett haveri.

Re: Varför går kopplingslamellen sönder på detta sättet? Bild

Postat: tor 21 apr 2016, 20:25
av dieselkenneth
det skulle vara skoj och få en förklaring på orsaken, har hänt mig 2 gånger visserligen i en 100 hk saab 99 på 80-talet men i alla fall. För mig var det totalras efter att alla fjädrarna var av. Lamellerna var piratdelar och höll ca ganska exakt år och 2000 mil i bägge fallen, när jag bytte till orginal så höll det bilen ut.

Re: Varför går kopplingslamellen sönder på detta sättet? Bild

Postat: fre 22 apr 2016, 11:21
av BGA
dieselkenneth skrev:det skulle vara skoj och få en förklaring på orsaken, har hänt mig 2 gånger visserligen i en 100 hk saab 99 på 80-talet men i alla fall. För mig var det totalras efter att alla fjädrarna var av. Lamellerna var piratdelar och höll ca ganska exakt år och 2000 mil i bägge fallen, när jag bytte till orginal så höll det bilen ut.
Det var helt säkert felaktigt material i plåtarna, kanske felhärdad plåt. På den tiden kunde man inte skylla på DM svänghjul. Det fanns inte vad jag vet. Ryckutjämningen satt i lamellen - skruvfjädrar mellan centrum och friktionsbeläggen.