Sida 1 av 1

Byte från SAAB 9-5 ---> XC90 2,5T

Postat: mån 13 nov 2006, 12:22
av Göranson
Synpunkter någon?
Bränsleförbrukning?
Tål transmissionen steg 1 trim från BSR?
Ska man akta sig för -03 eller ska man förutsätta att felen är åtgärdade?
Vilka är felen som uppstår på första årsmodellerna?
Hur långa garantier/goodwill finns det?
Ska man satsa på 7-sits?
Vad är det för skillnad mellan 7/5-sits förutom sätena?

Detta gäller då byte från en SAAB 9-5 Aero SC till en XC90 2,5T

Re: Byte från SAAB 9-5 ---> XC90 2,5T

Postat: mån 13 nov 2006, 13:08
av NCR
Göranson skrev:Synpunkter någon?
Bränsleförbrukning?
Tål transmissionen steg 1 trim från BSR?
Ska man akta sig för -03 eller ska man förutsätta att felen är åtgärdade?
Vilka är felen som uppstår på första årsmodellerna?
Hur långa garantier/goodwill finns det?
Ska man satsa på 7-sits?
Vad är det för skillnad mellan 7/5-sits förutom sätena?

Detta gäller då byte från en SAAB 9-5 Aero SC till en XC90 2,5T
När jag bytte till Volvo V70N så läste jag först igenom broshyren där allt om bilen stod, t.ex bränsleförbrukning.

Sen läste jag alla biltester (om V70N) från Teknikens Värld, Auto Motor & Sport osv.

Sen använde jag sökfunktionen här på forumet och kollade på "vanliga fel" och sådant som kunde vara intressant.

Sen åkte jag och pratade med en säljare på Bilia och frågade allt jag kunde komma på (hade med mig en lapp med frågorna så jag inte missade nån).

Tänkte jag skulle komma med tips åt dig så att detta inte behövde bli en jättelång och felstavad tråd som ändå inte ger dig tillräckligt med svar.

Postat: mån 13 nov 2006, 19:34
av Göranson
Jasså det här är ett sådant forum...
Hoppas att någon annan som har erfarenheter av XC90 hör av sig.

Re: Byte från SAAB 9-5 ---> XC90 2,5T

Postat: mån 13 nov 2006, 19:46
av Frigge
Göranson skrev:Synpunkter någon?
Bränsleförbrukning?
Tål transmissionen steg 1 trim från BSR?
Ska man akta sig för -03 eller ska man förutsätta att felen är åtgärdade?
Vilka är felen som uppstår på första årsmodellerna?
Hur långa garantier/goodwill finns det?
Ska man satsa på 7-sits?
Vad är det för skillnad mellan 7/5-sits förutom sätena?

Detta gäller då byte från en SAAB 9-5 Aero SC till en XC90 2,5T
Ca 1- 1,2 liter/Mil
Garantier Goodwill kan du glömma om du trimmar
Kan nog inte generellt säga att en 03:a är dålig på något sätt,vet inte ens att den har några specifika barnsjukdomar.
Mellan 5 och 7 sits är det bara antalet stolar som skiljer OM det inte är bakre ac då förstås.
Tror att det är bättre att ha en 7 sits den dagen man ska sälja den, man når en bredare köpkrets.

Postat: mån 13 nov 2006, 19:57
av nfs
Tror att alla 7 sits har automatisk nivåreglering.

NFS...

Postat: mån 13 nov 2006, 20:19
av Daddan
Sen är det väl samma på alla XC90 att den tar snabbare slut i krängningshämmare och hjulupphängning efterom det är en tung bil. Svärfar har bytt diverse delar i hjulupphängningen på sin XC90 D5 -03.

Han har haft ett problem med sin förarstol som tappar minnet.

Postat: mån 13 nov 2006, 20:35
av NCR
Göranson skrev:Jasså det här är ett sådant forum...
Hoppas att någon annan som har erfarenheter av XC90 hör av sig.
"Ett sådant forum"?

