Sida 1 av 2
Trög tankmätare i en Bi-Fuel
Postat: lör 25 nov 2006, 00:41
av Driver64
Vad kan vara fel när tankmätaren i en Bi-Fuel -03:a efter tankning visar tom tank och sedan långsamt kryper uppåt för att till slut visa full tank? Håller tryckgivaren i gastanken på att ge upp eller kan det vara tankmätaren eller dess styrning som bråkar?
Postat: lör 25 nov 2006, 10:15
av CarMan
det sitter ju en tryck mätare o tanken. vist kan det vara fel på den, men har svårt att tänkamig att den kan vara "seg"
har den altid varit likadan?
kan ju vara en kjukvara som medflit gör mätaren seg.
Postat: lör 25 nov 2006, 11:46
av Driver64
Nu hände inte detta i min egen bil utan det aktuella problemet togs upp i en
tråd på ett annat forum (
ForumGas.se dit alla gasbilsägare för övrigt är varmt välkomna! :)) i samband med provkörning av en Bi-Fuel inför ett eventuellt köp. Enligt uppgift hände det några gånger, en gång vid start efter tankning och en gång vid en senare start för att sedan fungera normalt, dvs tankmätaren hoppar direkt upp till rätt nivå när tändningen slås på.
Var sitter tryckgivaren och hur ser den elektriska installationen ut (elschema)?
Postat: lör 25 nov 2006, 19:54
av CarMan
Driver64 skrev:Nu hände inte detta i min egen bil utan det aktuella problemet togs upp i en tråd på ett annat forum (ForumGas.se dit alla gasbilsägare för övrigt är varmt välkomna! :)) i samband med provkörning av en Bi-Fuel inför ett eventuellt köp. Enligt uppgift hände det några gånger, en gång vid start efter tankning och en gång vid en senare start för att sedan fungera normalt, dvs tankmätaren hoppar direkt upp till rätt nivå när tändningen slås på.
Var sitter tryckgivaren och hur ser den elektriska installationen ut (elschema)?
tryck givaren sitter i stora tanken o lossa inte den, inte ens när tu kört tomt i tanken. det är nämligen fortfarande tryck i tanken. Kan vara upp till 200 BAR
givaren lämnar information till en styrenhet & detta lägs ut på can nätet = alltså inte ren tankgivare
Postat: sön 26 nov 2006, 11:52
av Driver64
Jag hade inga som helst tankar på att lossa tryckgivaren från tanken men det är bra att du betonar riskerna. 8)
Vad jag var ute efter var om det fanns ett kontaktdon på tryckgivaren som man enkelt kunde lossa och där koppla in ett lämpligt motstånd som kunde simulera ett visst gastryck för att därigenom utesluta en felaktig tryckgivare. Det fungerar ju dock bara om "informationen till styrenheten" är en analog signal vilket det kanske inte är?
Postat: sön 26 nov 2006, 16:14
av åsaboe
Jag har varit duktig i dag, tvättat klenoden. När jag sedan startade för att köra ett ärende, råkade jag se gasmätarvisaren som omedelbart ställde sig på full tank (fyllde i går). Då kom jag att tänka på två saker; den här frågan och vår gamla 245:a som vi hade tidigare.
På 245:an lade hastighetsmätaren av. Sedan gick den igång, men lade av då och då. Enkelt tänkte jag och ringde för att få tid på macken för mätarvajerbyte. Fick då veta att sådana hedenhösgrejor inte finns längre, det sköts elektroniskt. Man kunde prova byte av givare för några tusen, men säkert var det inte, det kunde vara instrumentet också.
Jag ville inte punga ut med sådana summor på vinst och förlust, så jag körde med felet ett tag. Felet kom alltid vid start, oftast satte mätaren igång efter ett tag. Så tyckte jag mig märka att den gick i gång om det var gupp i vägen. När den sedan inte funkade när jag redan var litet småirriterad, blev jag ilsk och knackade till på glaset vid mätaren. Den startade ögonblickligen...
Felet var alltså tröghet i mätarnålen, inte ovanligt när det handlar om Volvos instrument påstod någon, de sätter dit billigast möjliga. I fortsättningen knackade jag bara på glaset när mätaren var ovillig, och det fungerade alltid på direkten.
I dessa datortider tänker man ju nästan alltid på elektroniken när någonting inte funkar, men det kan ju vara ett simpelt mekanikfel också. Kanske det är likadant med den här gasmätaren?
Postat: sön 26 nov 2006, 16:31
av CarMan
Driver64 skrev:Jag hade inga som helst tankar på att lossa tryckgivaren från tanken men det är bra att du betonar riskerna. 8)
Vad jag var ute efter var om det fanns ett kontaktdon på tryckgivaren som man enkelt kunde lossa och där koppla in ett lämpligt motstånd som kunde simulera ett visst gastryck för att därigenom utesluta en felaktig tryckgivare. Det fungerar ju dock bara om "informationen till styrenheten" är en analog signal vilket det kanske inte är?
det finns kontaktstycke. men det går inte att stoppa i motstånd som du beskriver.
man man därimot kolla värdet från bivaren genom en dator m.m.
givaren gör mer än visar bränslemängd
Postat: sön 26 nov 2006, 20:41
av Driver64
Okej, bara att inse att de enkla lösningarnas tid är förbi... 8)
Törs jag fråga vad givaren gör mer än att visa gastrycket (bränslemängd)?
Postat: sön 26 nov 2006, 20:56
av CarMan
Driver64 skrev:Okej, bara att inse att de enkla lösningarnas tid är förbi... 8)
Törs jag fråga vad givaren gör mer än att visa gastrycket (bränslemängd)?
den är med o ger bränsle styrenheten inpitt. för att allt ska bli rätt i slut ändan. den bestämer den ju när det är dags att växla till bensin, men det går ju lite under "bränslemätning"
Postat: mån 27 nov 2006, 12:40
av inqidink
Har samma fel i min Bi-fuel. Hände väldigt ofta precis när jag köpte bilen, men efter att ha klagat så sa säljaren att det fanns ny programvara som löste det, så efter en service där de la in uppgraderingen så uppstår felet inte så ofta längre. (La in den våren 2005 och har väl hänt 3 ggr sedan dess, så buggen är inte helt död än)