Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Strömma
Hej

En kompis till mig har en s60 som varnar för "systemfel. larmservice erfordras".

Han har gjort en felsökning hos Volvo som inte var speciellt hjälpsamma, och som säger att han måste byta styrenheten till larmet pga av ett dåligt backupbatteri. Denna var tydligen så pass dyr att dom rekommenderade honom att söka hos typ bildelsbasen, skruvat.se osv.

Någon med erfarenhet av det här och som kan tipsa om var man köper billigaste delarna?

/ Strömma
av Schmoyoho
Brukar vara batteriet i larmsirenen som håller ganska precis tio år, ett ungefär som verkar falla väl ut eftersom bilen är en MY05 också.

Har för mig att det går att byta själva batteriet men att komma åt sirenen är lite halvmeckigt. Finns en guide här på forumet tror jag... någonstans...
Användarvisningsbild
av wissel
Det är kanske det mest vanliga felet som återfinns vad gäller larmservice.
Byt ut sirenen som sitter framme till höger bakom innerskärmen. Köp en från EBay eller var som helst på nätet
för halva pengen. Volvopriset ligger troligen runt 1800 kr.
Du kan åxå såga isär sirenen o kolla kretskortet, ser det fint ut så prova att ta bort Batteriet.
Limma ihop o montera. Kostar gratis. Du behöver aldrig mera bekymra dig om batteribyte.
Finns som sagt massa trådar med bra beskrivningar.
Några popnitar som borras ur (6mm)...vik undan innerskärmen o du ser sirenen...det som är lite pilligt
är att få ur den skruven med brythuvud bara. Sedan ur med kontakten o ta ut hela klumpen o åtgärda.
av Strömma
Tack för svar!

Så styrenheten dom pratar om är larmsirenen som jag då antar är inbyggd i styrenheten?

Vad är korrekt benämning på den om man ska söka efter den på eBay? Finns det flera modeller och hur vet man att den passar systemet?
Användarvisningsbild
av wissel
Den heter kort o gott Larmsiren och innehåller ett kretskort.
Vill dom kalla den styrenhet så visst....men du hittar väl såna begagnade på bildelsbasen.se också.
Brukar även finnas här på forumdelen " SÄLJES" lite till o från....
av Strömma
Tack för svar igen

Kan man köra med bilen med sirenen bortmonterad? Tänker på startspärr osv.

Måste man nita tillbaka innerskärmen även om man bara ska hänga tillbaks den temporärt? Tänker att man behöver plocka bort sirenen så man ser hur den ser ut innan man köper en på eBay. Verkar ju finnas lite olika modeller till den.
Användarvisningsbild
av wissel
Du kan använda bilen som vanligt.
Satsa på att såga isär sirenen istället o återmontera den.....
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]

Jo men om de sänker vanliga priset så b[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på[…]

Fönsterhiss

Hej, jag fick precis samma problem på b&arin[…]