Du menar när man talar om för någon som uppenbarligen inte förstår hur ett forum fungerar, dvs orkar använda sökfunktionen?

Aja, du verkar ju vara en hygglig typ som folk säkert hjälper...de kanske t.o.m. ringer Volvo åt dig.

Postat: mån 13 nov 2006, 21:03
av CarMan
Daddan skrev:Sen är det väl samma på alla XC90 att den tar snabbare slut i krängningshämmare och hjulupphängning efterom det är en tung bil. Svärfar har bytt diverse delar i hjulupphängningen på sin XC90 D5 -03.

Han har haft ett problem med sin förarstol som tappar minnet.
kränghämare bär ingen vikt.

CX90 har inte haft så strora problem med kränghämare, så dem hade bytt modell några gånger till bättre varianter innan dom första kom & sen des har man bytt några varianter till. så oavsett vad man köper i dag så bör alla dåliga vara utbyta.

Re: Byte från SAAB 9-5 ---> XC90 2,5T

Postat: tis 14 nov 2006, 23:45
av VolvoBM
Göranson skrev:Synpunkter någon?
Bränsleförbrukning?
Tål transmissionen steg 1 trim från BSR?
Ska man akta sig för -03 eller ska man förutsätta att felen är åtgärdade?
Vilka är felen som uppstår på första årsmodellerna?
Hur långa garantier/goodwill finns det?
Ska man satsa på 7-sits?
Vad är det för skillnad mellan 7/5-sits förutom sätena?

Detta gäller då byte från en SAAB 9-5 Aero SC till en XC90 2,5T
Har gjort exakt samma byte i år....
Bränsleförbrukning: ca:1,0-1,1 landsväg-motorväg (90-110) För varje 10 över 110 öka men 0,1-0,15.
Stadskörning, sällan under 1,40-1,45.
Transmissionen: Vet ej, är själv sugen på BSR steg 1 och en slutdämpare med lite mer morr i.
Har själv en 04:a som är köpt via Rejmes, där fick jag iaf 12 månaders garanti under förutsättning att man kör med Volvia som försäkringsbolag. Fick ett bakljus bytt pga reflektorsläpp, och håller just nu på att få trasiga backsensorer utbytta. (De piper i tid och otid.) Nu har vi även upptäckt en "klonkande" höger bakdämpare som även den kommer att bytas på garantin. När man köper en spåass dyr begagnad bill så skulle iaf inte jag köpa den privat, då den har mycket lull lull och sånt kan ge upp efter 2-3 år.
Om du skall satsa på 7-sits? Tja hur många skall du åka omkring med? Dina sängkammarvanor får du behålla för dig själv... :wink:

Sammanfattat:
Slå till om du vill ha en "onödig" bil som drar soppa och är stor. :lol:
Men du blir ju lite kung på vägen och din Aero drog knappast mycket mindre soppa inne i stadskörning än vad Volvon gör. Man sitter gudomligt i den, även om det har tagit ca. två månader innan mina fötter vant sig med CP-vinkeln på pedalstället. (har manuell låda.) Det är lite som att köra buss när det gäller fotarbetet.... :)
Sedan så kan man ju inte direkt jämföra dessa bilar, SAAB:en är ju underbar att köra inspirerat med, och vridet i motorn är ju kanon. Volvon väger ju sina 6-700 kilo mer, vilket påverkar "sprintloppet". Åk och prova en och se själv, det är ju trots allt dun som skall köra den.
Lycka till!
ps. Runt om sikten är inte direkt god, utan man få "chansa" lite i början var bilen slutar, och den tar lite plats på parkeringarna. ds.

Postat: ons 15 nov 2006, 00:16
av Göranson
VolvoBM: Tack för ditt svar, ska ge mig ut på provtur med några olika exemplar.
Vi får väl se om det blir en "traktor" för mig (hoppas) :lol: