Sida 1 av 2
Motorservice
Postat: ons 23 mar 2016, 20:51
av jenis
Hej, det gäller min V70 2004. Mätarställning 32 tusen mil.
I displayen står det "MOTORSTYRNING SERVICE ERFORDRAS" .Den triangelformade lampan lyser gult. Lampan för maskinfel lyser INTE. Mekonomen har kopplat in sin dator två gånger men hittar ingen felkod och vet inte vad de skall göra. Finns det någon som har ett tips?
Mvh
Jenis
Re: Motorservice
Postat: ons 23 mar 2016, 21:36
av StefanN
Får du upp den lär det finnas felkod, åk till Volvo istället.
Re: Motorservice
Postat: tor 31 mar 2016, 15:12
av jenis
Tack för din kommentar Stefan
Jag har varit på Volvo och kollat. Mycket riktigt hittade Volvo felkoden. Det handlar om "lägesgivaren för kopplingspedalen" som indikerar fel. Han sade att det är ett "gör det självjobb". Den kan vara skadad av t. ex. oljestänk, som går att torka bort , eller att den behöver bytas. Egendomligt bara att detta hör till Motorsystem. Indikationen betecknas inte som allvarlig.
Mvh
Jenis
Re: Motorservice
Postat: tor 31 mar 2016, 15:16
av andersuw
jenis skrev:Tack för din kommentar Stefan
Jag har varit på Volvo och kollat. Mycket riktigt hittade Volvo felkoden. Det handlar om "lägesgivaren för kopplingspedalen" som indikerar fel. Han sade att det är ett "gör det självjobb". Den kan vara skadad av t. ex. oljestänk, som går att torka bort , eller att den behöver bytas. Egendomligt bara att detta hör till Motorsystem. Indikationen betecknas inte som allvarlig.
Inte så konstigt att det hör till motorsystem. Konstantfarthållaren behöver lägesgivare för kopplingspedalen för att funka som den skall och konstantfarthållaren är förstås en del av motorns styrsystem.
Re: Motorservice
Postat: tor 31 mar 2016, 21:55
av jenis
Tack Andersuw
Vet du om lägesgivarens enda uppgift är att den skall synka med farthållaren, eller har den även andra uppgifter? Jag tänkte om den kan ha något med antisladdsystemet att göra. Jag har inte märkt något konstigt med bilen, men nu är det sommarvägar här. Min avsikt är givetvis att byta lägesgivaren när jag samlat mod.
Re: Motorservice
Postat: tor 31 mar 2016, 22:36
av andersuw
jenis skrev:Tack Andersuw
Vet du om lägesgivarens enda uppgift är att den skall synka med farthållaren, eller har den även andra uppgifter? Jag tänkte om den kan ha något med antisladdsystemet att göra. Jag har inte märkt något konstigt med bilen, men nu är det sommarvägar här. Min avsikt är givetvis att byta lägesgivaren när jag samlat mod.
Jag hittar i vart fall inget vid en snabb sökning i VIDA om att den används på något direkt sätt av antisladdsystemet. Möjligen kan den användas av ECM (motorstyrenheten) när den enheten instrueras av antisladdsystemet om vad den bör göra.
I avsnittet om motorstyrenhetens konstruktion sägs följande om givaren:
"Kopplingspedalgivaren förser styrenhet motor (ECM) med information om kopplingspedalens position.
Informationen används av styrenheten för att stänga av konstantfarthållaren.
Givarens signal används även av styrenheten för att förhindra start om inte kopplingspedalen är nertryckt (vissa marknader).
Givaren består av en skjutpotentiometer som matas med spänning från styrenheten (signal) och jordas i styrenheten.
När kopplingspedalen trycks ner minskar resistansen i givaren.
Kopplingspedalgivaren är diagnostiserbar av styrenhet motor (ECM) och dess status (position) kan läsas med hjälp av VIDA.
Givaren är placerad på pedalstället vid kopplingspedalen."
Re: Motorservice
Postat: lör 02 apr 2016, 14:55
av jenis
Kul att ha kontakt med folk som har koll, Tack
Re: Motorservice
Postat: sön 03 apr 2016, 19:24
av jenis
Jag har ytterligare en fråga i sammanhanget. När jag kikade bakom pedalen såg jag givaren lättåtkomlig. Hur mycket skall man byta? Det såg ut att vara två delar. En del, med elanslutningen, som sitter snäppt över en annan del med en smal stång i. Alltså, skall man byta bara den lilla delen med anslutningen i eller byter man även den andra delen? Om det räcker med eldelen är det i så fall bara att snäppa loss den, eller har den någon annan fastsättning.
Re: Motorservice
Postat: sön 03 apr 2016, 21:55
av granada
jenis skrev:Jag har ytterligare en fråga i sammanhanget. När jag kikade bakom pedalen såg jag givaren lättåtkomlig. Hur mycket skall man byta? Det såg ut att vara två delar. En del, med elanslutningen, som sitter snäppt över en annan del med en smal stång i. Alltså, skall man byta bara den lilla delen med anslutningen i eller byter man även den andra delen? Om det räcker med eldelen är det i så fall bara att snäppa loss den, eller har den någon annan fastsättning.
Kopplingsläges givare finns som reservdel hos volvo c:a 540 kr. det går att dela den men det är nog bäst att byta hela, bytet tog mej 4 min + radering av felkod. :)
Re: Motorservice
Postat: sön 03 apr 2016, 22:35
av jenis
Tack för bilden. Är det korrekt uppfattat att den sitter fast enbart med snäppinfästning, eller är det några skruvar som skruvas loss?