Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ByggareBob
Orkar inte vänta på nya V70 utan vill ha en relativt omgående eftersom hundarna gärna vill följa med på våra turer!

Hur som helst...

Vad skiljer 2.5t och T5, hårdvarumässigt? Det jag tänker främst på är turbo, koppling, låda och bromsar?

Kommer att chippa bilen och vill veta vilken som har störst trimpotential!
av Luzion
Har du tänkt trimma så föreslår jag T5 eftersom du har en bättre grund att stå på där. T5 har väl kraftigare krängningshämnare om jag inte minns fel, turbon är givetvis större, sen har väl både 2.5t och T5 större bromsar än de vanliga icke-trubomodellerna. Vet inte om kopplingen skiljer sig på 2.5t och T5, men det är då kratigare koppling på T5 om man jämför med icke-turbomodellerna. Lådan vet jag inte om det skiljer nånting... Växelspaken är dock spaceball på T5 :)
Användarvisningsbild
av cycler
Kanske lite roligare utrustning på T5 också...

Men....T5 är väl bara på 2,3 lit? Medan en 2,4T/2,5T är större....

Bromsar på 2,4T och 2,5T är större (305 mm diameter mot 290??) dvs kräver minst 16" hjul.

Har för mig någon sa att skall man ändå chippa så ta 2,4/2,5...

Billigare bil.....roligare att chippa.....Kan ha fel där...

/C
av jbl
T5 ifrån 2006 eller om det var 2005 så sitter det ytterligare ett större turbo aggregat, nämeligen samma som på R modelerna ett KKK24. Dessutom så är den inte längre på 2.3l utan på 2.4l eller om det var 2.5l.

I och med detta så är det ytterligare ett steg med effekt samt vridmoment 260hk samt 350nm. Dessa T5:or krämar MTE ur enbart med mjukvara runt 330hk och ett vrid på 480nm. Osäker på vridet men över 400nm då dom äldre är på 400nm.

Dessa uppgifter kan dels kika in på volvocars hemsida för orginal samt gå till TME/MTE hemsidan för trimm uppgifter.

Ska man chippa och vill ha en maximalt rolig Volvo och väljer mellan dessa två så är det T5:an som gäller.
av s6025t
från 05 o framåt har ju T5:orna större bromsar än 2,5t 16,5 tum mot 16.o ska du ha manuell låda så har ju T5:n 6växlat så det skiljer faktiskt en del på 2,5t o t5
av V70_2005
Har en V70 T5 -05. Skön motor med coolt rått ljud. Men ska man trimma ska man nog satsa på en fyrhjulsdriven. 260 hästar på enbart framhjulen räcker och blir över.

Så mitt tips är en V70 2,5t 4WD.
av haxpet
Jag kör en T5:a från modellår -05. Det är en 2.4 liters motor med högtrycksturbo. Men min bil är automat så den låter jag nog bli att trimma. Skulle kosta så mycket om jag körde sönder automaten.

Om man inte har några tankar på att trimma sin bil och inte behöver köra race vid varje rödljus så är det nog en 2.5T som gäller. Den är ju billigare än en T5:a i samma utförande.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är väl så att T modellerna har lite mindre cylindervolym pga att man har borrat smalare cylindrar för att väggarna ska vara tjockare och hålla för det högre trycket. (Samma block i grunden)

Därför är det ju inte så smart att trimma en icke T modell med tunnare cylindrväggar som lättare bågnar.
av Pebben
"R" bilarna har ju 2,5 liters motor och större turbo (högre laddtryck). Vad jag vet är det samma block som i 2,5T. Varför inte köpa en R? Den går att chippa till minst 350 utan att modifiera något övrigt.
av Luzion
VolvoB20 skrev:Det är väl så att T modellerna har lite mindre cylindervolym pga att man har borrat smalare cylindrar för att väggarna ska vara tjockare och hålla för det högre trycket. (Samma block i grunden)

Därför är det ju inte så smart att trimma en icke T modell med tunnare cylindrväggar som lättare bågnar.
Vem har sagt att han ska trimma en "icke T-modell"?? Både 2.4/2.5t och T5 är ju T-modeller.

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]