Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Winner
Hej!

Jag har efter en tids problem med mina bromsar, utan lösning, vänt mig till er i hopp om en lösning.

Händelseförlopp:

För några månader sedan så började mina bromsok kärva, ett efter ett.
Jag hobbyrenoverade dessa, borstade bort all synlig smuts/rost och smörjde upp kolvarna, glidpinnarna, kontaktytor etc, ordentligt med smörjfett och bytte bromsklossar. Allt fungerade bra i ett par veckor, sedan kärvade ett bromsok igen (det här har jag gjort ett par gånger nu).

Jag monterar ner allt och det är absolut inga problem med att trycka in kolven med hjälp av verktyg, normalt motstånd, precis som det skall vara. Men jag smorde upp det lite till, bara för att vara säker. Kändes bättre
i knappt en dag sedan började problemet igen. Problemet visar sig i ojämna skakningar (uppstår inte hela tiden), jag känner att något ligger
mot och jag har ibland ökad bensinförbrukning. Stannar jag bilen efter en tids körande så känns inte något ok/skiva
överdrivet varmt, lite varmare än normalt vä fram just nu.

Jag upplever bromspedalden som väldigt hård och stum, mycket hårdare och stummare än vad den bör vara.

Ibland så går vacuumpumpen igång och tjuter en del, upplevde det först för någon månad sedan.
Efter en del pumpande på bromspedalen så tystnar det en stund. Ibland fortsätter det och ibland slutar det helt. Nu senast så slutade den tjuta helt och hållet, men nu verkar kolven ha satt sig lite i oket vä fram.

Är det någon här inne som har någon aning om vad som kan orsaka problemet?
Har inte kollat givaren till vacuumpumpen.

Tar tacksamt emot förslag på åtgärder/vad jag kan kolla ytterliggare på.
OKen verkar vara i bra skick i övrigt efter all uppsmörjning och kolvarna går in lätt.

Sorry om allt är skrivet lite huller om buller!

Stort tack!
av rid54
Ursäkta frågan, men smorde du kolvarna med "vanligt smörjfett"? Jag har för mig att gummipackningar i bromssystemet inte tål sånt så bra... Och det är ju kolvpackningarna som står för att "dra tillbaka" kolvarna när man släpper upp bromspedalen; om de tappar spänsten/sväller eller liknande kan det nog bli konstigt.
Ingen fråga är dum, jag uppskattar all hjälp jag kan få. Är så lätt att missa uppenbara saker.
Nej jag använde mig inte av vanligt smörjfett, jag använde bromsfett när jag smorde upp kolvarna.
av rid54
OK! En tanke är ju om bromsslangar börjar åldras. Det har hänt att gamla slangar får förträngningar inuti och ger lite "backventilverkan". Om de är bytta för inte så länge sedan är det kanske inte troligt iofs.
Hmm, det har jag faktiskt inte tänkt på.
Bromsslangarna har nog suttit där ganska länge.
Under ett tillfälle så upptäckte jag en liten liten fläck med bromsolja under mitt vänstra hjul, stort som en femma.
Det förekom några gånger men sedan har jag inte sett det mer.

Tror du/ni att det kan va det här som orsakar problemet?

Bromsoken i övrigt är inte i direkt dåligt skick och kolvarna ser fina ut även om de kärvar.

Tack för svar!
Läcka eller luft är det nog inte då åker pedalen i botten och du får dålig/ingen bromsverkan. Så om inte oken kärvar undrar jag hur det är med hydrauliken i motorrummet. Har dock ej någon erfarenhet vad som kan krångla där.
Bromsvätskan är inte bytt på ett par år, men den ser väldigt fräsch och fin ut i färgen precis som den skall göra. Vet inte om man kan se några tecken på om det kommit vatten i den(?). Känns ändå inte som att det borde påverka det.
Verkar mer som att kolvarna lite jobbigt att åka tillbaka som dem skall efter inbromsning och det kanske är det som gör att kolvarna kärvar lite efter ett tag? Om jag monterar ner allt och pressar in kolven, så glider den in lätt som en plätt utan några värre ansträngningar.

Hmm.. Nej jag har svårt att lokalisera just vad det är som orsakar problemet. Som en skrev tidigare så kan tydligen gamla slangar få förträngningar som gör att det fungerar lite som en backventil och då kommer ju det i sin tur, om jag förstått det rätt, leda till att kolven inte åker tillbaka som den skall. Bromsslangarna har nog inte bytts på ett bra antal år.

Nu verkar i alla fall vä fram börjat kärva igen och pumpar jag bromsen lite halvhårt några gånger vid stillastående, så släpper det. Men sedan räcker det med några normala inbromsningar i trafik för att det skall komma tillbaka igen.

Ingen som har några fler ideér?

Tack!
Vet att biltemas klossar kan kärva då spelet är lite väl tajt mellan klossar och hållaren för dessa,i synnerhet bak !
Kolla så inte klossarna kärvar trots Din uppsmörjning överallt !

Gjorde själv misstaget i tron att ena bromsoket bak kärvade,visade sej vara klossarna som nöp mot hållaren.
Filade upp klackarna i klossarna och sen fungerar dessa utan problem igen.

Nästa defekt kan vara rost på kolven/kolvarna i yttre delen.
Svårt att se när damasken är i vägen och lätt att göra hål på den samma vid koll.
Även oringen kan ta rejält med stryck om så är fallet då man "motionerar" upp oket och rosten skär/skaver sönder o-ringen som ska täta etc.

Har själv renoverat några bromsok med satserna från http://www.skruvat.se.
Kostade då ca 70kr/st fram och 55kr/st bak vill jag minnas?
Men problemet kvarstår om själva kolven är rostangripen i yttre ändan.

Sen sist vid ev renovering....
Lägg ALLTD o-ringen i bromsolja i minst 5dagar innan monteringen,helst 2 veckor innan.
Underlättar enormt vid monteringen samt tryggar en bra framtida funktion.
ALDRIG annat än bromolja,kom ihåg det !!

1)Rengör bromsoket grundligt utvändigt samt invändigt med bromskolven kvar och bromsnippel/slang ansluten.
Även bromsluftnings skruven skall vara monterad.
Måla ev bromsoket.
2)Montera ny o-ring i oket.

3)Montera Damasken till kolven i oket.

4)Montera nu bromskolven väl insmord med bromsolja genom att trä igenom damasken försiktigt utan att den lossnar från bromsoket !! OBS !! Se till att luftnings nippeln är öppen !!
Damasken låser fast riktigt först när kolven pressar den mot infalsningen !!

5)Tryck in bromskolven helt i oket.

6)Montera bromsslang mm.

7)Montera resten.

8)Lufta nu ur bromsoket då kolven är i läget "Helt intryckt i bromsoket" genom att öppna luftnippeln helt (helst med Biltemas urluftnings kit monterat.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017001/

Jag personligen använder detta till glidpinnarna ..
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000031427/

Till klossar detta...
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000017187/
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000019606/

När det kommer till Biltemas bromsoks fett på spray så tycker jag att detta spolas bort tämligen omgående !!

Hoppas detta kan hjälpa DEj i ditt felsökande...
Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]