Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fränsta
#1064256
Har ett problem med våra volvo...V70 D5 Awd-185hk
Läst ut felkoder: DTC
44B0= EGR ventil, positiongivare. Signal felaktig.
6720= EGR-Systemets reglering. För högt flöde
Har använt mig utav Auto-com. Kört med bilen kopplat till Datorn och sett på kurvor hur Spjället verkar fungera.
Jag har rengjort egr ventil och nollat koder. Men motorservice erfodras dyker omgående upp i displayen. Bilen kliver in i Limp mode. Lite olika när... 300m och ända upp till 3 mil har körts. Och rätt var det är så blir den orkeslös. Pratat med 2st verkstäder som jag brukar anlita när jag har problem som jag ej kan lösa själv. Ingen utav dom har bytt EGR ventil. Varav ena är Gira Bil i Ånge (Volvo verkstad) Tack på förhand / Patrik
av Fränsta
#1064368
Jag pm:ar dig ang Ventilen.
Tyckte inte min EGR var speciellt smutsig,visst var det en hinna med olja men om man googlar så ser jag ventiler som är riktigt skitig/kletig. Hittat en engelsk tråd ang egr och verkar fått samma felkod. Men rengjort lmm!!? Måste vara oxidation eller kabelbrott. Allt startade med en omkörning, inga ljud som lät. Felmeddelande dök bara upp. Kanske gick en tryckslang tänkte jag först men jag har klämt och känt på dom och dom verkar ju Fit!!
Tack igen/ Patrik
av Fränsta
#1064580
Har nu varit i kontakt med Volvo i Sundsvall. Felkoderna som jag får ut med Auto-com stämmer inte med vad dom kör med...Men serviceteknikern var trevlig och verkade kunnig. Sökte vidare i något internt system med mina fel. Han trodde att det kunde vara en Teyckgivare/sensor vid intercoolern. Har någon koll på vad det kan vara...Tänkte ta med mig bilen på jobbet där vi har Lyft. Men någon kanske har råkat ut att den har gett upp... // Patrik
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1064959
Hade min d3 2012 på verkstad precis och teknikern chansade på nån tryck givare vid turbon då egr ventilen var betydligt dyrare .
Tydligen var det samma felkod för dessa fel.
Nu funkar det med ny tryck givare.
av Fränsta
#1064995
Vilken tur för dig då att det löste sig... Skall kolla upp jag med vad det kan vara...Bytte tryckgivare som sitter vid intercoolern,så nu är en felkod borta iaf. Märkte idag när bilen var var nollad på koder så kommer triangeln och meddelandet tillbaka precis när jag tryckte ner koppling och broms i korsningen... Samkör bromsläges kontakten med egr...??? Men Firebird kan nog ev. Låna ut egr till mig så jag kan prova att byta och se ifall det är den som spökar för mig... Tack för tipset Magnus! / Patrik
av Fränsta
#1074306
Hej alla... Nu har bilen gått bra sedan jag bytte ut elektronikdelen på egr... I Fredags var Gumma nere i Birsta och blev stoppad av bakomvarande bilist -De rinner bränsle från bilen!!! Dom konstatera på plats att det kom vid bränslefiltret. Hon åkte först på Mekonomen som inte hade tid att gå ut...Vidare mot Toyota dom hade inte tiden att hjälpa!! Blåste iväg från jobbet 10 mil och konstatera att o-ringen var klämd efter bytet!! Tog ca 5 minuter :/.
Hon uträttade sina ärenden och åkte hemåt. Väl hemma åkte hon in på Ica, färden därifrån resulterade i att lampan tändes samt texten Motorservice erfordras!!! Kollat felkoder. Och det är samma som tidigare, nu undrar jag vad det kan vara som gör att jag får dessa koder eller vad det kan vara som slår ut elektronikdelen på Egr!? Tar tacksamt emot förslag samt ett stort tack till Fbird-400
av smurfone
#1256981
hej

jag har samma bekymmer dock på en XC90 D5

undrar hur det har gått.

Verkstaden ( Mechanum ) föreslog EGR ventil byte = 9400 sek.

det svider.... :x
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]