Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwetter
#1047438
Har en v70n från 2004. Har funderingar på att eftermontera elektrisk öppning och stängning på min baklucka. Någon som gjort detta? Är det en ens möjligt?
Tips och idéer Tack :)
av andersuw
#1047452
Mwetter skrev:Har en v70n från 2004. Har funderingar på att eftermontera elektrisk öppning och stängning på min baklucka. Någon som gjort detta? Är det en ens möjligt?
Det är säkert möjligt om man ger sig den på det. Misstänker att detta kan ha gjorts på vissa handikappanpassade fordon av din årsmodell. Men det var inget som Volvo erbjöd, vare för eftermontering eller från fabrik. Så du får räkna med att utveckla konstruktionen från scratch eller ta hjälp av någon som är expert på exempelvis handikappanpassning av bilar.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1047870
Köp in delarna från någon skrot och testa, jag vet ingen som sagt att dom tänkt göra detta och sedan faktiskt gjort något...

Ibland får man köpa in lite grejer för att se om saker man tänkt går att genomföra, du kan säkert sälja vidare till folk som vill eftermontera på nya karossen annars.
av Per L
#1047922
Om jag vore du och inte får svar på sådana här förnämliga forum skulle jag:
1. Gå in i respektive bils reservdelslistor och se om man kan dra några slutsatser om hur bilarnas karosser, bakluckor, gångjärn, låsanordningar mm skiljer sig åt i konstruktion och utföranden
2. Kolla (mät, fotografera mm) hur det ser ut på din bil och åk till tex en bilskrot och mät på bilen vars grejor du tänkt använda

Jag har tillämpat sådana metoder vid flera tillfällen med framgång. Tex
- Kan jag montera in en SAAB förarstol i stället för den nedsuttna stolen i min BMW 3.0S? Svar: Ja, från en ng900 SAAB!
- Passar motorn från en VOLVO 343 i min Renault 10? Svar: Ja, med mycket få justeringar/kompletteringar

Per L
av Mwetter
#1048078
Jag får nog göra så att jag far en sväng till JB. Håller ju på och jobbar med nya bilar till vardags och just den lilla detaljen saknar jag på min. Vore ju fan om inte jag kunde lösa det på egen hand tänkte jag ;)

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

som ovan, jag hade inte varit nöjd överh[…]

EGR kylare 2,0 D

Har en XC 60 med 4 cyl 2,0 D som larmar på e[…]