Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Som rubriken, en V70 2,5T av årsmodell -04.
Årets varmaste dag igår, så packade in sonen samt höggravid sambo (+6 dagar nu) för att åka till stranden en stund på kvällskvisten.

Halvvägs dit så rycker det till och bilen tappar all kraft, motorn har stannat! Den gula motorelektroniklampan tänds och i displayen kommer upp "Anti sladd serv. omgående".
Lyckas rulla in på en parkering och där stod vi. Tar en snabb koll under huven men allt ser normalt ut. Både kam- och "fläktrem" ser oskadda ut.
Motorn låter normalt när man kör runt den på startmotorn, men går inte igång. Helt död.
När man slår på tändningen så hör man hur soppapumpen går igång för att bygga upp trycket.

Lämnade familjen med bilen och tog en promenad på 7 km hem igen för att hämta 245:an och dra hem liket med.
Känns i fötterna idag kan jag lova. Foppatofflor är inte optimalt för raska promenader!

Men snacka om tur... Nästa tripp hade fan lika gärna kunnat bli till BB mitt i natten. :???: Och får jag inte ordning på det här snarast så blir det väl till att åka 4-växlad 245 DL -77 dit.
"Ledsen älskling du får knipa! Jag kan inte hålla mer än 90, motorn varvar ihjäl sig!" Hehe...

Och den stora fråga då.. Vad kan ha hänt? Någon som varit med om något liknande?

Har en DiCE-läsare som förhoppningsvis kan ge mig ledtrådar, om en stund.
Eftersom en olycka sällan kommer ensam så hade laptopen jag använder till denna naturligtvis packat ihop. (S)
Senast redigerad av 1 volvo244gle, redigerad totalt 0 gånger.
av volvo244gle
La av minuspolen på batteriet idag och väntade några minuter. Återanslöt den och provade starta. Motorn gick igång! :D
Kanske var det bara tillfällig hicka i någon styrenhet?
Tog en provtur men glädjen blev dessvärre kortvarig. Samma skit igen efter någon km!
Motorn la av precis som om man skulle ha vridit av tändningen och "anti-sladd serv. erfodras" i displayen... Suck! :evil:

Efter ytterligare en "norsk reset" vid vägkanten så startade motorn och gick precis som vanligt. Fick dock upprepa proceduren flera gånger innan jag lyckades ta mig hem...

Något är galet, men vad?
Har testat med kamaxelgivaren från min andra V70 då den iallafall satt lättåtkomlig. Värt att prova skifta svänghjulsgivaren också?
Det knepiga är medd. om anti-sladd när motorn stannar, och att man måste lägga av batteripolen tre minuter eller så för att den ska gå att starta igen.

Hade varit intressant om man kunde ha fått läst ut felkoder, men tyvärr så lyckades jag "bricka" min läsare i samband med datorstrulet så den biten är bara att glömma för tillfället.
av valln
Som jag har förstått det kan motorn använda antingen kamaxel eller vevaxelgivaren, om den ena går sönder.

2,5T är jättefina motorer och krånglar sällan, men när motorn väl krånglar finns det ingen direkt systematik i felen och de kan vara vanskliga att finna.
av olof00
Hej

Är det så att du verkligen måste lägga av minuspolen för att bilen ska starta eller självläker den kanske endå efter några minuter.
Vet att många har haft problem med bränslepumpar som gått sporadiskt och glappat.

bla denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... aenslepump

Hur mkt bränsle har du i tanken? bytt bränslefilter?

Annars så låter ju vevaxelgivaren som en tänkbar orsak

mvh Olof
av volvo244gle
Nej batteripolen måste läggas av, minst några minuter. Sen startar den som sagt precis som vanligt efter att batteriet har återanslutits. :roll:
Hjälper inte om man låter bilen stå.

Ska gå ut strax och fortsätta felsökningen, får prova flytta över vevgivaren också.

Tanken är nästan full och pumpen surrar som den ska när man vrider på tändningen. Fullt tryck framme i spridarbryggan med så soppan borde vara ok, även om inget kan uteslutas såklart.
av volvo244gle
Var ut till bilen nu, men har inte bytt givaren än. Dock fått tillgång till en enklare OBDII-läsare! :-)-)

Motorn startade fint och gick som den skulle under de kanske fem minuter som bilen stod still, men kort efter att jag börjat backa ner för uppfarten så dog den. "Anti-sladd serv. erfordras" i displayen som tidigare.
Underligt eftersom bilen inte ens har anti-sladd, bara anti-slir/STC.

"No code" sa läsaren...

