Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1027347
frippe87 skrev:Är det något man måste tänka på när man byter DIM? Lyfta minuspolen? Risk för felkod? Ser besiktningen felkod mil stämmer ej?

Mvh
Bara lyfta ur och lossa kablarna :)
jag har gjort det flera gånger och inga problem,
Samt besiktningen bryr sig inte vad för mätarställning det visar, dom bara skriver upp vad bilen visar :)
#1031403
Jag har en V70n 2002 där DIM börjat spöka.
Jag har fått tag på en DIM från en 2001:a och undrar om Volvo kan uppdatera denna till samma CAN-mjukvara som används i min 2002:a?

Tack för er support och ha en God Jul,
/Uffe
#1234799
Tjena ser att tråden är väldigt gammal men frågar ändå å hoppas jag får något svar :)
Är lite efterbeliven men om jag fattar det rätt så om jag byter mätarhus till ett med mindre mil. så får jag mina nuvarande miltal men en felkod. men kan felkoden ändas synas i vida? eller kommer det stå i displayen också?
#1308827
Bara vill berätta min erfarenhet i ämnet eftersom det verkar vara ett väldigt vanligt fel.
Har en V70N AWD 2002 som DIMén spökade rejält på, provade att löda om men nya fel uppkom hela tiden så jag tröttnade och bestämde mig för att köpa en begagnad.
Hittade en DIM på en S60 2002 som stämde överens med den jag har, pluggade in den och fick upp SRS-felkoden men i övrigt fungerade den perfekt!
Kopplade upp den mot vida och ser då att mätarställningen är ändrad i bilen också, inte enbart i DIM, får felkod på manipulerad mätarställning. Denna gick dock gick att släcka, om den återkommer får framtiden utvisa.
Bilen fick alltså den "nya" DIMéns mätarställning trots att den nya mätarställningen är 14000km lägre, det är ju försumbart i det stora hela egentligen, dock är det noterat i serviceboken.
Så grymt skönt att allt fungerar igen! 8-)
#1411418
Hilmer skrev: tis 02 apr 2019, 13:04 Bara vill berätta min erfarenhet i ämnet eftersom det verkar vara ett väldigt vanligt fel.
Har en V70N AWD 2002 som DIMén spökade rejält på, provade att löda om men nya fel uppkom hela tiden så jag tröttnade och bestämde mig för att köpa en begagnad.
Hittade en DIM på en S60 2002 som stämde överens med den jag har, pluggade in den och fick upp SRS-felkoden men i övrigt fungerade den perfekt!
Kopplade upp den mot vida och ser då att mätarställningen är ändrad i bilen också, inte enbart i DIM, får felkod på manipulerad mätarställning. Denna gick dock gick att släcka, om den återkommer får framtiden utvisa.
Bilen fick alltså den "nya" DIMéns mätarställning trots att den nya mätarställningen är 14000km lägre, det är ju försumbart i det stora hela egentligen, dock är det noterat i serviceboken.
Så grymt skönt att allt fungerar igen! 8-)
Vad hade du för felkodsläsare när du tog bort felkoden?
#1411430
Såg denna post, är lite osäker på om jag vågar byta DIM och vad jag kommer få för ny mätarställning efter det...

Re: getting mileage correct after DIM swap...
Post by charlesb2003 » Sun Nov 02, 2014 7:10 pm

I recently installed a DIM from the same year car with a lower mileage than my car, and it works fine but still displays the LOWER of the two mileages, AKA the one that the DIM had on it already. I went to the dealership and asked if they could reset it to show correctly and they said they couldn't do anything with mileage due to legal issues. However, they did do a Total CAN Upgrade for me, but that did not remedy the issue. I don't mind the lower mileage being displayed but I am curious as to why it didn't fetch the higher mileage from the CEM. Any ideas?

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]