Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Emilio
#1006642
Hejsan

Har en v70 D5 -04 som styrväxeln sprang läck på idag, och som jag har lite frågor angående...

Det är röret mellan snäckan och höger sida på hydraulkolven som sprungit läck precis vid anslutningen på snäckan, och jag kan inte hitta någonstans som säljer röret separat så funderar på å byta hela styrväxeln då den knakar lite ibland.
Men har sett att det är skillnad på styrväxlarna mellan -03 och -04 då -03 har konat rör med nippel (typ bromsrör) och -04 (som min) har röret instucket med en oring och en bricka som håller den på plats.

- Kommer -03ans passa på min om man byter hela styrväxeln?
- Hur ser man om man har hastighetsberoende servo?
- Vad är skillnaden på zf och smi? Är de utbytbara med varandra?
- Vet någon vart man kan få tag i röret löst?

Är ganska säker på att det är en sådan här jag har, rören ser likadana ut.
Bild

Bild

Och jag undrar om denna modell kommer passa?
Bild


Tackar för svar!
Senast redigerad av 1 Emilio, redigerad totalt 0 gånger.
av Xuri
#1006681
Plocka bort röret å be någon löda de till dig om de är spräckt / hål ?
Går även att kapa rören å köra me skärringskoppmingar å nån decimeter slang !

Vilket som passar eller ej vet jag inte men hast beroende servo har en elektriskt kontakt på sig vid rattaxeln typ
Användarvisningsbild
av Emilio
#1006707
Xuri skrev:Plocka bort röret å be någon löda de till dig om de är spräckt / hål ?
Går även att kapa rören å köra me skärringskoppmingar å nån decimeter slang !

Vilket som passar eller ej vet jag inte men hast beroende servo har en elektriskt kontakt på sig vid rattaxeln typ

Problemet är att hålet är precis i kopplingen framme vid snäckan, bakom brickan som håller den på plats. Bytte o-ring två gånger innan jag förstod att det är röret som är sönder
Så man kan inte skarva röret och tyvärr känner jag inte till någon som kan det här med lödning.
av Xuri
#1006903
me tanken på att du är från ronneby..

Öppna facebook å gå in i blekinge midnightclub å fråga om någon kan tänka sig å göra ettt lödjobb på ett servorör som tar 5 min å fråga vad dom vill ha för besväret. De lär inte vara svårt å få tag i någon som gör de. å garanterat snabbast/enklast billigast. nån hundring lär du få ge för besväret.

Jobbar själv i Rnb men vet inga firmor som gör de där.
Användarvisningsbild
av Emilio
#1008310
Nu är det löst!
Volvo hade otroligt nog en rörsats med alla tätningar å dyl. för 700:-
Men det var nog den mest idiotiska och meningslöst krångliga placering på rören.

Det ena röret var draget under styrväxeln, mellan fästena, så man var tvungen att lyfta upp styrväxeln.
För att lyfta styrväxeln så var man tvungen att lyfta motorn då bakre kudden sitter monterad i styrväxeln.
Och när man kommer till den punkten så upptäcker man att de klämt in rören mellan de andra rören som kommer från pumpen/behållaren, så de måste med väck... hur jag fick bort och tillbaks dem fattar jag ännu inte då utrymmet var noll.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1318052
snakeplisssken skrev: tor 23 maj 2019, 18:09 Efter mer felsökning idag så såg jag att det är på inkommande axel som det läcker. Ska testa med omega 917 hjälper inte det så kommer det snart ut en billig bil på blocket.


Snake vad menar du med inkommande axel?

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]