Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svenne
Jag har fått ett oljud från motorn på min V70 2.4 -02. Det är liksom ett vinande ljud som ökar itakt med varvningen av motorn. Då man varvar upp motorn och släpper gasen så framträder detta vinande ljud extra starkt. Vet inte om det kommer från generatorn? Är det någon som har en aning om varifrån ljudet kommer ifrån?
av haxpet
Det kan även vara turbon som viner. Något av bladen i turbon kan ha blivit lite snett och då viner det.

Men jag har aldrig hört om det på Volvo, men andra märken har haft ett sådant problem.

Om det är generatorn så borde det ju försvinna om du stänger av radion, eller?
Användarvisningsbild
av svenne
Det liknar faktiskt vinandet från en turbo men tyvärr så har jag ingen turbo. Man kan även säga att ljudet liknar då man backar med ganska hög hastighet eller att man har störningar i radion. Har testat med radion och ljudet kommer från maskinrummet. Tycker även att det kommer från högra sidan så då finns det en risk att nåt lager i AC pumpen håller på att tröttas ut.
Användarvisningsbild
av henka35
Bensinpumpen kan låta så. Det gör det på min i alla fall. Helt normalt.
Ljudet kommer från högersida av bilen. Jag trodde oxå först att det var något lager i motor eller gen/ac som höll på att gå. Tydligen vanligt på de tidiga modellåren av V70N.

/Henrik
Användarvisningsbild
av BrooklynT
Låter som det kan vara vattenpumpen som har lagerfel.

BrooklynT

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]

Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på[…]

VOC strul

Verkar funka igen

Är du säker på att kamremmen inte […]