Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ttttt
Hejsan.

Måste börja med att säga att jag inte är någon fena på bilar och skriver endast i förhoppning om att kunna ta del av er andra med erfarenheter.

Det började med att min S80 inte gick att starta. Laddat om batteriet och samma sak hände. Misstänkte att bilen drar tjuvström eller dyl.
En underlig sak i förardörren är att det klickar i den frenetiskt efter att man låst upp, framförallt när det är kallt ute. Centrallåset strular med v.f och v.b dörr. De vill inte alltid gå i lås.

Har haft den på verkstan och "den drar ingen tjuvström". Glad åker jag därifrån för att efter 1-2veckor ha en död bil igen (men med bytt batteri).

Lämnar in bilen igen. De byter lås i förardörren. Jag hinner inte mer än att parkera den över natten för att höra hur låset/dörren klickar frenetiskt fortfarande och centrallåset fortsatt ur funktion.

Någon som vart med om något liknande eller har någon ide om var problemet kan ligga?
Verkstan verkar ju knappast förstå något så vore bara dumt att skicka dit den igen.
På nåt vis bör det vara något elfel?

- Har även ett fel med att den går VÄLDIGT ryckigt på krypgas. Vid ordentlig eller ingen gas går den som den ska men så fort jag ger "för lite" studsar bilen som om den vill få motorstopp. Detta är en bonusfråga :D

MVH Irriterad bilägare
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Hej och välkommen till forumet!

Vad är det för verkstad som kollat på bilen? Och exakt vad bytte de i låsväg - låscylinder? låskistan?. Ett känt problem på både S60, S80 och V70N av tidigare årsmodeller är den elmodul som fönsterhissknapparna sitter på i förardörren. Denna enhet heter Driver Door Module och förkortas DDM. Enheten i passagerardörren kan också strula och denna heter då PDM. När dessa enheter strular kan man få alla möjliga lås- och fönsterhissproblem. En verkstad med rätt felkodsutrustning borde lätt kunna se vad det är som felar i dörren och min spontana gissning är att verkstaden i ditt fall saknar denna utrustning eller kompetens.
av ttttt
Ok ok låter helt klart intressant.

Bilen var inlämnad på Bilia, vilket jag trodde var det bästa valet.

Kvittot säger "Byte av låsenhet"
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]