Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JelleSE
#1042817
Har precis köpt en V70n Classic från 08. Vilken trevlig bil! Glidar fantastiskt! Nu behöver jag köra en vända utomlands med bilen, men den har dubbdäck, vilket inte är tillåtet i Tyskland och Holland.

Jag har kollat lite på Blocket här i Stockholmsregionen (jag finns i Nynäshamn nu) för att köpa en billig uppsättning hjul med dubbfritt (som jag sen säljer igen), men är lite osäker på vad som passar då det finns så många punkter man ska ha koll på (som ingen skriver i annonsen...). Är det någon här som har några bra tips eller idéer på vad som skulle funka? Eller kan man hyra vinterhjul nånstans?

Tack!
Användarvisningsbild
av wissel
#1042844
ET Navhål Bultar
V70 -2007 5/108 43 65,1 B14x1,50
V70 2007- 5/108 50 63,3 B14x1,50
V70 AWD/R 5/108 43 65,1 B12x1,75
Användarvisningsbild
av StefanN
#1042848
V70 2007- 5/108 50 63,3 B14x1,50 gäller ju inte V70N som TS har, det är för V70II.
I stort sett kan du leta efter en 16"hjul med 205/55-16 däck och ET runt 43 och 65,1mm navhål till V70N
Användarvisningsbild
av SvenB
#1042889
Ta kontakt med en Volvohandlare och efterhör om de har några begagnade hjul du kan hyra. De får ju in vinterhjul på inbytesbilar ibland. En som jag har sett har sådana liggande är Sundströms i Haninge. Men det finns säkert fler.
av JelleSE
#1042949
SvenB skrev:Ta kontakt med en Volvohandlare och efterhör om de har några begagnade hjul du kan hyra. De får ju in vinterhjul på inbytesbilar ibland. En som jag har sett har sådana liggande är Sundströms i Haninge. Men det finns säkert fler.
Det var ju en bra ide! Tack Sven!
#1043091
SvenB skrev:Ta kontakt med en Volvohandlare och efterhör om de har några begagnade hjul du kan hyra. De får ju in vinterhjul på inbytesbilar ibland. En som jag har sett har sådana liggande är Sundströms i Haninge. Men det finns säkert fler.
varför skulle de hyra ut hjul?
Vad händer om hjulet går sönder?
Då blir bilen svårare att sälja, nej de kommer inte låna ut hjul till andra bilar.

Enda raka att göra är att sätta på sommardäcken, under förutsättning att det inte är snö i tyskland o holland.
#1043128
Det luriga med sommardäck är att det lär bli problem vid ev. poliskontroll på svenska sidan. Utomlands vet jag inte hur det funkar.
Halka är nog ett mindre bekymmer med tanke på både mildväder och intensiv saltning av vägarna.

Ifall dubbdäcken inte är alldeles nya och fräscha så kanske det kan vara idé att peta ur dubben bara? Går utmärkt med en liten mejsel, även med hjulen kvar på bilen ifall man är lat. :P
Sen är det bara att hoppas på fortsatt mildväder resten av vintern givetvis och ställa in sig på att sko om bilen till hösten.
#1043180
Sommardäck går ju att köra på under vintern utan att bli bötfälld om inte vinterväglag råder. Lagen säger ju att vinterdäck skall vara på om vinterväglag gäller så lyckas man träffa rätt vad det gäller vädret så....
Användarvisningsbild
av SvenB
#1043720
milktrucker skrev:
SvenB skrev:Ta kontakt med en Volvohandlare och efterhör om de har några begagnade hjul du kan hyra. De får ju in vinterhjul på inbytesbilar ibland. En som jag har sett har sådana liggande är Sundströms i Haninge. Men det finns säkert fler.
varför skulle de hyra ut hjul?
Vad händer om hjulet går sönder?
Då blir bilen svårare att sälja, nej de kommer inte låna ut hjul till andra bilar.
De skulle hyra ut/sälja för att tjäna pengar. Om hjulet går sönder blir man givetvis tvungen att köpa det. Jag talar inte om hjul som sitter på någon bil i deras lager, utan däck som de har för att sälja till bilköpare. Det är inte alltid bilhandlare skickar med vinterhjul de fått till inbytesbilar.
av Lövet
#1043721
Hur länge ska du vara borta? Det kostar inte jättemycket att hyra bil över en helg exempelvis. Runt en tusing för en vettig bil via Hertz.
V70 motor till 850

Det blir att flytta allt inkl kabelhärvor och[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]

Centrera subframe

Hej Återmontering av subframe efter byte av[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller annat[…]