Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av neeko
Hejsan!
Jag köpte en S60 T5 -01 i sommras.
Farthållaren fungerar inte, och gjorde inte när jag köpte den heller. Jag har knapparna i ratten och det lyser från dom men det händer inget när jag trycker. Jag har inte fått några felmeddelanden om det heller.

Nu undrar jag om jag kan se på något sätt om jag över huvudtaget har farthållare i den eller om det är någon som har fuskat dit en ratt med dom knapparna, För det är en importbil och på dom vet man ju aldrig.
Har hört att det ska sitta någon givare på huvudbromscylindern som är till farthållaren men vilken är det isf, sitter ju flera stycken där.

hoppas någon kan hjälpa mig.
Användarvisningsbild
av Wabbe
När du trycker på CruiseControl-knappen på ratten (den stora över de två mindre), lyser det "Cruise" vid trippmätaren?
av Frigge
Farthållaren avaktiveras varje gång tändningen slås av och måste därför aktiveras vid nästa tillfälle den ska användas. När det står "Cruise" i trippmätarfönstret kan man spara en hastighet genom att ett snabbt tryck på + knappen.
av Jesper
Hej och välkommen!

Jag tror att det är så att du har fel på ETM eller någon givare vid bromspedalen. ETM fel kan också kännetecknas av att tomgången kan pendla litegrann när man stannar vid t ex rödljus.

Farthållaren slutar funka om du har fel i någon av dessa komponenter. Själv har jag samma fel och skall väl bara ta och fundera på om det inte är läge att byta spjällhuset nu.

Mvh
av OC-RA
Annars kan du få låna min , söt 1,68 lång och tilllåter max 5 km över.
av NCR
OC-RA skrev:Annars kan du få låna min , söt 1,68 lång och tilllåter max 5 km över.
:lol: :lol:
av Daddan
Jag har en rätt schysst farthållare, har man bråttom funkar den tvärt om. Ligger man minder än trettio över låter den "GASA!"... Hopplös tidsoptimist som man är...
Användarvisningsbild
av CarMan
du kan inte själv se i bilen om du har farthållare.
det har hänt mer än en gång att dom byter ratt isamband med att dom skruvar tilbaka mätaren, för att ratten är för sliten & snabt skvallrar om att bilen har skruvad mätare. den nya ratten kanske hadde dessa knappar, men du får inte farthållere fören du laddar mjukvaran
Användarvisningsbild
av Statsminister
OC-RA skrev:Annars kan du få låna min , söt 1,68 lång och tilllåter max 5 km över.
Haha, satt och funderade tidigare på vad f*n du snackade om. Men nu ramlade poletten ner(tror jag?)

haha, klockren :)
av OC-RA
Skönt att man kan sprida lite glädje i höstmörkret när det är så långt kvar till 19" och ny sänksats.

V70 2,4t OR

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]