Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av iswal
#1064251
Hämtadur bilken igår.Början med bilen inte starta de alls. I stort sett alla lampor lyste i instrumentering när man vred på tändninge, startmotorn snurrade men bilen startade inte. Öppnade huvuen och titta snabbt om något var lös, men allt såg bra ut. Provade starta igen och fick igång den, men mätarna fungerade inte ochbden gick inte på alla. Släckte bilen och startade på nytt och då gick den på alla och mätarna fungerade, men alla lampor lyste.
Tog ut felkoder och fick följande:

Motor

951f Gaspedalsgivare internt fel
902a Kommunikation gasspjällenhet, signal saknas
532d Emissionpåverkan, felaktigt signal
902b Kommunikation gasspjällenhet, felaktigt signal
922a Farthållare orimligt värde
720a Kommunikationsfel med immobiliserstyrenhet
E003 Styrenhet konfigurering

Broms

0093 och 0095 Kommunikationsfel

Instrument, växellåda och startspärr

E000 och E003

Sen fanns det 0004 Siren, Kommunikationsfel.

Alla koder gick bort utom Siren.

Startade om bilen och den gick bra.
Inga lampor tänds men kollar för säkerhetdskull att det inte kommit nå felkod. Hittar en och det är 902b Kommunikation gasspjällenhet, felaktigt signal.

Men när jag har igång bilen så ligger Gasspjälldon, börvärde och Spjällöppning på samma värden, så känns inte som det är fel på det.

Idag hände detta:

Idag när jag kom hem så kollade jag och såg att den varit inne på felsök hos Volvo och att dom uppdaterat mjukvaran iaf. Sen är det en gul lapp på spjällhuset.

Startade bilen och den gick bra på tomgång i ca 10 min och jag kunde vara på oxå. Tänkte att jag skulle provköra lite och la ibdriven., då tvärdog bilen. La i P och startade bilen på nytt, den gick i ca 5 sek sen dog den. Kunde starta om den igen men dog igen efter ca 5 sek. Provade så några gånger till men samma visa. Bilen gick däremot om jag höll gas.
av rid54
#1064332
Ibland tycks det som en sådan där skur med felkoder hänger ihop med dålig batterispänning. Det kanske är idé att mäta lite... Vilospänning före start, spänning med motorn lite uppvarvad, spänning med motorn på tomgång etc. Aldrig under 12 V och aldrig över 14,5 V. Den måste ladda ordentligt redan från tomgång (minst 13 V skulle jag säga). Är spänningarna lite låga kan det vara dåligt batteri och även en svag generator.

Edit: När startmotorn går är ju systemspänningen under 12 V i de flesta fall.
av iswal
#1064536
Mätte batteri till 12.25 V, bilen laddade 14.46 V.
Märkte nu att bilen slocknar när jag slår på AC, låter som bilen stryps. Har jag inte på AC så går bilen.

Ringde Volvo idag och fick även bekräftat att spjällhus är bytt 2012, ca 5000 mil sen.
av rid54
#1064602
iswal skrev:Tror också det. Men borde inte gå tungt ändå när AC är på.
Är det inte just tungt det går, när det skurit?
av rid54
#1064698
iswal skrev:Ursäkta, menade förstås när AC inte är på. Borde det inte gå tungt då
:D Nej, du har rätt; då borde det inte påverka.
av iswal
#1064758
rid54 skrev:
iswal skrev:Ursäkta, menade förstås när AC inte är på. Borde det inte gå tungt då
:D Nej, du har rätt; då borde det inte påverka.

Vad menar du nu?
av rid54
#1064780
Om AC-kompressorn skurit, men AC är avstängd, så påverkar den inte motorgången eftersom dess remskiva är frikopplad och snurrar lätt. Kopplar man in AC så blir det ju en annan sak när kompressorn ska gå runt (dvs om den är dålig/skuren och går tungt).

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]