Sida 1 av 1
Livtids luftfilter
Postat: ons 15 nov 2006, 02:34
av Stig Leitner
Har någon provat K&N:s High Flow Airfilter? Dessa är tvättbara och räcker bilens hela livslängd. Påverkar filtret inställningen av luftspjället eller dess givare? Kan det bli problem med garantin?
Postat: ons 15 nov 2006, 08:05
av VolvoB20
Oljan som du måste impregnera filtret med följer med in och kletar ned luftmätaren så den slutar fungera som den ska.
Sen går bilen som en påse nötter.
Postat: ons 15 nov 2006, 09:10
av JK24T
Kör med original pappersfilter så slipper du problem.
- Johan
KN
Postat: ons 15 nov 2006, 16:49
av OFFO
Min D5:a har gått med detta filter nästan 7000 mil/3 år. Tvättat och oljat 1ggr per år. Filtret ett KN som sitter istället för original luftfilter.
Jag har oljat ganska generöst men det måste "torka" en stund innan det sätts på plats. No problemo, och man hör turbon lite mer. Men gör förmodligen inget på prestandan 8)
Postat: ons 15 nov 2006, 17:30
av jbl
Jag skulle passa mig för dessa filter som ska oljas in. Man vinner lite på gas responsen känns det som. Men om lmm rycker så är det inte värt det.
Postat: ons 15 nov 2006, 20:46
av greeeken
Alternativet är att köpa nytt sådant filte ristället för att olja in, men hur kul ä det o vad kostar det
Postat: ons 21 feb 2007, 11:54
av Funatic
Det där fattade inte jag. Jag säljer K&N filter till MC och dom är ju tvättbara - så istället för att olja in så kan man köpa ett rengöringskit och tvätta bort oljan - men då filterar filtret inte bra.
Jag kan upplysa om att jag åkte tidigare en Kawasaki ZX-12R med system och filter, med perfekt oljat filter åkte jag 300 mil och kollade sedan i luftfilterboxen. Fullt med smått grus och skit i luftburken! Jag drog handen i burken och det var verkligen grusigt. Nu har ju 12:an ett stort luftintag i fronten och tryckmatad luftburk, men jag åker aldrig mer med sånt filter i ett modernt fordon.
greeeken skrev:Alternativet är att köpa nytt sådant filte ristället för att olja in, men hur kul ä det o vad kostar det
Postat: ons 21 feb 2007, 12:37
av greeeken
Funatic skrev:Det där fattade inte jag. Jag säljer K&N filter till MC och dom är ju tvättbara - så istället för att olja in så kan man köpa ett rengöringskit och tvätta bort oljan - men då filterar filtret inte bra.
Jag kan upplysa om att jag åkte tidigare en Kawasaki ZX-12R med system och filter, med perfekt oljat filter åkte jag 300 mil och kollade sedan i luftfilterboxen. Fullt med smått grus och skit i luftburken! Jag drog handen i burken och det var verkligen grusigt. Nu har ju 12:an ett stort luftintag i fronten och tryckmatad luftburk, men jag åker aldrig mer med sånt filter i ett modernt fordon.
greeeken skrev:Alternativet är att köpa nytt sådant filte ristället för att olja in, men hur kul ä det o vad kostar det
Jag menade att om man ite vågar tvätta o olja in filtret så köp ett nytt da 1 gång om året, men vad kostar det?
Postat: ons 21 feb 2007, 19:40
av iaken
VolvoB20 skrev:Oljan som du måste impregnera filtret med följer med in och kletar ned luftmätaren så den slutar fungera som den ska.
Sen går bilen som en påse nötter.
Tvätta det 1 gång om året. Lagom mängd & och låter oljan sugas in i filtrer. Jag låter det vila 1 dygn innan det åker in i bilen igen. Står klart och tydligt i instruktionerna. Sen kan man ju alltid olja för mycket men det får man ju vara vaksam över...