Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skaanlj
Har en V70, 2006 som gått 21 600 mil och nu har det börjat klonka från framvagnen, vet att detta verkar vara ett vanligt problem.
I vilken ända ska man börja? Finns det någon FAQ som avhandlar detta problem?
Är enda ägaren och alltid servad på Volvo verkstad och senaste servicen fick jag inget "nerslag" på detta.

Vid färd på ojämna vägar klonkar det lite mest hela tiden och åker man över farthinder så kan det ibland komma något enstaka högre klonk som "överröstar" småklonken.

Ytterst intresserad av å veta vad ni andra bytt!

Mvh
övre fjädersätet. det är lätt att byta själv, men du behöver fjäderspännare
klonkar det vid fulla rattutslag? - isf kan det vara k-hämmarstagen.
är det när fjädringen rör sig upp o ner så kan det vara brusten fjäder eller kasst fjädersäte
av F-bird400
K-hämmarstagen brukar väl klonka när fjädringen rör sig upp och ner, dom är ju kopplad till Fjäderbenen? Mina brukar iaf klonka då jag kör rakt fram när det är småguppigt. Iaf när dom är dålig :-) Är väl de vanligaste som man får byta i framvagn..
av flygsfors
Har lite samma problem på min D5-06.
Är inte klonk-ljud precis men det "skramlar" mest hela tiden i höger hjul vid körning på lite ojämn väg,behövs inga stora ojämnheter innan det börjar låta.Har även upptäckt en annan liten intressant sak på höger hjul,det är att hjulet tar i innerskärmen vid fulla styrutslag trots det sitter rätt styrstopp (färg vit,mina däck: 215/55-16),är det något som kan sammankopplas med någon trasig komponent i framvagnen?
av tuxer
flygfors, jag hade samma problem på min s80 -01, med att däcket tog i skärmen. Men det löste sig efter jag bytte till nya fjäderben och fjädrar fram, de var helt slut.
av flygsfors
tuxer skrev:flygfors, jag hade samma problem på min s80 -01, med att däcket tog i skärmen. Men det löste sig efter jag bytte till nya fjäderben och fjädrar fram, de var helt slut.
Du menar att du fick byta hela fjäderbenet,inte bara dämpare och fjäder?
Vad var det som var utslitet då?
Trodde mitt problem låg i övre fjäderbenslagret att det "skramlade" däri men det blir nog kolla upp det lite noggrannare,rullat 22000mil så det kanske är slut?
av tuxer
Dämparen är en del av fjäderbenet. Det hela började med att det klonka när jag körde över gupp. Beställde hem nya fjädersäten och lagring. Bytte dessa och upptäckte då att dämparen var slut, kunde dra "pistongen" fram och tillbaka utan något motstånd. Fick montera ihop allt och gå till datorn för att beställa nya fjäderben. Själva fjädrarna var inte synligt skadade men jag beställde nya fjädrar också. Kände att om jag ändå skulle riva ner allt igen så kunde jag lika gärna renovera upp allt. Efter första ingeppet försvann klonket och när jag sedan fick bytt fäderben och fjäder så tog däcket inte längre i skärmen. Vet inte om det var fjäderbens eller fjäderbytet eller kombinationen som avhjälpte skärmitagningen.
Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]