Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1013353
Köpte mig en V70 -02 T5´a nyligen, den är fullutrustad förutom navi och backvarnare. Dock så verkar det vara glappt någonstans eller liknande då bilen får för sig att jag har en backvarnare. Det ter sig alltså som så att stereon sänks och det börjar pipa och stå "REVERSING AID" på stereon, helt slumpmässigt när man är ute och åker (framåt).

Kan man avaktivera det här i mukvaran eller vad kan det vara för tok? Ibland ger sig inte pipandet och man kan bli smått galen. :oops:

/Henke
#1013470
japp det går att ösa på några minuter med vida
#1013508
milktrucker skrev:japp det går att ösa på några minuter med vida
Men fy fasiken vad trevligt, tack!
Älskar bilen för övrigt :) Nu blir det Volvo för både mig och frugan efter 10 år i VAG-träsket.

Om det är någon i trakterna kring Sundsvall som råkar kunna fixa det med Vida så skulle jag vara väldigt tacksam! Utbytes mot en klase öl eller liknande kanske? ;)
#1013560
Blir svårt och ta det med VIDA för hemmabruk men har du kollat vad du har och inte har i bilen

Är bilen nyligen köpt, nån som skulle montera på backvarnare men gav upp efter ett tag kanske.
Har du telefon i bilen, anledning till denna fråga är att telefon går via samma modul som backvarnare på ´02
och den heter AEM ( Accessory Electronic Module )
Kika om du har denna i bagaget, ska sitta på höger sida bakom panelenerna, ska även vara säkring i REM pos 11

men det förklarar inte varför den piper när du kör framåt, om det är nån som har börjat intallera detta men stannat
av så ska det stå reveresing aid på stereon så fort du lägger i backen, parkeringshjälp fram fanns inte på dessa bilar
#1013583
Jag har ingen telefon i bilen. Kanske som ni säger att någon har börjat dragit för egenpulad backvarnare. Inga ingrepp på stötfångaren bak iafall, och bilen känns inte så hemmaskruvad - inlämnat för allt möjligt och kvitton på allt och endast tre ägare.

Anledningen att jag funderar på om det är "glapp" är att pipandet uppstår sporadiskt och vid färd framåt. Det kan riktigt tokpipa ibland och andra gånger något enstaka pip då och då.

Hade ju varit trevligt om man kunde helt stänga av funktionen via mjukvaran - även om jag så lär lämna in den på Volvo.
#1013590
egenpulad backvarnare får man inte upp "reveresed aid" i stereon, om det nu är laddad med mjukvara fast
parkeringshjälp inte finns så är det bara och ta bort den mjukvaran, men som sagt så är det Volvo verkstad som gäller
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]