Sida 1 av 5

Om du ska byta DIM (instrumenthus) på en S60/XCV70/S80/XC90

Postat: fre 06 nov 2015, 17:42
av johnnype
Om du tänkt dig byta instrumenthus (DIM) på en S60/XCV70/S80/XC90 Läs här FÖRST!

Köper du ett begagnad instrument ska du kolla på följande!

1. Modellår på donatorbilen
2. Ditt eget modellår.

VIN-kod tips!
Kod: Markera allt
Tionde tecknet anger vilket modellår fordonet tillhör. Modellåret sträcker sig från 1 september till 31 augusti efterföljande år. Beteckningen årsmodell eller modellår slopades 1999 i de svenska registreringsbevisen.
    1971 1  1981 B  1991 M  2001 1
    1972 2  1982 C  1992 N  2002 2
    1973 3  1983 D  1993 P  2003 3
    1974 4  1984 E  1994 R  2004 4
    1975 5  1985 F  1995 S  2005 5
    1976 6  1986 G  1996 T  2006 6
    1977 7  1987 H  1997 V  2007 7
    1978 8  1988 J  1998 W  2008 8
    1979 9  1989 K  1999 X  2009 9
    1980 A  1990 L  2000 Y  2010 A
Vilka passar till vad?

Det finns olika CAN-generationer på våra bilar! Här kan du se hur det fungerar. OBS! Du kan inte flytta delar MELLAN OLIKA generationer.

1999
2000-2001
2002
2003-2004
2005-2008


För att extra förtydliga det här.
Om du har en bil MY2001 kan du inte köpa DIM från MY2003. Det kommer inte fungera!
Säg att du har en MY2004 så kan du köpa DIM från både 2003 och 2004.

Om det finns olika datummärkningar tryckta direkt på instrumenten eller etiketter så betyder dom tyvärr inget alls för att ta reda på vilket modellår dom passar på. Ett instrument tillverkat 1999 kan ha mjukvara till 2002 t.ex. Så lita inte på det!

Samma gäller artikelnummer, du kan hitta precis samma nummer på skroten som i din bil. Men precis som ovan kan det ha fel mjukvara.

Mätarställning

Mätarställningen lagras på flera ställen i bilens styrenheter. Detta gör att om du köper ett instrument som gått LÄNGRE än bilen så kommer du få felkod DIM-0001 som betyder manipulerad mätarställning samt den LÄNGRE mätarställningen visas.

köper ett instrument som gått MINDRE än bilen så kommer du få felkod DIM-0001 samt BILENS RÄTTA mätarställning, ganska okej egentligen förutom felkoden!

Övrigt

XC90 DIM passar inte fysiskt på S60/V70/S80 och tvärtom naturligtvis.

Hårdvaran i DIM är samma på
1999-2002, CPU är Motorola MC68HC912D60.
2003-2008, CPU är Motorola MC9S12DG128B.
Mjukvara skiljer dock enligt årtalen ovan!


Jag kan "nolla" mätarställningen på samtliga DIM som diskuteras här. Då blir det rätt utan felkod!
Hör av er för information via PM.

Re: Om du ska byta DIM (instrumenthus) på en XCV70/S60/S80 Läs!

Postat: fre 06 nov 2015, 19:42
av milktrucker
ja du kanske kan hjälpa mig....på något sätt, för jag har en V70 från 2002 och den är tillverkad i januari 2002.
Och det berömda DIM-problemet dök upp med allt vad det innebar, så jag bytte till en ny dim(begagnad) som suttit på årsmodell 2003(såg något datum på den vill jag minnas samt att den har metallringarna runt tavlorna som kom på modellår 2003).
Den fungerar felfritt, men det är ju fel DIM till fel modellår.
Måste säga att det är märkligt....

Re: Om du ska byta DIM (instrumenthus) på en S60/XCV70/S80/XC90

Postat: fre 06 nov 2015, 21:25
av johnnype
förra ägaren bytt tavlor? lappen eller datumet du såg på själva instrumentet säger noll om vilken mjukvara det faktiskt har fått inladdad. Jag har ett instrument stämplat 2012 men har grönkontakt och 2003/04 mjukvara.

MEN det gjordes en specialmjukvara av Volvo en gång då man bytte ut 02 instrumenten till det nyare med LED. Men för att pricka ett begagnat sådant ska man ha lotto-tur, vilket du kan ha haft. Bara donatorbilens VIN-kod hade avslöjat sanning..

Det motsäger således inget i första inlägget, men vad ville du ha hjälp med?

Re: Om du ska byta DIM (instrumenthus) på en S60/XCV70/S80/XC90

Postat: fre 06 nov 2015, 22:56
av mikeyman35
Det är bra att du bringar lite klarhet i detta ämne johnnype. Perfekt att det finns någon som också kan nolla dim åt oss som inte är proffs på elektronik :D Verkstaden vill man ju undvika i det längsta..

Re: Om du ska byta DIM (instrumenthus) på en S60/XCV70/S80/XC90

Postat: fre 06 nov 2015, 23:03
av milktrucker
det var mest förklaring till hur det var möjligt eftersom det var så motsägelsefullt

Re: Om du ska byta DIM (instrumenthus) på en S60/XCV70/S80/XC90

Postat: lör 07 nov 2015, 06:09
av johnnype
milktrucker skrev:det var mest förklaring till hur det var möjligt eftersom det var så motsägelsefullt
Du känner dig nöjd nu då?
mikeyman35 skrev:Det är bra att du bringar lite klarhet i detta ämne johnnype. Perfekt att det finns någon som också kan nolla dim åt oss som inte är proffs på elektronik :D Verkstaden vill man ju undvika i det längsta..
Tack! Poängen är att man kan slippa verkstad om man köper rätt och här är (förhoppningsvis) all information som man behöver för det.

Re: Om du ska byta DIM (instrumenthus) på en S60/XCV70/S80/XC90

Postat: lör 07 nov 2015, 08:05
av Jonas_latt
Johnnype riktigt bra inlägg. Tydlig fakta är aldrig fel.

Re: Om du ska byta DIM (instrumenthus) på en S60/XCV70/S80/XC90

Postat: lör 07 nov 2015, 18:56
av johnnype
Uppdaterat första inlägget :D Skrev fel, fixat nu.

Re: Om du ska byta DIM (instrumenthus) på en S60/XCV70/S80/XC90

Postat: mån 30 nov 2015, 21:42
av Limpanv70
Hej. Vet du om det funkar att ta ett kombiinstrument från en manuell till en automat?
Det är samma årsmodell på bilarna och samma tillverkningsmånad.
Och då kommer det att passa utan mjukvaruuppdatering om jag har förstått det rätt?

Re: Om du ska byta DIM (instrumenthus) på en S60/XCV70/S80/XC90

Postat: mån 30 nov 2015, 22:11
av johnnype
Automat och manuell är samma DIM.
Även bensin och diesel är samma, förutom det uppenbara att själva mätartavlan är utbytt. De har samma mjukvara och elektriska komponenter i övrigt.

Det i första inlägget gäller, tänk på mätarställningen.