Sida 1 av 2

s 80 2.9 chipning?

Postat: lör 11 nov 2006, 18:24
av moe green
Hej! jag har precis köpt volvo för första gngen!! kör citroen för övrigt!! hmm ! hoppas det e okej!!?? :oops:
e nu lite nyfiken när man hör att det chiptrimmas lite här och var,
verkar ju iochförsig mest gälla turbo bilar men har även hört att det går att chipa sugmotorer också? motorn går kanongott och mycket kultiverat (som en bmw!) (ursäkta svordommen!) :oops: men jag tycker att den e ngt lågvarvsklen!! vore kul om det gick att flytta effektkurvan lite utan att försämmra ngt ! tacksam för svar
mvh Dennis :lol:
volvo s80 2.9-99

Postat: lör 11 nov 2006, 18:51
av Frigge
Bortkastade pengar att trimma en sugmotor. Dessutom får man räkna med att trimmning kan leda till en hel del problem om bilen någon gång skulle gå sönder och felsökning skulle krävas. Man kan inte riktigt lita på felkoderna en trimmad bil sätter. Det kan även hända saker om man skulle behöva göra en mjukvarunerladdning på bilen och den är trimmad.

Postat: lör 11 nov 2006, 19:00
av moe green
hm!! det låter ju inte så trevligt,kanske e bäst att avstå,och isåfall satsa på en t6 nästa gng om det känns angeläget.
tackar för det snabba svaret! mvh Dennis

Postat: lör 11 nov 2006, 23:34
av greeeken
Försäkringsmässigt äre inga problem iallfall.
Rint o pratat me försäkringarna o de inga problem.
De kanske är som föregående sa problem vid uppgraderingar av mjukvara

Postat: sön 12 nov 2006, 09:25
av jbl
På sugmotorer ger inte ett chip någon förbättring på låga varv utan det som kan märkas kommer högre upp i registret.

Postat: lör 02 dec 2006, 23:19
av nero
köp t6 skitkul.att dra audi saab som e fet trimmade e as kul.inte lika kul att bli dragen av en smyg opel som subaru men jag lovar.i långa loppet ståfräs

Postat: sön 03 dec 2006, 05:22
av Loner
greeeken skrev:Försäkringsmässigt äre inga problem iallfall.
Rint o pratat me försäkringarna o de inga problem.
De kanske är som föregående sa problem vid uppgraderingar av mjukvara

Nu svamlar du greeeken, att chipptrimma en bil gör att du åsidorsätter bilens helbidsgodkännande, och den är då inte godkänd att användas allmän väg.
Försäkringsbolagen kollar upp misstänkta bilar, och är dom trimmade eller på annat vis modifierade kan/brukar ersättningen utebli!

Men har du hittat ett bolag som öppet och till 100% lovar samma ersättning för en trimmad bil, så namnge dom gärna.

/L

Postat: sön 03 dec 2006, 10:42
av Frigge
Loner skrev:
greeeken skrev:Försäkringsmässigt äre inga problem iallfall.
Rint o pratat me försäkringarna o de inga problem.
De kanske är som föregående sa problem vid uppgraderingar av mjukvara

Nu svamlar du greeeken, att chipptrimma en bil gör att du åsidorsätter bilens helbidsgodkännande, och den är då inte godkänd att användas allmän väg.
Försäkringsbolagen kollar upp misstänkta bilar, och är dom trimmade eller på annat vis modifierade kan/brukar ersättningen utebli!

Men har du hittat ett bolag som öppet och till 100% lovar samma ersättning för en trimmad bil, så namnge dom gärna.

/L
Ja, jag skulle oxå vilja höra vilka Försäkringsbolag som godkänner trimning ?

Re:

Postat: fre 25 jan 2008, 08:50
av Ztefan
Frigge skrev:
Loner skrev:
greeeken skrev:Försäkringsmässigt äre inga problem iallfall.
Rint o pratat me försäkringarna o de inga problem.
De kanske är som föregående sa problem vid uppgraderingar av mjukvara

Nu svamlar du greeeken, att chipptrimma en bil gör att du åsidorsätter bilens helbidsgodkännande, och den är då inte godkänd att användas allmän väg.
Försäkringsbolagen kollar upp misstänkta bilar, och är dom trimmade eller på annat vis modifierade kan/brukar ersättningen utebli!

Men har du hittat ett bolag som öppet och till 100% lovar samma ersättning för en trimmad bil, så namnge dom gärna.

/L
Ja, jag skulle oxå vilja höra vilka Försäkringsbolag som godkänner trimning ?

Det är godkännt att öka motoreffekten med MAX 10% sen måste man regbesiktiga bilen!

Re: s 80 2.9 chipning?

Postat: tis 31 dec 2024, 15:22
av Andersljungberg
Bränsle med högre syremängd som etanol ska tydligen vara bra för sugmotorer
Ett exempel är en kille med en Audi med V10 motor han upplevde bättre bottendrag med 10 % E85 Observera resten var 98 Oktan på Shell