Bilen smattrar o smäller vid gaspådrag! V70N 2.4T
Postat: fre 11 mar 2016, 17:21
Fick min nya atm magnetventil häromdagen.
Monterade den o med slangarna på exakt samma sätt som dem satt på gamla magnetventilen. Resultatet blev en besvikelse... Hade från början ca 0.3bar som mest o nu fick jag ca 0.4bar .
Bilen är en V70N 2.4T motoroptimerad hos GDM Performance för några dagar sedan. 3" avgas o inkapslat sportfilter. borde ha ca 250HK i kärran.
( färgerna finns ej kvar på slangarna, gul/röd/blå )
På autotechs hemsida finns följande beskrivning
1 = Blå (Insugsslang mellan luftfilter och turbo)
2 = Gul (Wastegate)
3 = Röd (Kompressorhus turbo)
Kollade på mina slangar och såg att 2 av dem satt fel
Nr 1 o 3 hade bytt plats!
Jag skiftade plats på dessa o provkörde.
Nu jäklar fick jag upp bar mätaren nästan på det röda hehe, ca 1-1,5 bar fick jag nu utan problem, dock lät det en del när jag pressade bilen, typ smällde från ljuddämparen ( pang pang pang jättefort, typ som en kulspruta hehe )
Har nu provat att ställa in wastegaten utan positivt resultat.
Här även provat byta tillbaka till gamla magnetventilen men det sker samma sak.
Redan vid ca 0.5bar börjar bilen låta som en kulspruta!
Drar jag av kontakten till ventilen så går bilen fint men får bara ett tryck på ca 0.2bar
Vad ska jag göra?
Vågar inte köra bilen längre....
I övrigt går den fint.
Ny olja o nya stift för några veckor sedan.
Har fått följande förslag:
Byta turbo
Byta tändstift
Byta tändspolar
Byta wastegate
mm mm
Dock känns det extremt dumt o byta saker utan o veta nästan hundra att det hjälper
Bara tändstift o spolar går ju på ca 2500kr om man vill ha Bosch.
Snälla hjälp mig någon
Finns det kanske någon snäll människa här inne som vill komma o kolla på bilen? Bjuder gärna på kaffe hehe
Finns i Skåne, utanför Helsingborg
Flyttar till rätt avdelning Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90/ Nexus
Monterade den o med slangarna på exakt samma sätt som dem satt på gamla magnetventilen. Resultatet blev en besvikelse... Hade från början ca 0.3bar som mest o nu fick jag ca 0.4bar .
Bilen är en V70N 2.4T motoroptimerad hos GDM Performance för några dagar sedan. 3" avgas o inkapslat sportfilter. borde ha ca 250HK i kärran.
( färgerna finns ej kvar på slangarna, gul/röd/blå )
På autotechs hemsida finns följande beskrivning
1 = Blå (Insugsslang mellan luftfilter och turbo)
2 = Gul (Wastegate)
3 = Röd (Kompressorhus turbo)
Kollade på mina slangar och såg att 2 av dem satt fel
Nr 1 o 3 hade bytt plats!
Jag skiftade plats på dessa o provkörde.
Nu jäklar fick jag upp bar mätaren nästan på det röda hehe, ca 1-1,5 bar fick jag nu utan problem, dock lät det en del när jag pressade bilen, typ smällde från ljuddämparen ( pang pang pang jättefort, typ som en kulspruta hehe )
Har nu provat att ställa in wastegaten utan positivt resultat.
Här även provat byta tillbaka till gamla magnetventilen men det sker samma sak.
Redan vid ca 0.5bar börjar bilen låta som en kulspruta!
Drar jag av kontakten till ventilen så går bilen fint men får bara ett tryck på ca 0.2bar

Vad ska jag göra?
Vågar inte köra bilen längre....
I övrigt går den fint.
Ny olja o nya stift för några veckor sedan.
Har fått följande förslag:
Byta turbo
Byta tändstift
Byta tändspolar
Byta wastegate
mm mm
Dock känns det extremt dumt o byta saker utan o veta nästan hundra att det hjälper

Snälla hjälp mig någon

Finns det kanske någon snäll människa här inne som vill komma o kolla på bilen? Bjuder gärna på kaffe hehe

Finns i Skåne, utanför Helsingborg
Flyttar till rätt avdelning Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90/ Nexus