Sida 1 av 2

Hjulinställning - kostnad

Postat: tis 24 okt 2006, 20:56
av f_palsson
Hej,

Hur mycket är ett rimligt pris för en hjulinställning på en V70 -01?

Lokala handlaren Däckfynd gav mig ett pris på ca 750. Då skulle de mäta med laser vilket jag inte har en aning om huruvida det är bra eller ej. De trodde inte man kunde ställa Camber-vinklen (heter det så?), men killen i jag snackade med var inte helt säker.

Volvohandlaren gav ett pris på 595, men inte heller denna person visste vilka vinklar som skall kollas/ställas eller om det bara var fram eller alla fyra (ringde efter att verkstadsfolket gått hem).

Vilka vinklar bör kollas/ställas in?

Vad borde det kosta för fram/alla fyra?

Tack på förhand.

/ F

Postat: tis 24 okt 2006, 21:29
av TerSve
Jag tycker att ett rimligt pris ligger mellan 500- 850 kr. Måste dock betona att en seriös hjulinställare justerar både fram och bakvagn så att de är perfekta värden, inte bara att de kollar att det ligger inom tolerans.
Min S80 går att justera toe-in bak och camber fram

Postat: tis 24 okt 2006, 22:22
av cme
I Göteborg betalar jag 690:- hos någon som garanterat gör jobbet till 100%. Chamber går att fixa fram. Är det för stora avvikelser på grund av sänkt bil så finns det chamber-skruvar som ger +/-3 grader vilket garanterat räcker. Bak är det svårare men tyvärr vanligt att bilen satt sig så man får leva med lite negativ chamber men det brukar vara inom toleranserna.

Personligen väljer jag en specialist som är noggrann före någon som slarvar. Om man är noggrann ska vinklarna justeras till sina nominella värden för att bilen skall upplevas som bra. Jag justerar alltid mina bilar oavsett vad deras bakgrund är och de blir alltid bättre. Det räcker inte med att det är inom toleransen.

Fyrhjulsmätning inklusive diagonalerna är det som gäller oavsett vad handlaren säger.

cme

Postat: tis 24 okt 2006, 22:22
av Noodles
Jag betalade runt 600:- för en 4hjulsinställning på Volvo här i stan, dom gjorde inget annat än 4hjulsinställningar när man ville ha hjulen inställda (alltså inte bara framvagn).

Postat: tor 26 okt 2006, 20:21
av Stoffe
500 tog dom för min och då givetvis runtom...

Postat: tor 26 okt 2006, 20:52
av KuLLeN
1000 kr på euromaster pröjsade jag...
de gjorde 4-hjulsmätning + inställning när jag hade sänkt min s60 45 mm. de kunde inte ställa cambern rätt bak pga av för mycket sänkning.

Postat: tor 26 okt 2006, 21:24
av f_palsson
Fick jobbet gjort för 650kr.

Det var bara Toe som behövde justeras.

Från början -0.07 (v) -0.15 (h) fram och 0.18 (v) 0.17 (h) bak (grader alltså)

När killen var färdig blev värdena 0.06, 0.05, 0.10, 0.10 (samma ordning som ovan).

Jag som inte är så kunnig undrar hur tokigt det var från början.

Gränsvärdena var enligt pappret 0.00-0.10 fram och 0.00-0.20 bak.

Hela procuduren verkade lite tveksam. Fattar inte hur de kan mäta med hundradels grads noggrannhet med de prylarna de använde (Hunter och WinAlign). Laser i all ära, men hur f-n kalibreras prylarna. Lite svårt att fråga de som gör inställningen, för de har bara lärt sig hur man gör, inte hur det egentligen funkar...

Nåja, det är troligen bättre än innan.

Som sagt: Var värdena innan mycket dåliga eller vad?

Är det någon som verkligen vet hur det funkar som kan berätta?

En fråga till: Varför vill man att hjulen ska peka ut lite? 0.05 fram och 0.10 bak.

/ F

Postat: tor 26 okt 2006, 21:50
av Luzion
750:- Tog Rolf ericsson i borlänge..

Postat: fre 27 okt 2006, 20:14
av MartinS
Du skall INTE ha toe-out varken fram eller bak. Men det är väl toe-in som mäts, vilket då gör det omvända. Vid ett negativt värde så pekar hjulen utåt och ett positivt värde så pekar hjulen innåt.

/Martin

Postat: fre 27 okt 2006, 20:16
av f_palsson
MartinS har rätt givetvis, men varför vill man inte att hjulen ska peka rakt fram?

Är det kanske så att lager osv tåler en viss belastning innåt bättre än utåt?

/ F