Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
#1062173
Volvo s60 T5, 2004

Har problem med backvarnare på bilen.

Problemet är att det tjuter fast det inte är ngt hinder i vägen. Låter nästan hela tiden vid backning.
När jag närmar mig ett hinder så fungerar dessa mestadels.

Backsensorna är enligt info utbytta.

Har försökt göra rent utvändigt på backsensorerna men detta hjälpte inte.

Tacksam för tips vad det kan vara.

Lagras felkoder på detta fel så man kan läsa av?

Inga felmeddelanden i displayen.
av andersuw
#1062176
Har sensorerna nyligen utsatts för en hel del väta, t.ex. högtryckstvätt? De är fuktkänsliga och om det tränger in fukt kan man få precis det felsymptom du beskriver. Jag har haft exakt samma symptom på min V70 -02 och trodde ett tag att jag skulle bli tvungen att byta ut en av sensorerna. Men innan jag hann komma till skott med bytet gick problemet över av sig själv, troligen därför att fukten till sist torkade ut ordentligt.
Användarvisningsbild
av s80
#1062180
Jo så kan det vara, har tvättat bilen med högtrycks tvätt.

Men problemet har vart tidigare med. Men då fick jag dom rätt tysta. Men inte denna gång.
Användarvisningsbild
av s80
#1062208
Läste en gammal tråd om detta problemet som flertalet verkar ha med backsensorerna.

Någon hade "smörjt" backsensorerna o det hjälpte tydligen.

Något som rekommenderas?
av andersuw
#1062209
s80 skrev:Jo så kan det vara, har tvättat bilen med högtrycks tvätt.

Men problemet har vart tidigare med. Men då fick jag dom rätt tysta. Men inte denna gång.
Dessa fuktproblem kan vara rätt luriga. Jag hade ett par incidenter där det gick över rätt fort men senast problemet dök upp (vilket nu är många år sedan) hängde det i i flera veckor trots att det inte var alltför kallt ute. Det var på vårkanten om jag minns rätt. Men sedan gick det trots allt över av sig själv igen och har inte återkommit sedan dess (peppar peppar). Möjligen kan det hjälpa att gå på den eller de sensorer som trilskas med hårtork eller värmepistol. Se till att det inte blir alltför hett bara.
av andersuw
#1062211
s80 skrev:Läste en gammal tråd om detta problemet som flertalet verkar ha med backsensorerna.

Någon hade "smörjt" backsensorerna o det hjälpte tydligen.

Något som rekommenderas?
Det är ju tänkbart att det hjälper till att hålla fukt ute. Däremot hjälper det säkert inte för att få ordning på en sensor där fukt redan krupit in.
Användarvisningsbild
av s80
#1062773
Nu är backvarnaren ännu värre. Backvarnarens pip låter konstant vid backning utan ngt hinder i vägen. När jag närmar mig ett hinder bakom låter den inte alls......hmmmm
av andersuw
#1062776
s80 skrev:Nu är backvarnaren ännu värre. Backvarnarens pip låter konstant vid backning utan ngt hinder i vägen. När jag närmar mig ett hinder bakom låter den inte alls......hmmmm
Att den slutar låta när du närmar dig ett hinder låter ju lite myko. Det kan förstås vara styrenheten som det är vaj på också även om det vanligen handlar om sensorerna. Har du kollat att alla sladdar sitter som de skall vid styrboxen där bak och vid AEMn?
av andersuw
#1062785
s80 skrev:Får väl åka in till volvo o få ett kostnadsförslag

Förresten vart sitter styrenheten?
Vet inte på rak arm exakt var den sitter på S80 men säkert bakom/under någon lucka där bak, gissningsvis på höger sida, tillsammans med AEMn. På min V70 -02 sitter båda bakom/under luckan i den högra sidopanelen i bagageutrymmet (den där också förbandsväskan finns).
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]