Varken motorlampan eller tempmätaren rör sig när tändningen slås på, förrän efter någon halvminut när det klickar till i något relä och lampan tänds och tempmätarens nål hoppar upp.
Motorn startade inte då heller. Väntade dock en minut till med tändningen på, och nu startade den utan att jag hade behövt koppla ifrån batteriet!
Fortsatte backa och motorn dog igen precis när jag kommit ut på vägen. Samma sak upprepas, men efter en stund börjar motorlampan blinka och "anti-sladd" har nu ersatts av "motorprestanda nersatt".
Startar fortfarande inte.
Provar kodläsaren igen, som nu ger både P0343 och P0348. Samma som problem med kamaxelgivaren, som jag tolkar det? Denna är som sagt bytt mot en fungerande från den andra V70:n.
Nollar koderna med läsaren, motorn går att starta igen.

Kör nu flera runt kvarteret utan att bilen lägger av en enda gång, och även en sväng på en skumpig grusväg för att provocera fram ev. glappkontakt.

Har svårt att se någon logik i detta ärligt talat. ?:-/
För att summera så verkar motorn bara vilja stanna när bilen är i rullning.
Få felmedd. från anti-spinn, som inte ens finns.
När problemet finns så är motorlampa och tempmätare döda, men hoppar igång efter en stund med tändning på.
Motorn går att starta efter ytterligare en stund med tändning på - eller då batteriet har varit bortkopplat.
Vänta med tändningen av hjälper inte.
Efter nollning av felkoder som helt plötsligt fanns så lyckades jag inte provocera fram något mer motorstopp.

Fortsättning följer...
av volvo244gle
Har inte behövts någon akutfärd till BB än tack och lov, men nästan så att man vill ha bilen redo på tomgång nu... :wink:
Den har hursomhelst rullat ca 15 problemfria mil sen mitt senaste inlägg. Och svänghjulsgivaren blev bytt den med.

Fenomenet jag har nu är att motorlampan börjar blinka för att sedan slockna när tändningen varit på några sekunder.
Vad jag läst mig till här så betyder det att motorn misständer?

Får helt enkelt prova med nya stift och ev. flytta över spolarna från -02:an och se om det kan få lampan att sluta blinka. I övrigt så är det bara att avvakta med ytterligare felsökning tills en ny DiCE-läsare anländer, antar jag.
av rid54
När motorn stannade, fanns det andra varningslampor än det om Anti-sladd (typ laddning, oljetryck)? Det skulle ju kunna vara nåt glapp i tändlåset, kan man tänka sig.
av volvo244gle
Nej inga varningslampor, förutom anti-sladd-medd. i displayen och tempmätaren som går ner i bott.
Och idag hände det igen, efter typ 30 problemfria mil! :roll:

Bilfan höll dock för resan in till förlossningen igår, och för exakt ett dygn sen blev man pappa till en liten dotter. :D
Men idag när jag skulle iväg på permission från BB och handla lite ätbart så var det som sagt klippt igen...

Körde i låg hastighet mot en korsning när motorn bara la av.
Hade den enkla felkodsläsaren med så kunde nolla ett antal koder som kom fram.

P0273
P0270
P0267
P0261
P0264
P0343
P0348
P2090
P2088

Nu hjälpte det inte att vänta med tändningen på. Det enda som hände var att några relän klickade till efter ens stund och både motorlampan och tempmätaren började fungera igen, samt att "motorsystem service erfodras" dök upp i rutan. När det klickade så tappade felkodsläsaren tillfälligt kontakten med bilen. Känns nästan som systemet försökte starta om sig eller liknande... Inga nya koder dock.

Efter att batterikabeln hade lossats så blev allt som vanligt igen, motorn gick perfekt och jag kunde fortsätta köra flera km innan bilen parkerades.
Inga felkoder eller meddelanden, men fortfarande den blinkande motorlampan.

Visar sig väl om den rullar 30 mil till nu då, men förhoppningsvis får jag gjort en riktig utläsning till veckan.
av valln
Tror du bilen har varit trimmad?
Fel på instrumenthuset brukar inte resultera i motorstopp.
Jag funderar på om du har fel på någon elektronikmodul, abs eller motormodulen. Möjligen kan det också vara mjukvarufel.

.. De bytte batteriet i VCM och uppdaterade prog[…]

Felkod Vida Dice Tolkning

Vad kan denna Vida Dice Felkod betyda ? Felkod: EC[…]

Det finns bara som eftermonterat tillbehö[…]

Nu påverkar ju inet 6miljarder din pensi[…]