Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nuckel
#993661
Jahapp, hade bilen på verkstad i början av juli för att få vevhusventilationen fixad då motorn visslade som en visselpipa på tomgång.
Sagt och gjort lämnade in bilen och blev 3000:- fattigare. Bytte olja i motorn för några dagar sedan och såg då att det var olja överallt framtill och undertill. Lyckades fota boven i dramat. Bild
Motorn läckte inte en droppe olje innan jag lämnade in den, det vet jag för jag köpte bilen i juni och kollade under och runt motorn efter olja men det var helt ren då, och den var ren när jag lämnade in den och nu så läcker den duktigt där slangen till ventilation kommer ut. Bara hoppas att verkstaden är tillmötesgående och fixar detta utan kostnad för mig då dom var där och "grötade" senast och nu så läcker det där det inte läckte förut... :(
av T-rex
#994327
Det är inte så enkelt att verkstan bara "slabbat" med oljan när dom bytte?. Droppar/rinner det när du kör/står still? för när jag bytte min och missade den delen så fullkomligt pissade det ut olja.
En tanke bara. :)
Användarvisningsbild
av nuckel
#994364
Jag torkade rent blocket och tråget när jag gjorde oljebyte och det rinner ner ny olja hela tiden. Det är inga mängder direkt och har kollat runt på det jag kan se av vevhusventilationen och kan inte se enda slangklämma. Sist jag kollade så kan man se hur det är färsk olja som kommit ut ur röranslutningen.
av Hjulberg
#1238559
nuckel skrev:Se på fan det ska det, det får dom fixa. Väldigt orutinerat av en större firma att missa en sådan grej...
Bild
Går det att köpa den delen som är inringad med frågetecken?
av jpalsson
#1238573
Hjulberg skrev:
nuckel skrev:Se på fan det ska det, det får dom fixa. Väldigt orutinerat av en större firma att missa en sådan grej...
Bild
Går det att köpa den delen som är inringad med frågetecken?
Enligt den här videon så heter delen tydligen 30731007
av jpalsson
#1238574
nuckel skrev:Jahapp, hade bilen på verkstad i början av juli för att få vevhusventilationen fixad då motorn visslade som en visselpipa på tomgång.
Sagt och gjort lämnade in bilen och blev 3000:- fattigare. Bytte olja i motorn för några dagar sedan och såg då att det var olja överallt framtill och undertill. Lyckades fota boven i dramat. Bild
Motorn läckte inte en droppe olje innan jag lämnade in den, det vet jag för jag köpte bilen i juni och kollade under och runt motorn efter olja men det var helt ren då, och den var ren när jag lämnade in den och nu så läcker den duktigt där slangen till ventilation kommer ut. Bara hoppas att verkstaden är tillmötesgående och fixar detta utan kostnad för mig då dom var där och "grötade" senast och nu så läcker det där det inte läckte förut... :(
3000 var ju billigt, Volvo här i Övik skulle ha nästan 8000 för detta (jobb i 4 timmar + material)
Så, jag köpte ut materialet från dem och gjorde det själv (inte utan besvär..) i helgen.
Hursomhelst, som du redan upptäckt saknas det en slangklammer, kanske flera (kolla detta).
#1238609
Hjulberg skrev:
nuckel skrev:Se på fan det ska det, det får dom fixa. Väldigt orutinerat av en större firma att missa en sådan grej...
Bild
Går det att köpa den delen som är inringad med frågetecken?
Inte till V70N, finns däremot till S80 som lös artikel, inte helt identisk men nära på. (om vi pratar volvo original dvs).
(den delen till V70N säljs endast ihop med stora rör/slang delen det sitter på enligt sprängskissen, kostar ca 1800kr hela den delen om jag kommer ihop summan rätt).
Måste däremot fråga, lämnade du in bilen till en volvo verkstad för bytet?
Minns jag rätt så har volvo 2st steg/operationer för VV, ena (billigare) är att typ bara byta oljefällan+slangen som löper upp. Andra (dyrare) är att byta nästan allt i slangväg etc till VV och även rengöra lite vid inloppen på motorn.
Inte för att det kanske spelar så stor roll men slangarna sitter inte heller med klassiska slangklämmor på original delarna utan med såna där franska diton man får klämma ihop.

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]