Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rpe00001
Hej!

Är det någon här som har byt sin framruta på V70 -03 utan att fått hjälp av försäkringsbolag och betalat själv så att säga, om ni har vad har ni då fått betala och lämna gärna tips på ställen som är billiga i GBG?
av ThunderAce
har hört mycket på gamla bilar där folk bytt ruta själva eller där de inte haft tillräcklig
försäkring så att det täcker framrutan genom att bara betala självrisk.

Sist jag bytte så kosta det 1500:- i självrisk för min ruta, ruta i sig kosta ca 6000:-
av gälleryd
1500kr (självrisk) for bytta av framruta på xc70 ocean-race, med regnsencer hos carglas i Växjö, dom är limat på...
av Arnold
gälleryd skrev:1500kr (självrisk) for bytta av framruta på xc70 ocean-race, med regnsencer hos carglas i Växjö, dom är limat på...
Självrisken är väl detsamma oavsett var du byter rutan. Byter du på Bilia och har Volviaförsäkringen så står Bilia för halva självrisken. Jag fick en ny vindruta till min V70 för 800:- med Volviaförsäkringen.
av ThunderAce
börjar misstänka att TS inte har tillräcklig nivå på försäkring och att den inte går att få bytt via självrisken
därför han undrar var man kan byta ruta billigt utan att blanda in försäkring

rätta mig gärna om jag har fel
av volvo244gle
Har man som en annan köpt en begagnad V70N med redan trasig ruta så går det inte heller att utnyttja försäkringen.
Det skulle tidigare ägare i så fall löst med sitt bolag direkt efter skadan antar jag?
Sprickorna är dock inte i synfältet (men ser väldigt tråkigt ut) så antar att jag får leva med det.
Vågar inte tänka på vad en ny ruta till en sådan kan kosta. :roll:

Sist jag bytte på en helförsäkrad 760 så var det för det första rena förhöret om hur skadan hade uppkommit o.s.v... Självrisken var sen 35% på de nära 7.000 kr som bytet kostade, så det blev ändå till att slanta upp nästan 2.500 spänn.

Framruta utan någon försäkring på en 245 -91 gick å andra sidan "bara" på lite drygt 3.300 kr. Dyrare än vad bilen var i inköp. :wink:

Inga roliga summor således...
av garinge
volvo244gle skrev:Har man som en annan köpt en begagnad V70N med redan trasig ruta så går det inte heller att utnyttja försäkringen.
Det skulle tidigare ägare i så fall löst med sitt bolag direkt efter skadan antar jag?
Sprickorna är dock inte i synfältet (men ser väldigt tråkigt ut) så antar att jag får leva med det.

Sist jag bytte på en helförsäkrad 760 så var det för det första rena förhöret om hur skadan hade uppkommit o.s.v... Självrisken var sen 35% på de nära 7.000 kr som bytet kostade, så det blev ändå till att slanta upp nästan 2.500 spänn.

Framruta utan någon försäkring på en 245 -91 gick å andra sidan "bara" på lite drygt 3.300 kr. Dyrare än vad bilen var i inköp. :wink:

Jasså? Jag har aldrig haft några problem vid ett framrute byte, även om skadan funnits sen tidigare,
när jag ägt volvo så har jag alltid lämnat in den hos volvo, just för jag tycker dom rutorna har mer "saker" än vanliga rutor
som man sett när kompisar bytt, typ prickade fält, annan toning, text i nederkant typ osv.. och då har man bara fått frågan
vart hände skadan... ? E4:an har jag svarat, vilken dag .. tja, det var förra torsdagsnatten typ... inget mer med det... och aldrig varit
några problem, bara betalat självrisk sen klart =)

Men visst, köper man en bil och först skaffar trafikförsäkring och sen försöker uppgradera och kort efter anmäler skada, jaa då kanske det
ser himla suspekt ut :P
av Arnold
volvo244gle skrev:Har man som en annan köpt en begagnad V70N med redan trasig ruta så går det inte heller att utnyttja försäkringen.

Försäkringsbolaget vet väl inte när skadan uppstod och det bör väl inte spela någon roll i vilket fall. Om din försäkring inte täcker glas så höj försäkringen och vänta en tid innan du gör anmälan. Om du inte har Volvias försäkring så byt till den och kör in bilen till Bilia och låt dem byta så får du det gjort för 800:-. Om du ska betala själv på Bilia går väl på runt 8-10 000:-. Carglass påstår att de är billiga. Du har sprickor i rutan och de kan ju bli större så rutan spricker. Är dessutom rutan blästrad av stenskott så du har svårt att se när du får solen direkt in eller när du får in mötandes strålkastare på kvällen så är detta ytterligare ett skäl att byta.
av farbrornilsson
Hej!

Böt på min i mitten av april på Bilia.
En -03 utan regnsenor och annat, 5075:- skulle det ha kostat om jag inte hade utnyttjat min försäkring.
Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]