Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nobbe1
Finns det några tips och trix för att lättast få den nya länkarmen på plats!?

Kollade på denna video på Youtube:

och tänkte att detta är en baggis. Få bort den gamla länkarmen på vänster sida var lätt men sedan gjorde vi generalfelet att dra isär den inre drivknuten :-(O) . Efter mycket om och men fick vi tillbaka kulorna där de skulle sitta och kunde fetta in allt igen och montera ihop drivaxeln så att den blev ledad som den ska vara. Inte det lättaste att hitta "rätt" spår för kulorna! Finns det något tipps för ihopmontering av inre drivknuten (om jag lyckas dra isär den högra sedan också :shock: )?

Sedan kom det svåra: Vi får f.n inte dit länkarmen hur mycket vi än provar och från alla tänkbara håll. Bänder, slår, spänner o.s.v. Ska man börja med att sätta in kulleden eller bussningen först? Går det lättare om man spänner upp fjädern med fjäderspännare och sedan "pumpar" upp dämparen?
Länkarm ny.jpg
Länkarm
Länkarm ny.jpg (6.63 KiB) Visad 3228 gånger
Bilagor
12733525_10207581908817379_8283295440461034622_n.jpg
12733525_10207581908817379_8283295440461034622_n.jpg (75.26 KiB) Visad 1615 gånger
12715406_10207581908977383_7856356906110226697_n.jpg
Inre drivknut vänster
12715406_10207581908977383_7856356906110226697_n.jpg (74.39 KiB) Visad 1617 gånger
av ThunderAce
Du ska lossa drivaxeln från navet när du byter länkarm för att undvika dra loss den, oavsett sida.
Sätter alltid fast bussningarna först och sen spindelleden i konan, när jag ska bända den på plats
använder jag kolvstång diameter 30mm och bänder länkarmen så mycket det behövs, drar inte
ihop fjädern eller nåt sånt
av marimbalanguage
Jag har aldrig demonterat drivaxlarna vid de/monering av länkarmarna.
Det jag gör vid återmontering är följande:
sätter spindelleden i konan och fäster muttern några varv, sen gängar fast den främsta bussningen (båda bultarna). Efter det tar jag en kraftig skruvmejsel och med den bänder den bakersta bussningen (igenom hålet i subframen), det krävs en del kraft, men den hamnar till slut på plats. Har alltid fungerat för mig, på båda sidor. Aldrig har jag separerat några drivknutar heller med denna metod.
av Nobbe1
marimbalanguage skrev:Jag har aldrig demonterat drivaxlarna vid de/monering av länkarmarna.
sätter spindelleden i konan och fäster muttern några varv, sen gängar fast den främsta bussningen (båda bultarna). Efter det tar jag en kraftig skruvmejsel och med den bänder den bakersta bussningen (igenom hålet i subframen), det krävs en del kraft, men den hamnar till slut på plats. Har alltid fungerat för mig, på båda sidor. Aldrig har jag separerat några drivknutar heller med denna metod.
Och då har du bytt på V70 00-08? För dom verkar vara en av de jävligas..e att byta på? Skruvar du bara bort styrleden vid demontering av den gamla länkarmen alltså och inte ens centrumbulten till drivaxeln?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
När jag demonterade och monterade länkarmarna sist lossade jag på centrumbulten och drog ett spännband ordentligt runt drivaxeln och spände den in mot bilen, enbart för att säkra den från att hoppa isär. Sedan bort med länkarmen.
Sedan hissade jag upp spindeln (alltså tryckte upp stötdämparen) med hjälp av en domkraft mot kanten på navet. Vid montering är det då bara att lirka in den bakre bussningen, i med bulten för att låsa bussningen. Passa in den främre bussningen och dra dit bultarna. Sänk ner spindeln och passa in spindelleden i länkarmen. Plättlätt egentligen. Den enda konsten är att inte få fjäderbenet att "hissas utåt", vilket styrs av hur man placerar domkraften.
av ThunderAce
marimbalanguage skrev:Jag har aldrig demonterat drivaxlarna vid de/monering av länkarmarna.
Menar inte att drivaxeln ska bort helt utan centrumbulten som håller fast den i navet ska lossas så att den är fri
annars händer det som har hänt att den innre knuten ploppar ut
av marimbalanguage
Och då har du bytt på V70 00-08? För dom verkar vara en av de jävligas..e att byta på? Skruvar du bara bort styrleden vid demontering av den gamla länkarmen alltså och inte ens centrumbulten till drivaxeln?

Jepp, har en V70 2003, och har demonterat båda länkarmarna två gånger hittills. Jag rörde varken styrleden eller centrumbulten. Ja det är inte direkt de enklaste länkarmar att återmontera, men med lite tålamod går det. Första gången jag gjorde det satt det originalbussningar, och då måste jag ta en skiftnyckel till hjälp för att vinkla de främsta bussningarna, annars går det inte att gänga bultarna. Andra gången satt det poly-bussningar i länkarmarna, då gick det faktiskt lite lättare. Det är ofta krångligt med den bakre:( Men när både spindelleden och den främsta bussningen sitter fast kan man sätta domkraft under spindelleden och hissa upp länkarmen några cm, det underlättar när man bänder den bakre i rätt position. Det handlar om att få den i rätt vinkel:)

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]